„Potešujte, potešujte môj ľud“ (Úvaha o Božom ľude v Iz 40,1)

„Nachamu nachamu ‘ami jomer elohejchem,“ takto znie v hebrejčine prvý verš 40. kapitoly proroka Izaiáša, čo v slovenskom preklade znamená: „Potešujte, potešujte môj ľud!, hovorí váš Boh.“ Týmto veršom sa podľa biblických odborníkov začína druhá časť tejto prorockej knihy (tzv. „deuteroizaiáš“). Nasledujúcou úvahou chcem hľadať odpovede na niekoľko otázok, ktoré biblický text ponúka. Komu je adresovaná výzva potešovania? Aký ľud má na mysli prorok? Ktorý ľud nazýva Boh „svojím ľudom“? Ako môžeme my potešovať tento „jeho ľud“?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Biblia je pre veriacich Židov a kresťanov Božím slovomv ľudskom jazyku. Obsahuje nadčasové posolstvá, ktoré vznikliv konkrétnom čase a priestore. Podľa historickej a lingvistickejanalýzy textu, odborníci kapitoly 40-55 datujú na obdobie babylonského exiluIzraelského ľudu (r. 586 – 538 pred Kr.). Výzvu „potešujte, potešujte môjľud“ adresoval Boh (Elohim)prostredníctvom proroka každému, kto ju počul a hlásil sa k nemu – kStvoriteľovi neba a zeme a zároveň Bohu Abraháma, Izáka a Jakuba.A keďže Božie slovo je živé a účinné (por. Hebrejom 4,12),jeho výzva patrí všetkým, ktorí ho aj dnes počúvajú. Všetkým, ktorí sa hlásimek jedinému Bohu a prijímame Bibliu za Božie slovo. Ono patrí všetkýmŽidom a kresťanom a môže obohatiť každého hľadajúceho človeku dobrejvôle... (Možno aj tebe).

Koho máme potešovať? Koho Bohnazýva „‘ami“ svojím ľudom“?Kresťania na takúto otázku zvyčajne veľmi rýchlo a jednoznačne odpovedajú:„No predsa cirkev. Ona je Božím ľudom“. Dovolím si s toutoodpoveďou do istej miery polemizovať. Áno, ide z pohľadu kresťanov o odpoveď pravdivú, ale len čiastočnú. Už z historického hľadiska je zrejmé,že v 6. stor. pred Kristom nejestvovala kresťanská cirkev, preto „mojímľudom“ musel myslieť prorok niekoho iného. Ak si v Biblii nájdemespojenie „môj ľud“, rýchlo zistíme, že ním je v Tanachu[1]vždy myslený Izrael[2].Z historického hľadiska išlo jednoznačne o Izrael. Boh označuje za svojľud Izraelitov. Otázkou je, či sa zmenila táto skutočnosť po príchode Ješuuha-nocri (Ježiša Nazaretského), v ktorom mnohí spoznali, že On je mesiáš(Kristus)? Naučená odpoveď väčšiny kresťanov znie: „Keďže všetci Židianeprijali Ježiša za mesiáša, tak na ich miesto nastúpili veriaci v neho –teda kresťania. Cirkev nahradila Izrael...“ Takáto odpoveď všakhrubo prekrúca históriu aj Božie slovo. Z historického hľadiska Ješuovamatka bola Židovka, všetci jeho učeníci boli Židia a aj raná cirkev bola zoŽidov. Z dnešnej terminológie ich môžeme nazvať „mesiánski Židia“. Jedenz týchto mesiánskych Židov, ktorí vďaka osobnému zjaveniu zmŕtvychvstaléhoJešuu uveril v neho, je Šaul (Pavol). Tento „apoštol pohanov“ sa vo svojomliste adresovanom Rimanom vážne zamýšľal nad skutočnosťou, že nie celý IzraelJešuu prijal. Najprv si položil otázku: „Vari Boh odvrhol svoj ľud?“, naktorú vzápätí jednoznačne odpovedal: „Istotne nie... Boh neodvrhol svoj ľud“(Rim 11,1-2). Pri svojej úvahe objavil tajuplný Boží plán s týmtoľudom: „Ich pád sa stal spásou pre pohanov“ (Rim 11,11). My kresťaniavieme, že to bol práve Pavol, ktorý vyučoval o tom, že aj pohania sú skrzevieru v mesiáša Ježiša Božím ľudom a Božími synmi: „Vedzte teda,že tí, čo sú z viery, sú Abrahámovými synmi“ (Galaťanom 3,7). Zabúdamevšak, že od tohto apoštola pochádzajú aj slová, že Boh neodvrhol svoj ľud s vysvetlením „lebo Božie dary a povolanie súneodvolateľné“ (Rim 11,29). Preto akékoľvek ľudské učenia o „náhrade cirkviza Izrael“ sú nebiblické a deštruktívne (mnohé kresťanské cirkvi užverejne odsúdili tzv. „teológiu náhrady“[3]).Koho teda Biblia rozumie, keď hovorí o „Božom ľude“? Je ním najprva prioritne Izrael a prostredníctvom viery v Ježiša sme ním ajmy kresťania. Výzva „potešujte, potešujte môj ľud“ hovorí preto primárneo Izraeli. Až v „druhom kole“ ajo cirkvi. Autor tohto článku verí, že Boh má len jeden ľud, ktorým jeIzrael a cirkev. Žiaľ, v dejinách medzi Izraelom a cirkvouprišlo k rozdeleniu. Príde však čas, kedy sa naplnia slová prorokaSofoniáša: „Lebo vtedy dám národom čisté pery, aby všetky vzývali menoPánovo a slúžili mu spojenými silami“ (Sof 3,9).

Čo znamená výzva potešovania?Hebrejské sloveso nacham pôvodne označovalo „hlboké dýchanie“.V prenesenom význame potom spolucítenie s niekým, jeho potešovanieči smútok spolu s ním. Iný význam tohto slovesa je pokánie, tedazmena postoja srdca. Zaujímavé je, že v rabínskej terminológii výraz nechamaoznačuje mesiánsku dobu. U Izaiáša 40,1 je toto sloveso použitédvakrát za sebou v tvare imperatívu: „Potešujte, potešujte môj ľud!“. Opakovaniev hebrejskom jazyku znamená, že ide o niečo naliehavé a veľmidôležité. V historickom kontexte života proroka Izaiáša, keď bol Izraelv babylonskom exile, išlo o skutočné potešovanie tohto zajatého ľudu,bez náboženskej slobody, bez domova, a „svojho srdca“, ktorým jeJeruzalem. Prorok tomuto ľudu ohlasoval zvesť o Božom zľutovanía záchrane („že sa skončilo jeho otroctvo a je odčinená jeho vina“).

Čo znamená táto výzva DNES pre nás kresťanov? Ako môžeme potešovať Boží ľudIzrael, ktorí naši predkovia dlhé stáročia odsudzovali, kritizovalia tvrdili: „On nie je Boží ľud!!“? Navrhujem niekoľko krokov:
1. Najprv potrebujeme robiť pokánie, priznať omyl cirkvi a spolus Pavlom uveriť, že Boh neodvrhol svoj ľud.
2. Je potrebné, aby sme ako cirkev prijali skutočnosť, že Izrael jeBožím ľudom.
3. Učiť sa spolucítiť s židovským ľudom podľa slov apoštola: „Radujtesa s radujúcimi, plačte s plačúcimi!“ (Rim 12,15).
4. Podporovať štát Izrael, znovuzrodený 14. mája 1948 (poexile, ktorý trval 19. storočí). Stavanie mostov so Židmi a Izraelom sa dáv dvoch rovinách: duchovnea prakticky. Ak nechceme byť pri tom sami, môžeme sa zapojiť do činnostiniektorých kresťanských organizácií, ako je napr. Chevra, či Medzinárodné Kresťanské Veľvyslanectvo Jeruzalem.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Šabat šalom!


[1] Tanach jehebrejským označením Biblie, ktorú používajú Židia, z nej vychádzal Ježišaj raná cirkev. Kresťania ju zvyčajne volajú „Starý zákon“.

[2] V Tóre napr.Exodus 3,10; u Prorokoch Jeremiáš 23,13; Ezechiel 36,8; v Spisoch Žalm59,12; 81,12 atď.).

[3] Por. napr.dokument The Christian Scholars Group on Christian-Jewish Relations A sacredObligation (1.9.2002), čl. 1. V Katolíckej cirkvi rozhodujúcimprielomom bol II. vatikánsky koncil a dokument Nostra Aetate, kde sa píše:„A hoci Cirkev je novým ľudom Bo­žím, predsa neslobodno židov predstavovaťako od Boha zavrh­nutých ani ako zlorečených, sťaby to vyplývalo zo svätéhoPísma“ (č.4)

Andrej Mátel

Andrej Mátel

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som veriaci v židovského Mesiáša Ješuu... Zoznam autorových rubrík:  JudaizmusBlízky VýchodBiblicumŽidovsko-kresťanský dialógEkumenizmusKresťanstvoSociálna prácaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Roman Kebísek

Roman Kebísek

108 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu