Silné stránky, spokojnosť, Ikigái

Spoločným menovateľom pre japonskú dlhovekosť je Ikigái, akýsi prienik všetkého, čo nás robí spokojnými. Nositeľ Nobelovej ceny Albert Schweitzer povedal: Úspech nie je kľúčom k spokojnosti, ale spokojnosť kľúčom k úspechu!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Dnes tu máme Workflow a Workplace manažérov, ktorí sa snažia zabezpečovať vhodné prostredie vo firmách, aby sa tam spolupracovníci cítili dobre a podávali požadovaný výkon. Super. Stačí to?

Pri mojej práci konzultanta a lektora si toto úsilie všímam. Určite to oceňujem a v niektorých firmách a u niektorých ľudí to určite aj funguje. Prečo píšem, že len u niektorých? Jednoduché. Každý z nás je špecifický. Garry Chapman to pekne popisuje vo svojej knihe 5 jazykov lásky. Chápme to v širších súvislostiach tak, že láska môže byť aj k práci. To nie sú iba socialistické údernícke heslá, každého z nás baví niečo iné a je na manažérovi, aby to rozpoznal, alebo zistil. Možností je naozaj veľa, keďže mám rád jednoduchosť tak spomeniem aj ten najjednoduchší a najefektívnejší spôsob - úprimnú komunikáciu so svojimi spolupracovníkmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď poznáme záujmy a nastavenie našich spolupracovníkov, tak vieme využívať ich silné stránky. Popíšem to zase na dvoch extrémnych prípadoch, ktorých som bol v mojej práci nedávno svedkom.

Príklad prvý - pracovníčka v potravinárskej spoločnosti na svojej smene vykazovala výkon priemerne na 140%. Fíha, super. Áno, v širšom kontexte to však bolo trochu inak. Potravinárska linka na jednom mieste chrlila svoje produkty a ďalší spolupracovníci linky to svojou konštantne nižšou výkonnosťou - stále však nad, alebo v rámci nastavenej normy nevedeli dobehnúť. Smena tak produkovala výkony nad normu, ale aj viac nepodarkov. Manažment reagoval tak, že požiadal túto úderníčku, aby viedla svojich spolupracovníkov a dali jej status tímlíder. Po tejto zmene sa situácia ešte zhoršila. Prečo? Odpovedzte si sami.

SkryťVypnúť reklamu

Príklad druhý - v stavebno-rekonštrukčnej spoločnosti bol (a našťastie opäť je) technik - montér (nazvime ho Rolo), ktorý svoj úkol vykonával veľmi rýchlo, precízne. Malo to aj odvrátenú stranu mince - spolupracovníci nechceli s Rolom pracovať. Osobnostne to nazvime to špecifický - nemotivovali ho nadčasy a prémie, keďže pracuje ako montér potrubí a kanalizácií, tak ani Workplace management veľmi nezabral :-) Po výkone sa rýchlo vrátil do centrály a šiel domov. Pracovné podklady aj nástroje si udržiaval v poriadku, tu nebolo čo vytknúť. Manažment však reagoval a na hodnotiacom pohovore poukázal na to, že situácia sa musí zmeniť - aj sa zmenila. Rolo dal výpoveď. Ako som písal vyššie - toto je príbeh s lepším koncom - Rolo sa do spoločnosti vrátil a zatiaľ tam pracuje, naproti hrdinke prvého príbehu.

SkryťVypnúť reklamu

Na čo tu chcem dnes poukázať je fakt, aby sme sa pozerali na svojich ľudí inak. Veď na každom HR a Leadership školení počúvate, že ľudia sú to najdôležitejšie čo máte.

Ako sa teda poučiť z týchto príkladov? Už som vyššie spomínal Ikigáj. Je to v podstate prienik štyroch oblastí, ktoré sú podľa japoncov dôležité k spokojnosti (plne s nimi súhlasím).

1 - ľudia robia to v čom sú naozaj dobrí. Aby ste toto dosiahli ich však treba poznať ich silné stránky. Ideálne ich silné stránky aj podporovať a rozvíjať. Vo vyššie popísaných príkladoch manažéri silné stránky svojich spolupracovníkov poznali a predsa to nestačilo. Prečo, lebo chceli svojich spolupracovníkov pretvárať. Moje odporúčanie, pretvárajte pracovné tímy. Komplementárne dopĺňajte do tímov ľudí na základe ich silných stránok (a aj iných faktorov - viď môj článok o hľadačoch zdrojov).

SkryťVypnúť reklamu

2 - preto je dôležité, aby ľudia robili to, čo ich naozaj baví. Vysvetlenie: podľa Gallup.com ľudia využívajúci svoje silné stránky v tom čo ich baví dosahujú až 500% vyššiu efektivitu, 450% rýchlejšie sa učia nové poznatky v oblasti, ktorá ich zaujíma a baví a dosahujú (prinášajú) 400% vyššiu kreativitu. Preložené do jednoduchej vety to znie asi tak, že títo užívatelia svojich silných stránok si v pohode stihnú svoju prácu, ak sa vyskytne nejaká situácia, ktorú zatiaľ nevedia riešiť, tak si ju naštudujú a prídu s návrhmi na riešenia. Vy len rozhodnete. Ó aké jednoduché, no ešte stále to nie je všetko.

3 - inšpirujte ľudí. Motivácia, workplace manažment a ostatné benefity sú doplnky, nástroje. Vysvetlenie nájdete u F. Herzberga, Maslowa, ale aj moderných motivátorov ako Ivo Toman, Tony Robbins a i. Každý z nás prišiel na tento svet preto, aby ho svojim kúskom zmenil a prispel k lepšiemu životu nás všetkých. 

4 - ľudí by mala ich práca, ktorú milujú uživiť. Inak to celé nedáva celkom zmysel. Vysvetlím to zase na príklade. Ak robíte to čo vás baví, hľadáte, ako robiť tie veci ešte lepšie, učíte sa a tým zlepšujete svet okolo vás. Zamyslenie na záver. Premýšľate vtedy ako zdrhnúť z práce, prípadne sa vedúcemu pomstiť za to, že ste museli robiť nadčasy, ktoré vám nikdy nepreplatí?

Odpoveď je vo vás.

Silné stránky s vami :-)

Martin Zibrín

Martin Zibrin

Martin Zibrin

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Proaktívny lektor, konzultant, riešiteľ nákupných a investičných projektov. Pracujem len s ľuďmi, ktorí naozaj CHCÚ. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Marian Nanias

Marian Nanias

278 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,091 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

300 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu