Potrebujeme (r)evolúciu? Kľúčový je každý z nás

Považujem za pravdepodobné – určite oveľa viac ako pred rokom, či dvoma - že svet sa následkom súčasnej krízy zásadne zmení, a to predovšetkým v zmysle (nielen ekonomického) úpadku Európy, ktorý može v extrémnom prípade vyústiť až do vojny. V lepšom prípade sa budeme schopní uskromniť. Ako píše Nouriel Roubinhi, máme štyri problémy: vysoký dlh, klesajúci výkon, slabú konkurencieschopnosť a deficity. (Mimochodom, Roubinhi predpovedal krízu na americkom realitnom trhu.) Do veľkej miery nehovorím nič nové, ale chcel by som zdôrazniť úlohu jednotlivca. Každý z nás sa môže na budúci vývoj pripraviť a spraviť niečo preto, aby ho zmenil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
„Ľudia by sa nemali báť vlád. Vlády by sa mali báť ľudí.“
„Ľudia by sa nemali báť vlád. Vlády by sa mali báť ľudí.“ (zdroj: V ako Vendeta)

V duchu konšpiračných teórií dodám, že namiesto Goldman Sachs nám bude vládnuť BRIC - Brazília, Rusko, India a Čína, pričom v rozšírení tejto skratky sa uvádza aj Indonézia, Južná Kórea a Južná Afrika. Aj keď na túto víziu prišli v Goldman Sachs, takže si to asi nejako poistia. V každom prípade, osobne nezdieľam názor, že vo svete sa jedná o nejakú konšpiráciu korporácií. Všetko je otázka individuálnych záujmov a každý sa snaží robiť to, čo považuje za správne a dobré pre seba. Na tom však nie je nič zlé – práve naopak - je to niečo, čo by sme sa mali snažiť chrániť!

Aj vďaka niekoľkým aktivistom v parlamente, sa dostal do pozornosti film V ako Vendeta. Síce si nemyslím, že sme (už) utláčaní až tak, ale jedná z replík z toho filmu je hodná zapamätania: „Ľudia by sa nemali báť vlád. Vlády by sa mali báť ľudí.“

Konkrétne na Slovensku je zdieraná stredná vrstva, ktorá zadarmo nič nedostane a ešte dopláca na iných. Slovensko je vlastne úspešná krajina, ale koľko je u nás ekonomicky neaktívnych ľudí? Množstva dlhodobo nezamestnaných (a áno, veľká časť z nich sú Rómovia) a nič nevytvárajúca štátna správa a rôzne inštitúcie? Na týchto všetkých pracuje stredná vrstva a obzvlášť drobní podnikatelia a živnostníci.

Na druhú stranu, čo sa týka štrajkov lekárov a učiteľov, dosť silno pochybujem, že výkony väčšiny z nich je potrebné lepšie finančne ohodnotiť. Práve naopak, je potrebné zaviesť väčšiu diferenciáciu, aby sa oddelili tí dobrí od tých priemerných.

Mimochodom, v Írsku dôjde ešte tento rok k nárastu DPH o 2%. Okrem toho, že sme si pokorne zvykli na „dočasné“ navýšenie u nás, zostáva už len jedna otázka: Kedy čaká ďalšie zvyšovanie daní nás? V Írsku začali aj protesty študentov proti školnému a kvôli nezamestnanosti údajne odchádzajú mladí ľudia už aj z tadeto.

Žeby u nás začala revolúcia Matovičom na námestí? Hoci nie som zrovna veľký fanúšik jeho politiky, keby mám tú možnosť, k prespaniu na námestí by som sa hneď pripojil. Musíme sa ako občania – ako obyčajní ľudia (to slovné spojenie je skrátka silné) - zobudiť!

Nie je to však o politike. Je to tom, že sa ako jednotlivec musím zaujímať o seba a svoje záujmy. (Ešte raz, to ale vôbec neznamená nič zlé.) Zároveň je dôležité priznať si, že nikto z nás nevie, čo bude s Európou či Slovenskom. Možno všetko prehrmí bez zásadných zmien, ale budúcnosť môže byť veľmi zlá – oveľa horšia, ako by sme si dokázali predstaviť. A môže sa to zmeniť zo dňa na deň. Preto je užitočné položiť si otázku: Ako som pripravený na to, čo sa môže stať? A čo spravím preto, aby som budúcnosť mohol ovplyvniť?



Potrebujeme (r)evolúciu je názov inšpirovaný sériou aktivít v Prievidzi pri príležitosti 22. výročia Nežnej revolúcie. Ten odkaz je silný, ale dôležité je pozerať sa do budúcnosti. V najbližších týždňoch by som sa rád venoval téme možných spoločenských zmien bližšie, pre začiatok sa pozriem na nedávne zmeny na Islande.

Matej Sýkora

Matej Sýkora

Bloger 
  • Počet článkov:  160
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

138 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu