Čo očakávate od ministra školstva? (I. časť)

Nepamätám si, že by sme mali na Slovensku detailnejšiu debatu o tom, čo očakávame od ministra. Čo takto v školstve?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Áno, existuje kompetenčný zákon, ale debata o očakávaniach je určite na mieste, najmä v čase kedy nám Vláda SR a jej predseda, Robert Fico, hovorí za čo všetko nezodpovedá. 

“Ministerstvo riadi a za jeho činnosť zodpovedá minister”, píše sa v zákone. Ministerstvo má sekcie, odbory, úrady, oddelenia, útvary, a rôzne iné organizačné zložky. 

 

Prvá otázka - prečo dané ministerstvo existuje - čo je jeho poslaním? 

Žiaľ zákon iba taxatívne vymenováva pre koho alebo pre aké činnosti je ministerstvo ústredným orgánom štátnej správy. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

IV. časť zákona sa snaží ísť hlbšie - začína tým, že ministerstvo vytvára alebo uskutočňuje nejaké politiky, a plní úlohy vrámci ústavy a legislatívy. 

V § 36 sa už dozvedáme čo to o previazaní na výstupy - “Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy skúmajú problematiku vo veciach, ktoré sú v ich pôsobnosti, a analyzujú dosahované výsledky. Robia opatrenia na riešenie aktuálnych otázok a spracúvajú koncepcie rozvoja zverených oblastí a riešenia základných otázok, ktoré po zverejnení a po pripomienkovom konaní predkladajú vláde." Neskôr sa spomína aj príprava zákonov, noviel a iných právnych predpisov. 

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo ma taktiež vychádzať z poznatkov verejných inštitúcií, vedeckých inštitúcií, výskumných pracovísk, a stavovských a profesijných organizácií; zapájajú ich najmä do práce na riešení otázok koncepčnej povahy a legislatívnej povahy. Zákon myslí aj na tripartitu. 

Činnosť ministerstiev kontroluje vláda - takže zjavne sa predpokladá nejaká zodpovednosť ľudí vo vláde za chod krajiny. 

Keď to zosumarizujem:  minister riadi a zodpovedá za ministerstvo, ktoré jedná s rôznymi organizáciami v sektore (aj vrámci tripartity), aby preskúmalo oblasti v danom sektore z hľadiska dosahovaných výsledkov, riešenia základných i aktuálnych otázok ako aj legislatívy s cieľom vytvárať a uskutočňovať sektorové politiky. Tie sú realizované prostredníctvom koncepcií rozvoja, akčných plánov, programov a legislatívnych návrhov. To všetko by malo viesť k napĺňaniu vízie a strategických cieľov v danom sektore. 

SkryťVypnúť reklamu

 

 

Za čo zodpovedá Minister školstva? 

Skúsme si teda pomenovať za čo zodpovedá Minister školstva - čo by malo byť merateľným výstupom výchovy a vzdelávania na Slovensku - čo je vízia a strategické ciele. 

Dobrou správou pre nás všetkých je, že aktuálne máme 6. ministra, ktorý za 8 rokov pokračuje s tou istou víziou - Učiace sa Slovensko

Ako manažér som viac ako 20 rokov riadil alebo bol účastný rôznych procesov, pričom všetky mali jedno spoločné - pomenujete si 5 základných bodov procesu (six sigma): 

  1. Prijímateľ - zákazníci alebo odberatelia 

  1. Výstupy - výsledok, produkt (alebo akékoľvek iné pomenovanie) 

  1. Proces – všetko to, vďaka čomu vytvoríte výstupy (plány, postupy, metódy, ...) 

  1. Vstupy – zdroje (materiál, ľudia, informácie, financie) 

  1. Poskytovateľ - dodávatelia vstupov 

Poďme sa pozrieť na to ako je to vo výchove a vzdelávaní z pohľadu ministra.  

 

Prijímateľ výchovy a vzdelávania 

SkryťVypnúť reklamu

Hneď v úvode je tu zaujímavá otázka - kto je prijímateľom výchovy a vzdelávania? Dieťa, žiak, študent - jasná vec.  

No ozvú sa hlasy, ktoré prinesú rodiča, zamestnávateľa, komunitu, štát, ako potenciálnych “zákazníkov” výchovy a vzdelávania. Túto debatku necháme na inokedy a nateraz platí axióm, že prijímateľom je študent. Taktiež nateraz nechajme bokom debatku o tom, že vzdelávanie je súčasťou výchovy (Zelina). 

Keď si výchovu a vzdelávanie rozdelíme do menších časových celkov v živote človeka (študenta), môže to vyzerať nejako takto: 

Typ/fáza vzdelávania 

Trvanie 

ISCED 

MŠ (3-6 rokov veku človeka) 

1-4 roky 

ZŠ (6-8 rokov veku) 

3 roky 

ZŠ (9-10 rokov veku) 

2 roky 

ZŠ (11-14 rokov veku) 

3-4 roky 

SŠ (14-16 rokov veku) 

2-3 roky 

SŠ (17-18 rokov veku) 

2 roky 

Práca, Osamostnanenie sa, Podnikanie, Pokračovanie v štúdiu 

TV - Terciárne Vzdelávanie (19-21 rokov veku) 

1-3 roky 

4-6 

TV - Terciárne Vzdelávanie (22-23 rokov veku) 

2 roky 

TV/CV - mikro-osvedčenie/kvalifikácia (Atestácia I) 

3-6 mesiacov 

 

TV/CV - mikro-osvedčenie/kvalifikácia (Atestácia I) 

6-12 mesiacov 

 

TV/CV - mikro-osvedčenie/kvalifikácia (Atestácia I) 

12-18 mesiacov 

 

TV/CV - mikro-osvedčenie/kvalifikácia (Atestácia II) 

18-24 mesiacov 

 

TV/CV - mikro-osvedčenie/kvalifikácia (Atestácia II) 

24-26 mesiacov 

 

 

Väčšina ľudí pozná MŠ, ZŠ, SŠ (od materskej po strednú školu), ale TV a CV môžu byť pre nich nové pojmy.  

TV - Terciárne Vzdelávanie nie je len vzdelávanie na vysokej škole (VŠ), ale aj vyššie odborné vzdelávanie alebo aj pomaturitné vzdelávanie. V zahraničí sa veľa praktického vzdelávania po vysokej škole nedeje na VŠ či Univerzite, ale na niektorej forme vyššieho odborného vzdelávania - zdravotné sestry, učitelia, začínajúci podnikatelia, začínajúci manažéri, .... - mnohým z nich stačia 1-3 ročné vzdelávacie programy vyššieho odborného vzdelávania. 
Naše nepochopenie TV spôsobuje, že 55% ľudí v SR je prekvalifikovaných (prevažuje názor, že TV je vysokoškolské vzdelanie – preto majú vysokoškolský titul aj tam, kde ho nepotrebujú - toto je plytvanie zdrojmi). 

CV - Celoživotné vzdelávanie zahŕňa veľmi širokú škálu kurzov, vzdelávacích aktivít a študijných programov, vďaka ktorým ľudia celý život získavajú nové zručnosti, vedomosti a schopnosti. 

 

Výstupy výchovy a vzdelávania 

Ministerstvo školstva má už dnes vecne pomenované dlhodobé strategické ciele vo výchove a vzdelávaní, ktoré vychádzajú zo strategických cieľov EÚ: 
 
Regionálne školstvo (MŠ, ZŠ a SŠ) 

Do roku 2030 by mal byť podiel detí v MŠ vo veku od 3 rokov až do povinného primárneho vzdelávania najmenej 96%. (SR v 2020: 82%) 

Podiel 15-ročných detí s nízkymi výsledkami v čítaní, matematike a vede (čiže funkčne negramotnými) do roku 2030 by mal byť menej ako 15% . 
(SR v roku 2022: 30+%) 

Podiel žiakov s nízkymi výsledkami v počítačovej a informačnej gramotnosti do roku 2030 by mal byť menej ako 15%. 

Podiel osôb, ktoré predčasne ukončili vzdelávanie a odbornú prípravu, do roku 2030 by mal byť menej ako 9%. (SR v 2017: 9,3%; EÚ: 10,6%). 

 

Vyššie vzdelanie (VŠ a VOV) 

Podiel 25-34 ročných s terciárnym vzdelaním do roku 2030 by mal byť väčší ako 45%. (SR v 2022 25-34 roční: 39%; EÚ 42%) 

 

Podiel čerstvých absolventov odborného vzdelávania a prípravy, ktorí majú prospech z vystavenia vzdelávaniu na pracovisku počas svojho odborného vzdelávania a prípravy, do roku 2025 by mal byť viac ako 60 %.. 

 

Celoživotné vzdelávanie 

Najmenej 47% dospelých vo veku 25-64 rokov by sa malo zúčastniť vzdelávania počas posledných 12 mesiacov, do roku 2025. 

 

 

Každý typ vzdelávania by mal mať tiež zadefinovaný výstup - čo je výsledkom tohto vzdelávania.  

 

Príklad výstupov zo základnej školy (ZŠ) 

Pri ZŠ sú vďaka prebiehajúcej kurikulárnej reforme aktuálna vízia a poslanie definované takto: 

 

"Učíme (sa) samostatne myslieť a zodpovedne konať na základe hodnôt, vedomostí a dát.", Martin Kríž a kolektív 

Ak by Vás zaujímali ciele a čo má žiak vedieť po absolvovaní ZŠ, nájdete ich aj tu

Keď to pre vás zhrniem, tak po základnej škole váš Peťko alebo Anička spoznali samých seba a svet okolo seba na takej úrovni, že sa teraz môžu sami zamýšlať nad tým, čomu sa chcú venovať ďalej a ako to urobia. Majú pracovné návyky, vedia ako sa učiť, vedia rozlíšiť čomu dôverovať, sú si vedomí svojich pocitov, vedia stanovovať hranice a povedať “NIE” slušným rešpektujúcim asertívnym spôsobom, vedia spolupracovať, rozumejú slovu “charakter” a zodpovedne konať uvedomujúc si dôsledky. 

Toto zatiaľ nie je každodenná realita žiakov na všetkých slovenských školách, ale sú to očakávané výstupy výchovy a vzdelávania, ku ktorým by sme sa chceli ako spoločnosť dopracovať vďaka kurikulárnej reforme na ZŠ. Tá však nie je postačujúcou podmienkou, a tak v ďalšej časti si povieme niěco o merateľných výsledkoch, procesoch, vstupoch a poskytovateľoch. A to nielen pre základné školy. “Stay tuned” ako sa hovorí na Spiši. 

 

Matúš Grznár

Matúš Grznár

Bloger 
Politik
  • Počet článkov:  48
  •  | 
  • Páči sa:  488x

Narodil som sa v Bratislave, vyrastal v Taliansku a vrátil sa do rodného Ružinova, kde žijú aj moji rodičia. Vyštudoval som strategický a finančný manažment, 20 rokov som robil v medzinárodných firmách a svojimi skúsenosťami sa snažím pomôcť vo svojom susedstve, a v rozvoji vzdelávania. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

108 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu