Olympijské hry predstavujú nielen športové, ale aj ekonomické megapodujatie. Mnohí predpokladajú, že tieto podujatia majú pozitívny vplyv na ochotu spotrebiteľov viac utrácať, čo môže viesť k väčším investíciám do akcií spoločností ovplyvnených väčším náporom spotrebiteľov, alebo spoločností, ktoré sú hlavnými sponzormi olympijských hier. Avšak, ako to skutočne je?
Aký je vplyv veľkého športového podujatia na akciové trhy?
Možno si pamätáte na incident z majstrovstiev Európy vo futbale spred dvoch rokov, kedy Cristiano Ronaldo, hviezdny portugalský futbalista, dal preč zo stola dve fľaše Coca-Coly na tlačovej konferencii a namiesto nich vyložil obyčajnú fľašu vody. Krátko po tomto geste hodnota akcií spoločnosti Coca-Cola klesla o niekoľko percent, čo sa zdalo byť spojené s tým, čo „vyviedol“ Ronaldo. Skutočný dôvod poklesu ceny akcií však bol úplne iný: v tento deň boli akcie spoločnosti Coca-Cola obchodované prvý raz bez nároku na dividendu, čiže ich majitelia od daného momentu nedostávaliu z držby cenných papierov dividendy. To bola zásadná změna v neprospech držiteľov akcií, čo prirodzene spôsobilo pokles ich hodnoty.
Letné alebo ako zimné olympijské hry: ktoré majú väčší dosah?
Táto udalosť logicky vyvoláva otázku, či majú olympijské hry skutočný vplyv na výkonnosť akciových trhov alebo konkrétnych akcií. Odpovede na túto otázku sa snažili nájsť viacerí autori v minulosti. Napríklad v roku 2008 Christian D. Dick a Qingwei Wang z nemeckého Centra pre európsky hospodársky výskum (ZEW) zverejnili štúdiu, v ktorej sa zamerali na vplyv olympijských hier na hospodárstvo domácej krajiny a na akciové trhy.
Podľa ich záverov je kľúčovým momentom oznámenie, ktorá krajina bude hostiť olympijské hry. Skutočný dátum konania hier nie je tak dôležitý ako lokalita. Dick a Wang zistili, že v priebehu niekoľkých dní po oznámení hostiteľa sa akcie zvyčajne zhodnotia o približne dve percentá nad ich bežnú úroveň. Zaujímavé je, že tento efekt bol identifikovaný len v prípade letných olympijských hier; v prípade zimných olympijských hier sa takýto efekt nevyskytol.
Vo svojej štúdii sa taktiež odvolávali na inú analýzu uverejnenú v tom istom roku, ktorá ukázala, že oznámenie zimných olympijských hier malo negatívny vplyv na akciové trhy, zatiaľ čo letné olympijské hry mali len mierne pozitívny vplyv.
Analytická spoločnosť TEJ sa v štúdii z roku 2021 zameriavala na vplyv letných olympijských hier v Tokiu a porovnávala ho s vývojom v rokoch 2012 (letné olympijské hry v Londýne) a 2016 (letné olympijské hry v Riu de Janeiro). Ich analýza ukázala, že v priebehu dvoch až troch dní pred začiatkom hier akciové trhy preukazovali mierne rastúci trend.
Povzbudzuje olympiáda k väčším nákupom športového vybavenia?
Autori vyššie spomenutej štúdie sa zaoberali aj akciami spoločností, ktoré produkujú výrobky, ktorých dopyt sa očakáva zvýšiť v súvislosti s olympijskými hrami. Sem patria výrobcovia športového vybavenia a oblečenia, výrobcovia televízorov a iných zariadení na sledovanie olympijských hier, ako aj výrobcovia fitness zariadení, letecké spoločnosti a cestovné kancelárie.
Výsledky štúdie však neukázali žiadny jasný impulz pre akciové trhy, pokiaľ ide o stabilitu pôvodného rastového trendu. Akcie niektorých firiem sa po olympiáde vrátili na úroveň spred udalostí súvisiacich s olympiádou, akcie iných firiem sa dlhšie držali na vyšších úrovniach, avšak niektoré firmy zaznamenali pokles ich hodnôt pod úroveň pred olympiádou.
Ak by sme mali formulovať všeobecný záver, zdá sa, že dôležitejší ako samotný začiatok hier je moment vyhlásenia hostiteľa. Blížiaci sa dátum začiatku hier potom môže dočasne povzbudiť akcie, ale ďalší vývoj bude ovplyvnený mnohými ďalšími faktormi. Kto zvažuje investovanie súvisiace so športovou udalosťou, odporúčam mu sledovať akcie spoločností, ktoré vyrábajú výrobky súvisiace s olympijskými hrami (športové vybavenie, oblečenie, elektronika) alebo spoločností, ktoré sú reklamnými partnermi olympijských hier. Avšak podstatné je okrem tohoto faktora analyzovať výsledky firmy a predikcie jej vývoja, čo sú oveľa zásadnejšie parametre ako samotný sponzoring. A v každom prípade je dôležité mať na pamäti, že olympijské hry neprinášajú malým investorom zázračné zisky v krátkom čase.