Áno, existuje kompetenčný zákon, ale debata o očakávaniach je určite na mieste, najmä v čase kedy nám Vláda SR a jej predseda, Robert Fico, hovorí za čo všetko nezodpovedá.
“Ministerstvo riadi a za jeho činnosť zodpovedá minister”, píše sa v zákone. Ministerstvo má sekcie, odbory, úrady, oddelenia, útvary, a rôzne iné organizačné zložky.
Prvá otázka - prečo dané ministerstvo existuje - čo je jeho poslaním?
Žiaľ zákon iba taxatívne vymenováva pre koho alebo pre aké činnosti je ministerstvo ústredným orgánom štátnej správy.
IV. časť zákona sa snaží ísť hlbšie - začína tým, že ministerstvo vytvára alebo uskutočňuje nejaké politiky, a plní úlohy vrámci ústavy a legislatívy.
V § 36 sa už dozvedáme čo to o previazaní na výstupy - “Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy skúmajú problematiku vo veciach, ktoré sú v ich pôsobnosti, a analyzujú dosahované výsledky. Robia opatrenia na riešenie aktuálnych otázok a spracúvajú koncepcie rozvoja zverených oblastí a riešenia základných otázok, ktoré po zverejnení a po pripomienkovom konaní predkladajú vláde." Neskôr sa spomína aj príprava zákonov, noviel a iných právnych predpisov.
Ministerstvo ma taktiež vychádzať z poznatkov verejných inštitúcií, vedeckých inštitúcií, výskumných pracovísk, a stavovských a profesijných organizácií; zapájajú ich najmä do práce na riešení otázok koncepčnej povahy a legislatívnej povahy. Zákon myslí aj na tripartitu.
Činnosť ministerstiev kontroluje vláda - takže zjavne sa predpokladá nejaká zodpovednosť ľudí vo vláde za chod krajiny.
Keď to zosumarizujem: minister riadi a zodpovedá za ministerstvo, ktoré jedná s rôznymi organizáciami v sektore (aj vrámci tripartity), aby preskúmalo oblasti v danom sektore z hľadiska dosahovaných výsledkov, riešenia základných i aktuálnych otázok ako aj legislatívy s cieľom vytvárať a uskutočňovať sektorové politiky. Tie sú realizované prostredníctvom koncepcií rozvoja, akčných plánov, programov a legislatívnych návrhov. To všetko by malo viesť k napĺňaniu vízie a strategických cieľov v danom sektore.
Za čo zodpovedá Minister školstva?
Skúsme si teda pomenovať za čo zodpovedá Minister školstva - čo by malo byť merateľným výstupom výchovy a vzdelávania na Slovensku - čo je vízia a strategické ciele.
Dobrou správou pre nás všetkých je, že aktuálne máme 6. ministra, ktorý za 8 rokov pokračuje s tou istou víziou - Učiace sa Slovensko.
Ako manažér som viac ako 20 rokov riadil alebo bol účastný rôznych procesov, pričom všetky mali jedno spoločné - pomenujete si 5 základných bodov procesu (six sigma):
Prijímateľ - zákazníci alebo odberatelia
Výstupy - výsledok, produkt (alebo akékoľvek iné pomenovanie)
Proces – všetko to, vďaka čomu vytvoríte výstupy (plány, postupy, metódy, ...)
Vstupy – zdroje (materiál, ľudia, informácie, financie)
Poskytovateľ - dodávatelia vstupov
Poďme sa pozrieť na to ako je to vo výchove a vzdelávaní z pohľadu ministra.
Prijímateľ výchovy a vzdelávania
Hneď v úvode je tu zaujímavá otázka - kto je prijímateľom výchovy a vzdelávania? Dieťa, žiak, študent - jasná vec.
No ozvú sa hlasy, ktoré prinesú rodiča, zamestnávateľa, komunitu, štát, ako potenciálnych “zákazníkov” výchovy a vzdelávania. Túto debatku necháme na inokedy a nateraz platí axióm, že prijímateľom je študent. Taktiež nateraz nechajme bokom debatku o tom, že vzdelávanie je súčasťou výchovy (Zelina).
Keď si výchovu a vzdelávanie rozdelíme do menších časových celkov v živote človeka (študenta), môže to vyzerať nejako takto:
Typ/fáza vzdelávania | Trvanie | ISCED |
MŠ (3-6 rokov veku človeka) | 1-4 roky | 0 |
ZŠ (6-8 rokov veku) | 3 roky | 1 |
ZŠ (9-10 rokov veku) | 2 roky | 1 |
ZŠ (11-14 rokov veku) | 3-4 roky | 2 |
SŠ (14-16 rokov veku) | 2-3 roky | 3 |
SŠ (17-18 rokov veku) | 2 roky | 3 |
Práca, Osamostnanenie sa, Podnikanie, Pokračovanie v štúdiu | ||
TV - Terciárne Vzdelávanie (19-21 rokov veku) | 1-3 roky | 4-6 |
TV - Terciárne Vzdelávanie (22-23 rokov veku) | 2 roky | 7 |
TV/CV - mikro-osvedčenie/kvalifikácia (Atestácia I) | 3-6 mesiacov |
|
TV/CV - mikro-osvedčenie/kvalifikácia (Atestácia I) | 6-12 mesiacov |
|
TV/CV - mikro-osvedčenie/kvalifikácia (Atestácia I) | 12-18 mesiacov |
|
TV/CV - mikro-osvedčenie/kvalifikácia (Atestácia II) | 18-24 mesiacov |
|
TV/CV - mikro-osvedčenie/kvalifikácia (Atestácia II) | 24-26 mesiacov |
|
Väčšina ľudí pozná MŠ, ZŠ, SŠ (od materskej po strednú školu), ale TV a CV môžu byť pre nich nové pojmy.
TV - Terciárne Vzdelávanie nie je len vzdelávanie na vysokej škole (VŠ), ale aj vyššie odborné vzdelávanie alebo aj pomaturitné vzdelávanie. V zahraničí sa veľa praktického vzdelávania po vysokej škole nedeje na VŠ či Univerzite, ale na niektorej forme vyššieho odborného vzdelávania - zdravotné sestry, učitelia, začínajúci podnikatelia, začínajúci manažéri, .... - mnohým z nich stačia 1-3 ročné vzdelávacie programy vyššieho odborného vzdelávania.
Naše nepochopenie TV spôsobuje, že 55% ľudí v SR je prekvalifikovaných (prevažuje názor, že TV je vysokoškolské vzdelanie – preto majú vysokoškolský titul aj tam, kde ho nepotrebujú - toto je plytvanie zdrojmi).
CV - Celoživotné vzdelávanie zahŕňa veľmi širokú škálu kurzov, vzdelávacích aktivít a študijných programov, vďaka ktorým ľudia celý život získavajú nové zručnosti, vedomosti a schopnosti.
Výstupy výchovy a vzdelávania
Ministerstvo školstva má už dnes vecne pomenované dlhodobé strategické ciele vo výchove a vzdelávaní, ktoré vychádzajú zo strategických cieľov EÚ:
Regionálne školstvo (MŠ, ZŠ a SŠ)
Do roku 2030 by mal byť podiel detí v MŠ vo veku od 3 rokov až do povinného primárneho vzdelávania najmenej 96%. (SR v 2020: 82%)
Podiel 15-ročných detí s nízkymi výsledkami v čítaní, matematike a vede (čiže funkčne negramotnými) do roku 2030 by mal byť menej ako 15% .
(SR v roku 2022: 30+%)
Podiel žiakov s nízkymi výsledkami v počítačovej a informačnej gramotnosti do roku 2030 by mal byť menej ako 15%.
Podiel osôb, ktoré predčasne ukončili vzdelávanie a odbornú prípravu, do roku 2030 by mal byť menej ako 9%. (SR v 2017: 9,3%; EÚ: 10,6%).
Vyššie vzdelanie (VŠ a VOV)
Podiel 25-34 ročných s terciárnym vzdelaním do roku 2030 by mal byť väčší ako 45%. (SR v 2022 25-34 roční: 39%; EÚ 42%)
Podiel čerstvých absolventov odborného vzdelávania a prípravy, ktorí majú prospech z vystavenia vzdelávaniu na pracovisku počas svojho odborného vzdelávania a prípravy, do roku 2025 by mal byť viac ako 60 %..
Celoživotné vzdelávanie
Najmenej 47% dospelých vo veku 25-64 rokov by sa malo zúčastniť vzdelávania počas posledných 12 mesiacov, do roku 2025.
Každý typ vzdelávania by mal mať tiež zadefinovaný výstup - čo je výsledkom tohto vzdelávania.
Príklad výstupov zo základnej školy (ZŠ)
Pri ZŠ sú vďaka prebiehajúcej kurikulárnej reforme aktuálna vízia a poslanie definované takto:
"Učíme (sa) samostatne myslieť a zodpovedne konať na základe hodnôt, vedomostí a dát.", Martin Kríž a kolektív
Ak by Vás zaujímali ciele a čo má žiak vedieť po absolvovaní ZŠ, nájdete ich aj tu.
Keď to pre vás zhrniem, tak po základnej škole váš Peťko alebo Anička spoznali samých seba a svet okolo seba na takej úrovni, že sa teraz môžu sami zamýšlať nad tým, čomu sa chcú venovať ďalej a ako to urobia. Majú pracovné návyky, vedia ako sa učiť, vedia rozlíšiť čomu dôverovať, sú si vedomí svojich pocitov, vedia stanovovať hranice a povedať “NIE” slušným rešpektujúcim asertívnym spôsobom, vedia spolupracovať, rozumejú slovu “charakter” a zodpovedne konať uvedomujúc si dôsledky.
Toto zatiaľ nie je každodenná realita žiakov na všetkých slovenských školách, ale sú to očakávané výstupy výchovy a vzdelávania, ku ktorým by sme sa chceli ako spoločnosť dopracovať vďaka kurikulárnej reforme na ZŠ. Tá však nie je postačujúcou podmienkou, a tak v ďalšej časti si povieme niěco o merateľných výsledkoch, procesoch, vstupoch a poskytovateľoch. A to nielen pre základné školy. “Stay tuned” ako sa hovorí na Spiši.