
Existujú ľudia, ktorí nemajú radi kapitalizmus a taktiež ľudia, ktorí nemajú radi PC. Ale neexistuje nikto, kto má rád PC, ale nemá rád Microsoft.
Bill Gates
Microsoft je druhá najcennejšia značka vo svete – hneď za Coca-Colou – hodná viac ako 50 miliárd dolárov. Zamestnáva takmer 90 000 ľudí v približne 100 krajinách sveta. Hodnota akcií Microsoftu „spravila“ štyroch zo svojich zamestnancov dolárovými miliardármi a 12 000 dolárovými milionármi.
Opomeňme diskusiu, či Microsoft dáva všetky peniaze do reklamy namiesto riešenia problémov v existujúcich produktoch (konkrétne vo Viste) – ako vtipne popisuje jedna z populárnych Mac vs. PC reklám (ľavá kôpka „advertising“ - „reklama“, pravá „fix Vista“ - „oprav Vistu“)– zamerajme sa na niekoľko bodov, ktoré podľa mňa spôsobujú nie príliš pozitívny obraz o značke Microsoft.
Pravidlo 80/20 hrá proti Microsoftu
O veľkých rozdieloch medzi jednotlivými skupinami používateľov počítačov niet pochýb. Väčšina sa však nezaujíma – a ani nerozumie – čo sa deje vo vnútri v „tých mašinkách“.
Technické otázky ich (vlastne nás :-) nezaujímaju - načo aj? - ide len a len o to, aby „to“ fungovalo, keď práve surfujeme na internete, čítame maily alebo sa „socializujeme“ na Facebooku.
No a pochopiteľne, potom tu je relatívne malá skupina ľudí – oveľa menej ako 20 percent – ktorí vedia, o čo „tam vnútri“ ide. Motivácie sú rôzne, ale len ďalšia malá časť z tej malej časti má záujem vyjadriť svoj názor a podeliť sa oň s ostatnými užívateľmi. Dôsledok? Veľmi malá časť (technicky zdatných) užívateľov ovplyvňuje celkový imidž Microsoftu a ostatných užívateľov.
Navyše, nie je veľmi populárne obraňovať Microsoft v akomkoľvek kontexte. A čo si budeme nahovárať, nie je nezvyčajné, ak ľudia ospevujú Apple OS alebo Linux, napriek tomu, ze nikdy nič také nepoužívali a pravdepodobne ani nikdy neuvažovali, že by mohli tieto alternatívy reálne používať.
Produkty prekonávajú značku
Nepodobne Apple, Microsoft ponúka iba „dušu“ produktov. Užívatelia si kupujú počítače značiek Dell, Toshiba, Acer, HP, Asus, Lenovo atď. Navyše, väčšina ľudí si kupuje počítače s predinštalovaným softwarom od Microsoftu. Potom môže byť pre nich pomerne ťažké uvedomiť si, že používajú produkty od „nejakého“ Microsoftu na ich počítačoch Dell, Toshiba ... čokoľvek. Prirodzene to oslabuje pozíciu značky - hlavne v porovnaní s Apple.
Takisto je celkom prirodzené, že značka nie je zaužívaná pri pomenovávaní produktov. Každý hovorí o Windows či Office, namiesto Microsoft Windows alebo Microsoft Office. V tomto zmysle produkty prekonávajú samotnú značku Microsoft.
Microsoft nie je cool a trendy
Pamätáte si Foresta Gumpa investujúceho do nejakej ovocinárskej firmy? A všetky tie svietiace Jabĺčka v mnohých filmoch?
Na druhú stranu, Microsoft nie je na stránke lovemarks.com ani medzi TOP 50 technologickými značkami! Apple je prvé, nasledované Google.
Problémom je, že Microsoft nie je life-stylovým produktom. A asi nemôže byť, keď zoberieme do úvahy rozšírenosť produktov Microsoft. Jednoducho, neexistuje komunita, ktorá by sa mohla cítiť takpovediac stotožnená s Microsoftom.
Apple, Coca-Cola alebo Google sú fenomény. A Microsoft ani nie je schopný udržať krok s mladou generáciou. MSN jednoducho nie je dostatočné. Skúšali kúpiť Yahoo, ale nevyšlo to. V portfóliu im chýba aj „nejaká sociálna sieť“. Encarta Encyclopedia je minulosťou a oni to dobre vedia.
Oni aj tak nie sú ľudia…
Opomeňme obrovské pokuty, ktoré Microsoft zaplatil Európskej komisii, stále je však vnímaný ako „veľký škaredý monopol“. Napriek tomu, že prakticky neexistujú nejaké umelé obmedzenia vstupu na trh a Microsoft zmenil prístup ku kompatibilite so softwarom ostatných výrobcov, sa zdá, že nie je schopný túto správu komunikovať svetu.
Microsoft taktiež nemá priateľov. Napríklad Google platí vývoj Mozilla Firefox a potom sa objavuje ako vyhľadávač integrovaný v prehliadači.
Okrem toho sa zdá, že Microsoft nepočúva, čo mu vravia užívatelia resp. sa nezaujíma o spätnú väzbu v nejakej prijateľnej user-friendly podobe.
Nie zelený, ale šedý imidž
Podľa Greenpeace, Microsoft (s)končí veľmi zle na „zelenej škále elektroniky“ (dva body z desiatich, horšie je už len Nintendo). Ale to nie je až také dôležité - myslím si však, že celkové marketingové vystupovanie Microsoftu je skôr šedé ako farebné.
Vo všeobecnosti má Microsoft jasnú stratégiu, čo sa týka produktov a služieb, so zameraním na vzdelávanie, efektivitu, bezdrôtové zariadenia a pod., ale neexistuje jednoznačný odkaz o značke samotnej.
Napríklad nie sú schopní akceptovať o sebe ani štipku irónie. A dizajn produktov sa síce výrazne zlepšil, ale stále potrebujú na tom pracovať.
Ponechajme bokom otázky ohľadom súkromia užívateľov, ale Microsoft sa zatiaľ nepreukázal ako veľmi spoľahlivý v toľko ospevovanom virálnom marketingu. „Lovci notebookov“ tvrdia, „nájdeš ho, je tvoj“. (Ne)prekvapivo, vybraní štastlivci vždy nájdu vhodné PC, ktoré si môžu nechať. Až na to, že Lauren – akože jedna z nás – ide do Apple shopu, po ktorého návšteve však rezignovane oznamuje, že „zrejme nie je dosť cool aby si mohla dovoliť Mac“, kedže sú všetky príliš drahé.
Problémom je, že Lauren pravdepodobne do Apple shopu ani nevošla, nakoľko sú pred týmto takí istí ľudia, keď tam vstupuje, aj keď odchádza...
Podobne je to s novými videami o Windows 7. Konzumenti sú v dnešnej dobe veľmi kritickí, tak kto potom uverí, keď niekto v reklame povie, aký úžasný Windows 7 je, že skutočne taký úžasný je?
Kampaň nazvaná The Rookies („Začiatočníci“), je predsa len lepšia, aj keď je stále ťažko uveriť, že deti, ktoré nemajú ani desať rokov neodbytne potrebujú používať počítače (ich vlastné?) a navyše sú ich schopné aj ovládať. (Ale vzorec večného boja starí vs. mladí funguje.)
Jednoducho, celkové marketingové vystupovanie Microsoftu je skôr nezaujímavé.
Autor tohto blogu sa považuje za pravidelného používateľa počítačov (PC so software od Microsoftu), ale rozumie im len do tej miery, čo vidí na obrazovke monitora. Myslí si, že najväčšími konkurentmi Microsoftu - čo sa týka operačných systémov - sú predošlé verzie od Microsoftu.
Zároveň priznáva, že nikdy nepoužíval alternatívu k nim (a ani nevidí na to dôvod), ale to nijako neovplyvňuje jeho názory vyjadrené v tomto blogu, kedže ten sa vedome nevenuje niektorým súvisiacim aspektom, akými su napríklad rôzne „technické záležitosti“.
Len pre úplnosť dodáva, že vyššie spomenuté body sú súčasťou analýzy komunikácie Microsoftu, ktorej hlavným záverom je, že nemastná-neslaná komunikácia tejto firmy je veľkou stratou potenciálu, aj keď to - predovšetkým v krátkodobom horizonte - nijako neovplyvní dominantnú pozíciu Microsoftu na trhu a stále celkom slušnú ziskovosť.