
Neexistuje rómsky problém, je tu hlavne problém ľudí žijúcich v segregovaných osadách na úrovní 19. storočia. Vplyv tohto prostredia a životné stereotypy, ktoré vidia okolo seba, im dáva veľmi malú šancu na zmenu ich života bez pomoci zvonku. Tá pomoc však musí byť veľmi konkrétna, komplexná a systémová.
A: Vzdelanie:
- Predškolská výchova / materská škola / - pripraviť ich na školský vzdelávací systém tak, aby sa v škole učili a nie ešte len získavali rôzne sociálne a hygienické návyky, ktoré boli zanedbané v ich rodinách.
- Školská výchova - nezaradzovať automaticky rómske deti do špeciálnych tried, ale robiť dôslednejší výber podľa ich naozajstných schopností.
- V špeciálnych triedach zabezpečiť vyučovanie učiteľmi s touto pedagogickou špecializáciou a aj ich patrične ohodnotiť. Nedávať tam učiteľov, akoby za trest.
- Motivovať formou štipendií k lepším študijným výsledkom a neposkytovať výhody len za samotnú účasť v škole.
- Byť dôslednejší pri finančných postihoch rodičov za neúčasť ich detí na vyučovacom procese a nezakrývať tento negatívny jav, kvôli štatistikám o dochádzke.
- Venovať sa im viac aj po skončení vyučovania a to formou rôznych krúžkov blízkych ich naturelu, čím sa zároveň trochu obmedzí aj negatívny vplyv ich komunity a prostredia.
- Viac spolupracovať vo voľnom čase aj s rôznymi cirkevnými mládežníckymi organizáciami, ktoré sa takýmto aktivitám venujú.
B: Pracovné aktivity a pracovné návyky:
- Vzhľadom na zlú situáciu na trhu práce, viac a dôslednejšie využívať aktivačné práce, jednak na získavanie a udržanie určitých pracovných návykov a jednak na skrášlenie ich vlastného životného prostredia, ktoré je mnohokrát semenišťom rôznych nákaz a epidémií.
- Dôslednejšie pristupovať k rozdeľovaniu finančných prostriedkov z rôznych fondov Európskej únie a zamerať sa na tie projekty, ktoré v Rómoch rozvíjajú pracovné návyky a dopĺňajú potrebné vzdelanie.
C: Legislatíva
Prijať legislatívne opatrenia, ktoré znemožnia:
- Rozrastať sa systému úžerníctva až do obludných rozmerov.
- Beztrestne predávať deťom návykové látky / toluén / pričom doteraz nie je prechovávanie toluénu klasifikované ako trestný čin.
- Zneužívať deti na organizovanú trestnú činnosť.
- Poškodzovať a odcudzovať majetok iných, bez výraznejších trestno-právnych postihov, čiže je treba upraviť finančné limity.
- Využívať vlastné deti ako prostriedok na získavanie financií z rôznych štátnych dávok a príspevkov a urobiť si z toho hlavný finančný príjem, bez snahy hľadania iných ciest.
D: Spoločenská oblasť
- Umožniť rómskej inteligencii / umelci, novinári, učitelia ..../ výraznejšie prezentovanie pozitívnych príkladov v rôznych typoch médií.
- Pozornejšie monitorovať niektorých takzvaných rómskych lídrov, ktorí skôr len parazitujú na vlastných a zneužívajú peniaze, ktoré by sa dali využiť zmysluplnejšie.
A čo my ostatní ? Na začiatok by možno stačilo prestať donekonečna hovoriť o mnohých negatívnych skúsenostiach, i keď pravdivých, ktoré sme s Rómami doteraz mali a skúsiť častejšie hovoriť aj o tých pozitívnych. Ja sám ich mám dostatok....