Som z Východu. To ma nepasuje na špičkového odborníka na miestne zvyky. Ale byť miestnym znalcom nie je nič náročné. Stačí si väčšinou pamätať počet vypitých pohárikov a to, ktoré dievčence sú miestne. A mať žlčník a pečeň na pravom mieste, prirodzene.
Pojem „kapurková“ súvisí s alkoholom, ako inak. Slovom kapura sa v zemplínskom i šarišskom nárečí označuje brána. Slovom „kapurková“ sa označuje rituál, keď je domáci pán násilne prebratý z etylického driemania, pretože hostia odchádzajú, a je nútený dopraviť im ku bráne posledný pohárik na rozlúčku. Niektoré návštevy, ktoré dovtedy statočne odolali náporom ebriety, sa ožerú až pri tomto poslednom naplnení zásad východniarskej spoločenskej etikety. Sú hostitelia, ktorí za kapurkovú pokladajú konzumáciu ďalšej fľaše, keďže jeden pohárik nedokáže adekvátne kompenzovať počet končatín (do jednej nohy, do druhej.. atď).
V tom momente, ako som videl brífing strany „Paliho Kapurková“, stala sa celá vec pre mňa priezračne čistou. A je mi celkovo jedno, či to je reklama, alebo dobre zaplatená smutná recesia. Pre mňa je to sranda od začiatku do konca. Ak niekto videl tých pánov a hlavne počul vyhlásenie „predsedu“ (a videl spôsob, akým čítal), a napriek tomu to bude brať vážne, niet mu pomoci.
Ak to je reklama na chystaný alkoholický nápoj, neviem, prečo by mi to malo vadiť. Politika a alkohol u nás idú ruka v ruke. Mňa tá prípadná kampaň nepresvedčí o ničom, proste sa zasmejem, nič si nekúpim, hlas nedám. A že majú potenciál osloviť mnoho voličov? No a čo. V čom je ten marketing odlišný od hejslováckych a emdéžedáckych kampaní?
Ja by som vlastne bol rád, keby to bola reklama, lebo mi aj trocha bolo ľúto, že niekto vyhadzuje veľké peniaze iba pre srandu.
Niekoho ale ľutujem naozaj. Novinárov. Bolo to cítiť z tých investigatívnych otázok, tá nasr..denosť. Chápem ich. Tu si z novinárov stále niekto robí srandu. Chodia na rozličné slaboduché tlačovky a brífingy, hovorí sa im len to, čo dovolia PR agentúry. Priemerný novinár na Slovensku často bezmocne plače. Tí novinári na brífingu Paliho strany podľa mňa vedeli, že sú účinkujúcimi v nejakej show a hnevalo ich to. Zas na druhej strane, na tom je tá hra založená. Sasha Baron Cohen to tak často robí. Novinári v celom civilizovanom svete sú vynikajúcimi – hoci nedobrovoľnými – šíriteľmi virálneho marketingu a recesistických projektov. Musia byť v nejakej miere profesionálne vecní a vyvážení a investigatívni a objektívni a tak. To je živná pôda rôznych šašov a zabávačov. Ale iba na Slovensku sa šašovia a zabávači stávajú často členmi vládnych koalícií.
Konkrétne o Ľuptákovi, ale aj o Slotovi je známe, že časť voličov im dala hlas „pre srandu“. Niektorí ľudia pokladali za osviežujúce, ak sa v našej politike objavila figúrka s úplne odlišnou rétorikou, farebná a infantilne úprimná. Že ten humor sa trocha predražil, je už druhá vec. Oproti iným humoristickým stranám je Kapurková dosť neškodná, povedal by som. Je tu aj iná strana priateľov alkoholu, z ktorej sa vykľulo niečo celkom iné – taká dosť zlá opica, myslím si.
Ak „Paliho Kapurková“ začala hru, už som týmto textom do nej padol, spoločne s novinármi, i ja.
Ale všetci sme v osídlach inej, väčšej hry. Volá sa národne-sociálno-protimaďarsko-vlastenecká, je plánovaná na viac rokov a nejako mi pri nej nie je do smiechu.