(0. Študenta naučia čítať, písať, počítať. Neskôraj ako sa má pripravovať do školy, robiť si poznámky a domáce úlohy.)
1. Študent sa svedomito priebežne (!)pripravuje do školy, píše si poznámky, robí si domáce úlohy (skutočne doma),dokonca ho asi aj škola baví... (To som asi trochu prehnal.)
2. Študent sa svedomito priebežne pripravujedo školy, píše si poznámky, robí si domáce úlohy (občas v škole cezprestávku), ideály sa začínajú rúcať, občasná nuda v škole.
3. Študent sa väčšinou pripravuje do školy,píše si poznámky, domáce úlohy si robí (ak vôbec) výlučne v škole („Našaškola je náš dom!“), príležitostne sa vyskytuje pocit úplnej bezmocnosti (ahnevu).
4. Študent sa pripravuje do školy aspoň napísomky a občas na skúšanie, úlohy si síce nerobí, ale píše si poznámky,bezmocnosť prevláda (aj ovláda).
5. Študent sa pripravuje do školy len na veľképísomky, z odpovede má prinajlepšom trojku, väčšinou si píše poznámky, zárodkyapatie.
6. Do školy sa vôbec nepripravuje, výnimočnesi píše poznámky... Stáva sa z neho „študent“ (zámerne v úvodzovkách). Jevšak pravdepodobné, že existujú určité predmety či obory, ktoré študentazaujímajú a ktorým sa, prevažne vo svojom voľnom čase, venuje a ktoré mumôžu v budúcnosti aj niečo priniesť.
7. „Študent“ v škole sedí, čumí do blba a čaká(na ďalšie štádium)... Apatia ho úplne ovládla. (V lepšom prípade sa venujetomu, čo ho baví alebo čo bude niekedy v živote potrebovať.)
8. „Študent“ sa dostáva do posledného štádiaštudentstva - nemusí chodiť do školy. (Všetko, čo vie, sa naučil sám, väčšinoumimo školy.)
(9. Študent, sa konečne dočkal a nemusísa učiť všelijaké kraviny, ale len to, čo ho baví a čím sa chce aj v „reallife“ zaoberať. Začne chodiť do školy pretože chce.)
A čo príde neskôr, za niekoľko generácií?!Prinajlepšom apokalypsa... :-)