Americká spoločnosť Tesla, známa ako popredný výrobca elektromobilov na svete, teraz posúva svoje hranice s plne autonómnym taxíkom Cybercab. Tento odvážny krok prichádza v období, keď sa firma stretáva s klesajúcim predajom a zvyšujúcou sa konkurenciou, a poukazuje na jej snahu expandovať do oblasti autonómnych technológií a umelej inteligencie (AI), pričom sa pokúša otvoriť nové príležitosti.
Hoci autonómna doprava nie je pre Teslu novinkou, doposiaľ sa neangažovala v segmente robotických taxíkov. Tento trh už skúma spoločnosť Waymo, patriaca pod materskú firmu Alphabet, ako aj automobilka General Motors a čínsky Baidu, ktoré ponúkajú svoje vlastné služby autonómnych taxíkov. Technológia je síce ešte v počiatočných fázach, ale dostupné služby sú momentálne obmedzené.
Od Cybercab Tesla veľa slubuje, je to reálne?
Dlho očakávaný robotický taxík, ktorý generálny riaditeľ Elon Musk predstavil na podujatí „We, Robot“ 10. októbra 2024, by mal byť dostupný za cenu pod 30 000 USD. Tento model, vybavený indukčným nabíjaním, bude schopný prepraviť dvoch pasažierov, pričom náklady na jeho prevádzku sa odhadujú na približne 0,20 USD za míľu. Okrem Cybercabu Tesla predstavila aj 20-miestny Robovan a vylepšenú verziu humanoidného robota Optimus. Musk plánuje začať výrobu Cybercabu v roku 2026, avšak tento ambiciózny plán závisí od zvládnutia viacerých výziev, najmä v oblasti bezpečnosti a získavania potrebných povolení, pretože Cybercab a Robovan budú fungovať výlučne na základe umelej inteligencie a kamier. Tento prístup je z pohľadu technológie náročnejší a líši sa od robotických taxíkov konkurencie. Musk tiež naznačil, že Tesla by mohla zaviesť plne autonómne riadenie pre modely 3 a Y už v roku 2025, pričom zdôraznil, že bezpečnostné výhody tohto systému budú výrazne vyššie ako pri jazde s ľudskými vodičmi.
Musk nerieši dlhodobý problém Tesly, ale vízie. Akcie reagujú poklesom
Analytici a investori, ktorí sa podujatia zúčastnili, však odchádzali s určitým sklamaním, pretože Elon Musk neposkytol ďalšie kľúčové informácie, ako napríklad plán na riešenie problémov spojených s plne autonómnym riadením alebo tempo výroby. Predstavenie tak viac pripomínalo marketingovú prezentáciu vízie. To sa odrazilo aj na cenách akcií, ktoré 11. októbra 2024 v pre-markete klesli o 6 %, a neskôr počas obchodovania sa pokles prehĺbil na takmer 9 %, pričom akcie uzavreli na úrovni 217,80 USD. Hoci Cybercab je krokom vpred, trh by pravdepodobne ocenil predstavenie cenovo dostupnejšieho vozidla v porovnaní s aktuálnymi modelmi

Tesla sa poziciuje ako AI spoločnosť
Keď sa hovorí o „AI spoločnostiach“, mnohí okamžite myslia na značky ako NVIDIA, AMD, alebo na technologických gigantov ako Apple, Microsoft a Alphabet. Na druhej strane, meno Tesla sa zvyčajne spája s elektromobilmi, ktoré sú známe svojím dlhým dojazdom a inovatívnymi technológiami, pričom najvýraznejšou vlastnosťou je autonómne riadenie. Dosiahnuť tento pokročilý systém riadenia je možné len vďaka neustálemu strojovému učeniu a vývoju zložitých modelov umelej inteligencie, ktoré majú schopnosť napodobniť alebo dokonca predčiť ľudské vnímanie. Tým sa naznačuje, že Tesla vkladá značné úsilie a prostriedky do rozvoja AI, pričom získané poznatky môže využiť aj v iných produktoch, nielen v elektromobiloch. Napríklad autonómne roboty Optimus naznačujú, že spoločnosť plánuje expandovať do nových oblastí. Musk dokonca označil tieto roboty za najvýznamnejší produkt v histórii Tesly. Preto je pravdepodobné, že v budúcnosti by Tesla mohla byť vnímaná predovšetkým ako inovatívny líder v oblasti automatizovaných technológií.
Clá na elektroautá Teslu ohrozujú
Pre spotrebiteľov a investorov zostáva Tesla predovšetkým výrobcom elektromobilov, čo je základom jej finančnej výkonnosti. Okrem globálneho poklesu dopytu po plne elektrických vozidlách sa firma musí vyrovnávať aj s výzvami spojenými s dovoznými clami voči Číne. Spojené štáty a Kanada už uvalili vlastné sankcie, pričom Európska únia sa k nim pridá colnými poplatkami, ktoré nadobudnú účinnosť 31. októbra 2024. Riziko nespočíva len v možných recipročných opatreniach, ktoré by mohli skomplikovať vývoz elektromobilov na tento kľúčový trh, ale aj v obmedzení exportu z čínskych výrobných závodov do Európy. Najvyššie dovozné clá na elektromobily z Číny vo výške 35,3 % sa primárne vzťahujú na domácich výrobcov, no zasiahnu aj zahraničné firmy pôsobiace v tejto krajine, pričom vozidlá Tesla budú podliehať colnej sadzbe 7,8 %. Tieto poplatky sa pripočítajú k existujúcim 10 % povinným clám EÚ na dovoz automobilov.
Veľmi dobré čísla
Napriek poklesu predajov však podľa poslednej štvrťročnej správy za tretí kvartál Tesla dosiahla úspech, keď vyrobila takmer 470 000 vozidiel a dodala takmer 463 000, pričom najpredávanejšie modely boli Model 3 a Model Y. V septembri sa spoločnosti darilo najmä v Číne, kde predala o 66 % viac áut ako v rovnakom mesiaci predchádzajúceho roka, pričom celkový predaj elektromobilov z čínskych závodov vzrástol o 19,2 %. Úplné hospodárske výsledky za tretí štvrťrok 2024 budú zverejnené 23. októbra. Napriek týmto pozitívnym predbežným číslam čelí Tesla, podobne ako iné automobilky, narastajúcej konkurencii. Hodnota spoločnosti je do veľkej miery ovplyvnená verejnými vyjadreniami a konaním Elona Muska, ktorý sa čoraz viac zapája do politických tém. To môže mať dopad na spotrebiteľov, ktorí pri svojich rozhodnutiach zohľadňujú aj morálne a názorové aspekty.
Vízia pre Teslu: v prvom rade AI, v druhom autá
Zavádzanie umelej inteligencie v rôznych odvetviach stále vyvoláva obavy a môže vyvolať otázky týkajúce sa nadmerných investícií do tejto inovatívnej technológie. V prípade Tesly však predstavenie modelu Cybercab a ďalších produktov naznačuje jej ambície a potenciál v oblasti AI a autonómnych technológií. Úspech týchto inovácií by mohol posunúť Teslu nielen do pozície výrobcu elektrických vozidiel, ale aj do role priekopníka v oblasti automatizovaných riešení. Vzhľadom na množstvo výziev, ktorým spoločnosť čelí, by schopnosť efektívne využívať technológie AI mohla poskytnúť potrebný impuls a stať sa kľúčovým faktorom pri udržaní jej konkurencieschopnosti na trhu.