Chápem, že reklama je biznis. A jeho hlavným zmyslom je zarobiť. Aby aj klient, aj reklamná agentúra, boli spokojní. Čo tam po zákaznikovi. Ten nech platí za rôzne produkty. Aj za také, ktoré pre neho nie sú veľmi výhodné.
Banky sú myslím veľmi spokojné. Kríza, nekríza, im sa darí vytvárať vysoké zisky aj v tomto období. Majú totiž dobrý podnikateľský zámer. Požičajú si od klienta peniaze za "vysoký" úrok v rozpätí 1 až 2 % a tieto peniaze spravujú tak, že na konci roka máte menej ako ste vložili. Samozrejme zdôvodňujú to vykonávaním bankových operácií, otvorenými i skrytými poplatkami, infláciou atď. A na konci roka vám to samozrejme ešte zdania.
Možno vás bude zaujímať, čo s tými vašimi peniažkami robia. No ako správni podnikatelia ich predsa investujú. Čiže, požičiavajú. Za celkom normálnych úrokov iným bankám, alebo už za podstatne iných podmienok, vám. Áno je to tak. Banky vám požičajú vaše vlastné peniaze. Takí sú oni dobrosrdeční. Ale samozrejme, predtým si vás ešte dobre preveria. Či ste pre nich dostatočne dôveryhodný. Predsa nebudú podnikať s nejakým rizikom. Ak napokon prejdete schvaľovacím procesom poskytnú vám úver s takým úrokom, ktorý má od 2 % poriadne ďaleko. V rámci eurozóny sú napr. spotrebné úvery na Slovensku v priemernej výške 15,88 %, najdrahšie. A na tie terajšie politické tančeky ohľadom dodatočného zdaňovania bánk štátom, zrejme doplatíme nakoniec tiež my.
A keby sa aj náhodou banke, trebárs vinou zlých strategických finančných rozhodnutí nedarilo, ešte vždy je tu štát, ktorí si nájde spôsob ako do súkromných zahraničných firiem napumpuje opäť naše peniaze. Veď predsa musíme s niekým bankovať. Alebo sa na záchranu bánk poskladá celá eurozóna ako to bolo v prípade Grécka.
Teoreticky by tu snáď bola možnosť, že ak klient banky nesúhlasí s podmienkami zmluvy, je možné žiadať o ich úpravu. Ale pripadá mi to naozaj skôr ako sci-fi. Už vidím ako horúčkovito právnici banky upravujú zmluvu v prospech klienta. Banková ombudsmanka by azda vedela rozprávať.
Dosť však snívania. Stačí mi ak v jednej novej reklame sa zo sna prebudí klient, ktorý predtým "bankoval" v jednej vychytenej finančnej inštitúcii a teraz je po prebudení celý šťastný, že už je klientom novej, oveľa lepšej. O tom, že ide v skutočnosti o nebankovú finančnú inštitúciu, ktorá používa na zdieranie klienta trochu iné finty, snáď až na budúce.
Ak sa nenahneváte utekám totiž rýchlo zapnúť televízor. Chystám sa totiž do galérie na výstavu obrazov a neviem si spomenúť aký prací prostriedok sa tam práve nosí. Chcem byť predsa - in.