Hlavná stanica a už sa vezieme smer Žilina, kde prestupujeme na osobák do Stankovian. Počasie je celkom v pohodičke, ani dobré, ani zlé. Bracho navrhuje zbehnúť do potravín a kúpiť si raňajky v podobe chleba, samozrejme toho tekutého. Ako ideme s potravín a držíme v ruke plechovky, prechádza okolo nás miestny a prihovára sa nám vetou: ''Tak to má byť!''. Hold, tu vedia, čo je dobré. :-) Pivečko si odkladám na neskôr, zatiaľ čo bracho si už pochlipkáva. Ja si dávam radšej niečo pod zub a zároveň sa vystrojujem.

Prístrešok v Stankovanoch.
Poučení z minulého výletu na Geldek sme si už tento krát snežnice zobrali. Zatiaľ to ale nevyzerá, že by boli treba. Napájame (440 m n. m., 9:00 hod.) sa na zelenú a popri kostolíku vychádzame zo Stankovian cez železný most.

Kostolík.
Treba pokračovať priamo hore a vojsť do lesa. Na stromoch vidím zoškrabanú kôru, buď to bude nejaký mimozemšťan alebo niečo pravdepodobnejšie, medvedík.

A sakra, mimozemšťania. ;-)
Prechádzame po starom, ale stabilnom drevenom mostíku, zvládame prekážkovú dráhu v podobe spadnutého stromu a onedlho sa napájame na červenú značku na Korbeľke (480 m n. m., 9:47 hod.), vedúcu z Lubochne. Trasa sa stáča doprava priamo hore a vedie popri potoku.

A stúpame.
Stúpanie je čím ďalej, tým prudšie, a tak po chvíli šľapeme hore iba v krátkom tričku. Snehu je tak akurát, takže sa ide celkom dobre. Všímam si, že na stromoch je vynovené značenie, bolo by umenie tu stratiť značku. No, spomínaj čerta, zablúdili sme! Ale nie, značenie je tu naozaj dobré. Stúpame a stúpame a za chvíľku sa začíname aj zabárať, čo naznačuje, že snežnice dnes prídu k slovu. Ja to ešte skúšam bez nich, ale potom aj ja podhlieham pokušeniu nezabárať sa po kolená a nenadávať pri každom kroku. Naraz si všímam, že sa do našej stopy, respektíve mi do jeho, zaplietol niekto iný. Čerstvé medvedie stopy naznačujú, že tu nie sme sami.

Toto asi nebude odtlačok turistickej topánky.
Preto sa odporúča rozprávať sa medzi sebou a keď ste sami aspoň si spievať aj falošne, aby ste na seba upozornili. Na nás upozorňuje hlasné vŕzganie snehu pod našimi snežnicami, ktoré je počuť dostatočne ďaleko. Na stromoch vidím značenie odbočky na výhliadku, čo treba využiť, lebo vrchol je zalesnený. Prichádzame ku krížu (1098 m n. m., 11:52 hod.) a otvára sa pred nami pekný výhľad do doliny.

Kríž na výhliadke.
Stankovany máme ako na dlani, na severozápade vidieť zasnežený Chleb (1646 m n. m.), pred nami je už spomínaný Šíp (1170 m n. m.) a otočením sa na severovýchod je v diaľke vidieť v mrakoch zahalený vrchol Veľkého Choča (1608 m n. m.).



Celkom fajn výhľady.
Tu si dáme dlhšiu prestávku a rovno sa aj naobedujeme. Zapíšem nás do vrcholovej knižky a ešte rýchlo urobím nejaké foto, lebo zo západu sa sem hrnú nejaké čierne mračná. Po dobrom obedíku padne vhod vychladené pivečko a hodinový šlofíček, no ten si budem musieť dnes odpustiť.

Spoločné foto nemôže chýbať.
Pokračujeme ďalej po hrebeni a o dvadsať minutiek prichádzame (12:55 hod.) k turistickým tabuľkám ''Kopa, 1160 m n. m.'', kde sa na červenú napája značka žltá a tá pokračuje do Krpeľan.

Cestou ku Kope.
Toto ešte nie je vrchol. Treba odbočiť z trasy a ísť priamo na západ. Je to už iba kúsok a o 13:15 hod. sme hore na Kope (1187 m n. m.). Ako som už pred tým spomenul, vrchol je zalesnený, takže výhľady nečakajte.

Na vrchole Kopy nečakajte výhľady.
Keď už sme ale tu, tak som si chcel vybehnúť aj hore na vrchol. Teraz je buď možnosť vrátiť sa späť k rázcestiu alebo to reznúť priamo dole na juh a napojiť sa na žltú. My si vyberáme tú druhú možnosť, keďže máme snežnice a hlboký sneh nebude až taký problém. Neviem, či som taký čaptavý, ale zopár krát sa tak snežnicou zachytávam za konáre pod hlbokým snehom, že bez brachovej pomoci neviem vytiahnuť nohu von. Diky za pomoc. ;-)

Vyzerá to tak, že nie iba ja...

...som ''čaptavý''. ;-)
Vychádzame na planinu, čo sa mi zdá byť povedomé a pozerám na mapu. Niekde tu by mala byť značka. Ani sa nenazdáme (1030 m n. m., 13:50 hod.) a vidíme ju na strome. Opäť sa nám pod nohy ''pletú'' macove stopy, ktoré sa ale aj hneď strácajú v lese.

Medveďku, daj labku! Alebo radšej nie...
Nasleduje prudšie klesanie a pred sebou vidíme dnešný asi posledný výhľad.

Dnešný posledný výhľad.
Prichádzame na lesnú cestu, ktorou by sa dalo tiež ''zliesť'' až do Krpeľan, myslím, že v lete by tu bola celkom fajn cykloturistika, ale naša žltá pokračuje priamo dole lesom. Prechádzame popri tabuľkách ''Čachová, 895 m n. m.'' (14:32 hod.), kde si ale všímam, že na smerovníku je udaná o 120 metrov vyššia nadmorská výška, aká tu v skutočnosti je, čo si potvrdzujem aj výškomerom na hodinkách. Kde udělali soudruzi z NDR chybu?

A ja že sme sa vrátili o 120 výškových metrov späť. :-)
Za chvíľku sme na Kaliskej (700 m n. m., 14:50 hod.), čo naznačuje, že by sme mali prísť k miestu, kde si chceme trošku trasu skrátiť. Viem, že sa to nemá, ale čas nás tlačí a na mape to vyzerá na celkom poriadnu obchádzku a hádam neublížime snehom zakrytej prírode.

Trasa z Kaliskej.
Tu (640 m n. m.) už nie sú snežnice treba, tak si ich dávame dole a opatrne schádzame strmým klesaním. V priebehu niekoľkých minút sa o sto výškových metrov menej napájame na žltú.

Trošku sme si to skrátili.
Podľa výšky by sme mali čoskoro prísť k vodnej nádrži Krpeľany, čo je aj pravda. A sme opäť v civilizácií. Samozrejme nemôže na konci výletu chýbať moja obľúbená asfaltka.

Vodná nádrž Krpeľany.
Pri nádrži si dávame prestávku a pohodovým krokom pokračujeme smer vlaková zastávka. Ešte máme nejakých dvadsať minutiek času do odchodu nášho vlaku, a tak využívame pohostinnosť pohostinstva a vychutnávame si čapované tmavé pivečko. Problém ale nastáva vtedy, keď mi bracho oznamuje, že nemá pri sebe ani halier, respektíve ani cent a samozrejme bankomat tu naokolo asi nikde nie je. Na cestu do Vrútok ešte niečo nahrabem, ale to je asi tak všetko.

Kde je náš vláčik?
Na prestup máme štyri minúty a to si ešte musíme dokúpiť lístky, ale na stanici vo Vrútkach nie je nával, a tak to v pohodičke stíhame. A poučenie? Radšej si zo sebou zoberte viac peňazí, kreditkou v krčme napochodíte. :-)
Hlavné trasové body:
1. Stankovany, vlak (440 m n. m., 9:00 hod.)
2. KOPA (1187 m n. m., 13:15 hod.)
3. Sološnica (220 m n. m., 16:10 hod.)
Info:
*vrch: Kopa, 1187 m n. m.
*miesto: Slovensko, Veľká Fatra
*dátum: 9.3.2013
*typ turistiky: pešia
*kto išiel: Peter Slama, Martin Slama
*trasa:
Stankovany, vlak (440 m n .m., zelená zn.) -> Korbeľka (480 m n. m., červená zn.) -> kríž /výhliadka/ (1098 m n. m., červená zn.) -> Kopa /tabuľky/ (1160 m n. m., ---) -> KOPA /vrchol/ (1187 m n. m., ---) -> napojenie na žltú zn. (1025 m n. m., žltá zn.) -> Čachová (778 m n. m., žltá zn.) -> Kaliská (700 m n. m., žltá zn.) -> Krpeľany, vodná nádrž (420 m n. m., modrá zn.) -> Krpeľany, vlak (413 m n. m., ---)
*ubytovanie: ---
*dĺžka trasy:
Stankovany, vlak -> Kopa: 5 km
Kopa -> Krpeľany, vlak: 5,6 km
spolu: 10,6 km
*čas (z toho prestávky):
Stankovany, vlak -> Kopa: 4:15 hod. (60 min.)
Kopa -> Krpeľany, vlak: 2:55 hod. (30 min.)
spolu: 7:10 hod. (90 min.)
*prevýšenie // priemerná rýchlosť stúpania a klesania:
Stankovany, vlak -> Kopa: +855 m / -108 m // +420 m/h / 300 m/h
Kopa -> Krpeľany, vlak: +72 m / -846 m // ---
spolu: +927 m / -954 m // 420 m/h / 480 m/h
*vrchol: vrchol je mimo značenia a je zalesnený
*min. a max. nadmorská výška:
411 m n. m. (Krpeľany) / 1187 m n. m. (Kopa)
*občerstvenie a voda: pohostinstvá v obciach, cez ktoré trasa prechádza, prameň sa po ceste nenachádza
*východ a západ slnka: 6:07 hod. / 17:37 hod.
*počasie: 10 °C, oblačno, bezvetrie až slabý vietor
*lavínový stupeň: 2. stupeň, cca 60 cm snehovej pokrývky
*doprava:
Tam: Bratislava, Hl. stanica -> Žilina (ŽSR) -> Stankovany (ŽSR) (cena za dopravu: 14,35 EUR (základné))
Späť: Krpeľany -> Vrútky (ŽSR) -> Bratislava, Hl. stanica (ŽSR) (cena za dopravu: 11,70 EUR (základné))
cena za dopravu spolu: 26,05 EUR
*obtiažnosť: vhodné pre turistu s priemernou kondíciou a aspoň základnou znalosťou pohybu v zimnom teréne (v zimnom období)
*mapa: Veľká Fatra (VKÚ Harmanec, č. 121, 1:50 000)
*užitočné internet. stránky: wunderground.com, shmu.sk (počasie), laviny.sk (info o lavínovom nebezpečenstve), turistickamapa.sk (turistická mapa), cp.sk (cestovné poriadky)
*merania: prevýšenie, rýchlosť stúpania/klesania, čas (Tissot T-Touch Expert); vzdialenosť (turistickamapa.sk)
text / foto: Martin Slama