
Budem stručný, pretože o tejto téme sa ešte popíšu tony papiera, poposielajú celé gigabajty e-mailov, popodpisujú najrôznejšie petície a vystoja hodiny na Úrade práce, kde si svoju frontu odfrflú povyhadzovaní vodiči trolejbusov. V konečnom dôsledku - nech sa k téme vyjadria tí, ktorí sú kompetentní - zvolenská SAD-ka - víťaz konkurzu, ja napíšem len pár riadkov, ako si na banskobystrické trolejbusy spomínam ja - Zvolenčan, ktorý polovicu svojej existencie strávil v susednej Banskej Bystrici.
Každý máme nejaké tie koníčky, záujmy... Bežné i nevídané. Ja som sa, okrem mnohých iných aktivít, vždy zaujímal o mestskú dopravu. Prázdniny som trávil v Bratislave u starkého a kým sa ostatné deti čľapkali na Zlatých pieskoch, ja som brázdil mesto v električkách po vopred stanovenej trase. Priznám, uletené, ale ľudia robia i divnejšie veci. Poznal som všetky linky bratislavskej MHD a asi vzbudzoval v očiach vidiečanov, ktorí sa ma pýtali na cestu za svojím cieľom, veľký údiv, keď som im dokázal poradiť asi 20 rôznych kombinácií s prestupmi i bez :) O bratislavskú MHD som sa prestal zaujímať v momente, kedy (podľa mňa dosť nezmyselne) porušili všetky expresné linky a prečíslovali všetky ostatné.
Doma som si kreslil vlastné mapy, alebo v existujúcich „riešil“ mestský dopravný systém. Dodnes mám doma haldy materiálu, z ktorého by sa odborníkovi zježili všetky chlpy. Električka v Trnave a tri linky metra v Bardejove - nie, to by mi asi neprešlo...
Preto si asi viete predstaviť moje nadšenie, keď som v neďalekej Banskej Bystrici zbadal vsadzovať do asfaltu prvý trolejový stĺp a na zvolenskej železničnej stanici uvidel prvý nákladný vlak s novučičkými (resp. starými, ale vyumývanými) trolejbusmi, smerujúcimi do metropoly stredného Slovenska. Jeden z prvých, ktorý vyšiel do bystrických ulíc, bol poctený mojou aktívnou prítomnosťou a od tej chvíle som nadšene sledoval výstavbu ďalších tratí a postupné pribúdanie liniek.
Dlhých 17 rokov boli trolejbusy súčasťou banskobystrickej mestskej dopravy a dôležitým spojením západnej a južnej časti mesta s centrom. Snáď nebol na svete človek, čo by tušil, že niekedy o nich budeme hovoriť v minulom čase. Najmä v dobe, keď sa v okolitých mestách, kde už trolejbusy premávajú, modernizuje ich súčasná a buduje nová sieť. Ekologický význam a - v čase, kedy extrémne narastá cena ropy - i ekonomická výhodnosť, to všetko hovorí jasnou rečou - trolejbus je plnohodnotná súčasť mestskej hromadnej dopravy a ak sa už raz osvedčil a roky už funguje, javí sa mi ako nezmysel zlikvidovať ho! Alebo - ak teda bola trolejbusová doprava v Banskej Bystrici omylom, tak odstráňme i ostatné neduhy socializmu. Zrúťme Petržalku, pretože panelové byty sú nedôstojné a nezdravé, vyhoďme do luftu mochovskú elektráreň, Oravskú priehradu alebo ostatné megalomanské stavby nedávnej totality.
Milióny, ktoré sa vrazili do trolejbusovej dopravy v Banskej Bystrici, sú momentálne zbytočne vyhodené peniaze. Nemôžem sa zbaviť podozrenia, že nie všetko je tak, ako sa oficiálne prezentuje. Chápem, že problém MHD v B. Bystrici je jav dlhodobý a bolo ho potrebné riešiť, ale viem i to, že mnohé podobné situácie boli a sú poznačené nejasným pozadím - či si už spomenieme na „nepotrebnosť“ tretieho mobilného operátora, zastavenie stavby bratislavského metra, podozrivú privatizáciu strategických podnikov...
Fakty sú jasné. Po 17-tich rokoch sa ukončila v Banskej Bystrici existencia trolejbusovej dopravy. Nový prevádzkovateľ - SAD Zvolen - s nimi nepočíta ani v budúcnosti. MHD sa obmedzí výlučne na autobusovú sekciu a jej budúcnosť je tiež momentálne nejasná. V čase písania týchto riadkov premávajú/nepremávajú autobusy podľa víkendového harmonogramu (mimochodom, dá sa zistiť už iba na internete, na zastávkach je postŕhaný), už i tak dosť zložitú situáciu komplikuje snehová kalamita a na všetko zase doplatili tí, ktorí na to doplácajú vždy. Nevinní. Zodpovední sa totiž vyškierajú spoza skiel svojich nablýskaných tátošov a celý chaos sledujú v podstate z role pasívneho pozorovateľa. Na internete sa už rozbehla petičná akcia a šíria sa i informácie o štrajku. Avšak už i prípady z minulosti svedčia o tom, že po chvíľkovej eufórii sa všetko vráti do súčastného stavu a na prelom v dejinách si ešte budeme musieť počkať.
Smutné je najmä to, že namiesto budovania nového, likvidujeme staré. Ale to je už naša obyčaj...

Dnes už historický záber serveru bb.imhd.sk - trolejbus pri banskobystrickom hypermarkete na konečnej linky, ktorá sa paradoxne vybudovala v roku, kedy trolejbusová doprava v Banskej Bystrici bola ukončená.
Keďže chcem vyjadriť i názor druhej strany, zverejňujem tu pár faktov, ktoré mi poskytol človek priamo zainteresovaný do spomínaného problému. Citujem:
„Vývoj trolejbusov zastal, žiadny pokrok v motoroch, atď. Trolejbus stojí 13 mil., autobus iba 6,5 mil. Sk. Navyše, trolejbus má takmer rovnaké emisie škodlivín ako autobus s technológiou Euro 4. V niektorých hodnotách má dokonca vyššie emisie. Pozn.: Do hodnôt sa započítavajú všetky vstupy, t.j. pri trolejbusoch podiel emisií vytvorených pri výrobe el. energie, pri autobuse spracovanie nafty-ropy. V podmienkach BB trolejbusy spotrebujú el. energiu za cca 13 mil. Sk, zatiaľ čo autobusy na rovnaký rozsah km spotrebujú naftu za cca 15 mil., ibaže k trolejbusom je treba pripočítať ďalšie náklady v cca 25 mil. Sk, ktoré predstavujú prevádzku meniarní, rozvodní a druhý dispečing. Náklad na 1 km trolejbusu je takmer 80 Sk, na autobus je 42 Sk.“Toľko názor človeka, ktorý „stojí na druhom brehu“ a najmä disponuje väčším množstvom relevantných informácií. Ten váš si urobte sami. Záver: Odstavenie trolejbusovej sekcie banskobystrickej MHD sa udialo práve v čase, kedy sa elektrifikuje železničná trasa Banská Bystrica - Zvolen. Tri štvrtiny nákladov sa čerpajú z fondov Európskej únie a zvyšok hradí štát. Výstavba, ktorá sa má ukončiť v decembri 2006, by mala stáť 1,1 miliardy Sk. Napadlo mi, že je dosť vysoko pravdepodobné, že pár rokov po spojazdnení elektrickej sekcie spomínaného úseku, zdražie elektrická energia resp. elektrické lokomotívy a po koľajniciach budú znovu premávať výlučne dieslové súpravy. Ľudia spíšu pár petícií, „zberači drahých kovov“ rozkradnú medené drôty a problém upadne do zabudnutia. Ďalšia generácia sa dozvie, že v Banskej Bystrici premávali trolejbusy a elektrické vlaky, len z historických fotografií. A možno by bolo dobré nechať nejaké kresby i v jaskyniach - pre ďalšiu civilizáciu. Pretože mám pocit, že v priestoroch, v ktorých sme svoju epochu započali, svoju existenciu i ukončíme... Oveľa viac informácií, cestovné poriadky i zaujímavú diskusiu nájdete na stránkach bb.imhd.sk . Šťastný nový rok.