Naspäť do jaskýň!

Myslím, že to bolo koncom roku 1988, kedy som v Banskej Bystrici nadšene kýval prvému trolejbusu. Nepamätám si presne dátum, ale viem, že som sa vtedy, spolu s ostatnými nadšencami, previezol pár zastávok na vtedajšej linke 36, na ktorej, okrem autobusov, začalo skúšobne premávať pár prvých vozidiel s tykadlami na streche. Za ďalších 17 rokov sa trolejbusová doprava rozrástla na 9 liniek, pričom posledný drôt sa pred polrokom natiahol na novej trase k hypermarketu. 31. decembra 2005 prešiel banskobystrickými ulicami posledný trolejbus a elektrická sekcia metropoly stredného Slovenska stala sa minulosťou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (21)
Obrázok blogu

Budem stručný, pretože o tejto téme sa ešte popíšu tony papiera, poposielajú celé gigabajty e-mailov, popodpisujú najrôznejšie petície a vystoja hodiny na Úrade práce, kde si svoju frontu odfrflú povyhadzovaní vodiči trolejbusov. V konečnom dôsledku - nech sa k téme vyjadria tí, ktorí sú kompetentní - zvolenská SAD-ka - víťaz konkurzu, ja napíšem len pár riadkov, ako si na banskobystrické trolejbusy spomínam ja - Zvolenčan, ktorý polovicu svojej existencie strávil v susednej Banskej Bystrici.

Každý máme nejaké tie koníčky, záujmy... Bežné i nevídané. Ja som sa, okrem mnohých iných aktivít, vždy zaujímal o mestskú dopravu. Prázdniny som trávil v Bratislave u starkého a kým sa ostatné deti čľapkali na Zlatých pieskoch, ja som brázdil mesto v električkách po vopred stanovenej trase. Priznám, uletené, ale ľudia robia i divnejšie veci. Poznal som všetky linky bratislavskej MHD a asi vzbudzoval v očiach vidiečanov, ktorí sa ma pýtali na cestu za svojím cieľom, veľký údiv, keď som im dokázal poradiť asi 20 rôznych kombinácií s prestupmi i bez :) O bratislavskú MHD som sa prestal zaujímať v momente, kedy (podľa mňa dosť nezmyselne) porušili všetky expresné linky a prečíslovali všetky ostatné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Doma som si kreslil vlastné mapy, alebo v existujúcich „riešil“ mestský dopravný systém. Dodnes mám doma haldy materiálu, z ktorého by sa odborníkovi zježili všetky chlpy. Električka v Trnave a tri linky metra v Bardejove - nie, to by mi asi neprešlo...

Preto si asi viete predstaviť moje nadšenie, keď som v neďalekej Banskej Bystrici zbadal vsadzovať do asfaltu prvý trolejový stĺp a na zvolenskej železničnej stanici uvidel prvý nákladný vlak s novučičkými (resp. starými, ale vyumývanými) trolejbusmi, smerujúcimi do metropoly stredného Slovenska. Jeden z prvých, ktorý vyšiel do bystrických ulíc, bol poctený mojou aktívnou prítomnosťou a od tej chvíle som nadšene sledoval výstavbu ďalších tratí a postupné pribúdanie liniek.

SkryťVypnúť reklamu

Dlhých 17 rokov boli trolejbusy súčasťou banskobystrickej mestskej dopravy a dôležitým spojením západnej a južnej časti mesta s centrom. Snáď nebol na svete človek, čo by tušil, že niekedy o nich budeme hovoriť v minulom čase. Najmä v dobe, keď sa v okolitých mestách, kde už trolejbusy premávajú, modernizuje ich súčasná a buduje nová sieť. Ekologický význam a - v čase, kedy extrémne narastá cena ropy - i ekonomická výhodnosť, to všetko hovorí jasnou rečou - trolejbus je plnohodnotná súčasť mestskej hromadnej dopravy a ak sa už raz osvedčil a roky už funguje, javí sa mi ako nezmysel zlikvidovať ho! Alebo - ak teda bola trolejbusová doprava v Banskej Bystrici omylom, tak odstráňme i ostatné neduhy socializmu. Zrúťme Petržalku, pretože panelové byty sú nedôstojné a nezdravé, vyhoďme do luftu mochovskú elektráreň, Oravskú priehradu alebo ostatné megalomanské stavby nedávnej totality.

SkryťVypnúť reklamu

Milióny, ktoré sa vrazili do trolejbusovej dopravy v Banskej Bystrici, sú momentálne zbytočne vyhodené peniaze. Nemôžem sa zbaviť podozrenia, že nie všetko je tak, ako sa oficiálne prezentuje. Chápem, že problém MHD v B. Bystrici je jav dlhodobý a bolo ho potrebné riešiť, ale viem i to, že mnohé podobné situácie boli a sú poznačené nejasným pozadím - či si už spomenieme na „nepotrebnosť“ tretieho mobilného operátora, zastavenie stavby bratislavského metra, podozrivú privatizáciu strategických podnikov...

Fakty sú jasné. Po 17-tich rokoch sa ukončila v Banskej Bystrici existencia trolejbusovej dopravy. Nový prevádzkovateľ - SAD Zvolen - s nimi nepočíta ani v budúcnosti. MHD sa obmedzí výlučne na autobusovú sekciu a jej budúcnosť je tiež momentálne nejasná. V čase písania týchto riadkov premávajú/nepremávajú autobusy podľa víkendového harmonogramu (mimochodom, dá sa zistiť už iba na internete, na zastávkach je postŕhaný), už i tak dosť zložitú situáciu komplikuje snehová kalamita a na všetko zase doplatili tí, ktorí na to doplácajú vždy. Nevinní. Zodpovední sa totiž vyškierajú spoza skiel svojich nablýskaných tátošov a celý chaos sledujú v podstate z role pasívneho pozorovateľa. Na internete sa už rozbehla petičná akcia a šíria sa i informácie o štrajku. Avšak už i prípady z minulosti svedčia o tom, že po chvíľkovej eufórii sa všetko vráti do súčastného stavu a na prelom v dejinách si ešte budeme musieť počkať.

SkryťVypnúť reklamu

Smutné je najmä to, že namiesto budovania nového, likvidujeme staré. Ale to je už naša obyčaj...

Obrázok blogu


Dnes už historický záber serveru bb.imhd.sk - trolejbus pri banskobystrickom hypermarkete na konečnej linky, ktorá sa paradoxne vybudovala v roku, kedy trolejbusová doprava v Banskej Bystrici bola ukončená.

Keďže chcem vyjadriť i názor druhej strany, zverejňujem tu pár faktov, ktoré mi poskytol človek priamo zainteresovaný do spomínaného problému. Citujem:

Vývoj trolejbusov zastal, žiadny pokrok v motoroch, atď. Trolejbus stojí 13 mil., autobus iba 6,5 mil. Sk. Navyše, trolejbus má takmer rovnaké emisie škodlivín ako autobus s technológiou Euro 4. V niektorých hodnotách má dokonca vyššie emisie. Pozn.: Do hodnôt sa započítavajú všetky vstupy, t.j. pri trolejbusoch podiel emisií vytvorených pri výrobe el. energie, pri autobuse spracovanie nafty-ropy. V podmienkach BB trolejbusy spotrebujú el. energiu za cca 13 mil. Sk, zatiaľ čo autobusy na rovnaký rozsah km spotrebujú naftu za cca 15 mil., ibaže k trolejbusom je treba pripočítať ďalšie náklady v cca 25 mil. Sk, ktoré predstavujú prevádzku meniarní, rozvodní a druhý dispečing. Náklad na 1 km trolejbusu je takmer 80 Sk, na autobus je 42 Sk.“Toľko názor človeka, ktorý „stojí na druhom brehu“ a najmä disponuje väčším množstvom relevantných informácií. Ten váš si urobte sami.   Záver: Odstavenie trolejbusovej sekcie banskobystrickej MHD sa udialo práve v čase, kedy sa elektrifikuje železničná trasa Banská Bystrica - Zvolen. Tri štvrtiny nákladov sa čerpajú z fondov Európskej únie a zvyšok hradí štát. Výstavba, ktorá sa má ukončiť v decembri 2006, by mala stáť 1,1 miliardy Sk. Napadlo mi, že je dosť vysoko pravdepodobné, že pár rokov po spojazdnení elektrickej sekcie spomínaného úseku, zdražie elektrická energia resp. elektrické lokomotívy a po koľajniciach budú znovu premávať výlučne dieslové súpravy. Ľudia spíšu pár petícií, „zberači drahých kovov“ rozkradnú medené drôty a problém upadne do zabudnutia. Ďalšia generácia sa dozvie, že v Banskej Bystrici premávali trolejbusy a elektrické vlaky, len z historických fotografií. A možno by bolo dobré nechať nejaké kresby i v jaskyniach - pre ďalšiu civilizáciu. Pretože mám pocit, že v priestoroch, v ktorých sme svoju epochu započali, svoju existenciu i ukončíme...  Oveľa viac informácií, cestovné poriadky i zaujímavú diskusiu nájdete na stránkach bb.imhd.sk .   Šťastný nový rok.

Martin Tužinský

Martin Tužinský

Bloger 
  • Počet článkov:  54
  •  | 
  • Páči sa:  10x

Človek ako taký, ktorému sa, okrem futbalovej lopty a neustáleho frflania, stal životným osudom počítač, či už v nemenovanej tlačiarni, kde sa tvári ako grafik v DTP štúdiu, či už doma, kde sa tvári, ako mu zrovna napadne. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéUS-TOUR 2006Nezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

142 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu