
Pre tých, ktorým sa nechce čítať celý môj predošlý článok uvádzam, kvôli ilustrácii, čo sa na hranici deje, krátky úryvok: „Pred hraničným prechodom na Ukrajinskej strane, sme vystúpili z auta napriek tomu, že v priestore prechodu voľne pobehovali strážne vlčiaky bez náhubku, z opodiaľ sledované opitými príslušníkmi pohraničnej stráže. Jeden z nás potreboval ísť na WC, tak sa opýtal jedného z príslušníkov, kde sa nachádza. Ten mu ukázal smer kadiaľ má ísť, ale musel sa opýtať ešte raz. Vošiel do priestorov prechodu, kde popíjalo zo 10 príslušníkov a keď najbližšiemu povedal, čo chce zlostne mu ukázal na jedny z dverí. O stave toaliet v miestnosti, kde nefungovalo svetlo sa rozpisovať nebudem.
Striedavo sme postávali pri aute a keď nám bola zima tak sme sa šli dovnútra auta zohriať. Keď sa ďalšiu hodinu nič nedialo a videli sme stále viac príslušníkov s neistým krokom, ako chodia dopĺňať zásoby alkoholu do obchodu s označením „duty free“, opýtali sme sa šoféra pred nami, čo sa to deje. Ja som podotkol, že v Taliansku by to šoféri riešili hlasným trúbením, či by sme to nemali skúsiť. Pán pred nami nám vysvetlil, že sme tu asi noví, lebo trúbenie je zakázané. Problém, že je s riaditeľom ukrajinskej colnice, ktorý je bývalým vojakom z Afganistanu a ktorý robí mimoriadne problémy s prechodom. On, že ho už pozná a nechce robiť žiadne problémy, lebo tadiaľto chodí pravidelne kvôli nafte. Je na tom existenčne závislý podobne ako podľa neho väčšina z tam stojacich šoférov. Štandardom ako prejsť hranicou bez problémov, že je nechať tridsať hrivien v pase. Trochu si na jeho adresu šťavnato zanadával a vtedy sa pritackal jeden z príslušníkov, ktorý na nás začal ziapať, aby sme šli okamžite do áut, lebo dá každému po 50 hrievien pokuty.“ Toľko úryvok z článku, v ktorom uvádzam ďalšie šokujúce skutočnosti, ktoré sme zažili.
Podľa štátneho tajomníka, je hlavným problémom, že priechod zaťažovali ľudia, ktorí na Ukrajinu chodili kvôli biznisu s cigaretami, alkoholom či benzínom. Teraz ich údajne mala odradiť rekonštrukcia prechodu vo Vyšnom Nemeckom a preto sa zázračne vytratili a nechodia. Pre ľudí, ktorí nemajú skúsenosť s prechodom cez našu hranicu s Ukrajinou, je to možno uveriteľné, pre mňa však rozhodne nie. Aj koncoročná správa Európskej komisie o pripravenosti Slovenska na vstup do schengenského priestoru uvádzala až 166 pripomienok, čím sme sa ocitli na jednom z posledných miest, v rámci krajín pripravujúcimi sa na vstup do schengenského priestoru. Podľa Bučeka v súvislosti s urýchlením prác a operatívnym riešením dobudovania slovensko-ukrajinskej hranice na budúcu schengenskú, krajiny EÚ menia rétoriku. „Prvou lastovičkou“ bol, podľa neho, český minister vnútra, ktorý ako prvý priznal pokrok. Podľa Bučeka ho priznávajú aj ostatné krajiny EÚ, dokonca najväčší kritici a skeptici - Holandsko a Dánsko. Oficiálne to, podľa neho, potvrdili na nedávnom stretnutí v Bruseli.
Najdôležitejším, aj keď vážnym problémom, však nie je materiálne vybavenie, na zlepšenie ktorého dáva váhu ministerstvo, ale bezpečnostné riziká ľudského faktora. To, čo som mal možnosť zažiť bolo okaté preberanie úplatkov za vybavenie, na strane Ukrajinských colníkov, ktoré sa dialo rovno pred našimi očami. Dlhé čakanie na vybavenie, ktoré nemalo zjavnú príčinu. Aj pri malom počte áut sa čakalo na vybavenie do dvoch hodín. Potom to boli prevádzači, ktorí boli zjavne za dobre s colníkmi na oboch stranách. Colníci na Ukrajinskej strane boli pod silným vplyvom alkoholu a terorizovali cestujúcich, ktorí im nechceli dať peniaze za prechod a sťažovali sa kvôli nezmyselnému čakaniu na ich príchod z colnice.
Času na splnenie kritérií na vstup do schengenského priestoru je málo a toho čo treba urobiť je veľa. Určite je jednoduchšie zahmlievať a tváriť sa, že je všetko v poriadku, ako účinne bojovať proti istým príjmom, ktoré plynú z vreciek pašerákov, ktorí sa odrazu záhadne stratili. Takto nejako by sa asi malo stratiť aj tých 166 pripomienok zo správy Európskej komisie? Pokiaľ si neuvedomíme, aká vážna bude táto vonkajšia hranica EU a nevynaložíme dostatočné úsilie na jej materiálne, ale hlavne bezpečnostné zabezpečenie, vrátane tlaku na Ukrajinskú stranu, potom sa nebudeme môcť čudovať, že nás nebudú chcieť pustiť do schengenského priestoru. Keď sa cez hranicu, bude veselo pašovať, od tovaru po ľudí a normálni ľudia budú mať problémy s prechodom, lebo nezaplatia „poplatok“, potom za neumožnenie vstupu do schengenského priestoru, nebudeme môcť nadávať na tých, ktorí nás na tieto nedostatky dopredu upozorňovali, ale na tých, ktorí s tým mali niečo robiť a nekonali.