Ešte väčší hluk so súhlasom Úradu Verejného Zdravia
Môj záujem o túto železnicu vypukol vtedy, keď sa v Bratislave začalo často skloňovať slovo TEN-T. Niektorí Bratislavčania žijúci v dotknutých lokalitách si asi uvedomili, že to nebude len o supermodernom spojení v európskom priestore, ale bude to aj väčší hluk, vibrácie a dočasné obmedzenia mnohých ich práv (v súvislosti s výstavbou).
Na moje prekvapenie som zistil, že na Ostredkoch sa má vrámci projektu TEN-T pristaviť ďalšia koľaj, no kvôli nedostatku financií sa nebude stavať protihluková stena zo strany Trnavská cesta - Ivanské priecestie.
Ešte väčším prekvapením bolo zistenie, že už roky ŽSR porušuje normy hluku v oblasti Trnavská cesta - Ivanská cesta a Úrad Verejného Zdravia napriek tomu nemal problém vydať súhlas s projektom TEN-T na Ostredkoch bez protihlukovej steny vrámci územného konania na MČ Ružinov. Je nutné podotknúť, že Úrad uviedol vo svojom stanovisku požiadavku, aby sa v stavebnom konaní opätovne prehodnotila možnosť protihlukových úprav pri železnici. Ja by som od Úradu očakával, že zadefinuje požiadavku tak, že sa docieli dodržiavanie noriem, nie že sa prehodnotí protihluková úprava. Myslím, že aj laik pochopí, že keď norma hluku je 45-55 dB, tak nameraných 75-80dB zrejme má vážny dopad na zdravie ľudí.
TEN-T sa odsúva, hluk zostáva
Keď som zistil, že fáza projektu TEN-T, ktorá sa týka Trnavky sa odsúva na roky 2014 - 2018 a zatiaľ vôbec nie je jasné ako sa bude financovať, prestal som riešiť ako do projektu zakomponovať protihlukovú stenu a začal som sa zaoberať tým ako docieliť, aby ŽSR dodržiavala zákon.
Napísal som teda ŽSR žiadosť o poskytnutie informácie v danej veci, t.j. existuje zákon o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia (355/2007 Z.z.), ktorý hovorí v §62, že subjekt prevádzkujúci zdroj hluku má povinnosť robiť raz ročne meranie hluku, aby sa uistil, že dodržiava spomínané normy. A ak zistí, že ich nedodržiava, musí vykonať nápravu. V ŽSR mi na to odvetili, že oni takúto povinnosť nemajú, ale na moju dodatočnú otázku na základe akého zákona si to myslia už nereagovali. Zároveň mi napísali, že problém hluku v oblasti Trnavska cesta - Stará Ivanská budú riešiť v projekte TEN-T. V tom projekte, ktorý sa odsúva na neskôr, a kde ešte nie je jasné financovanie.
Zákon sa na niekoho aplikuje, u niekoho interpretuje
Moja známa v Taliansku mi raz vysvetľovala, že tam to so zákonmi funguje tak, že u kamarátov sa zákon interpretuje, na všetkých ostatných sa aplikuje. Spomínam si na nedávne problémy, ktoré musel riešiť v stavebnom konaní môj známy so svojimi budúcimi susedmi len preto, že staval rodinný dom. Keď sa však stavia niečo ozaj veľké so skutočne významným dopadom na ľudí ako napríklad železnica, tak tam sa zákony už interpretujú.
Idem bojovať ďalej za moje občianske práva v danej veci, a ktokoľvek sa chcete na Ostredkoch pridať, napíšte mi na matusgrznar@yahoo.com.
Míľniky z histórie
1895 dokončenie trate BA Nové Mesto - Dunajská Streda
1952 prepojená ŽS Nové Mesto na ŽS Predmestie (Dynamitka) a nová odbočka Cintorín so smerom cez Dunaj do Petržalky
1962 dokončenie Rafinérie Slovnaft a prípojky ŽS Nové Mesto - ŽS Hlavná Stanica, nové koľajové prepojenie ŽS Nové Mesto - ŽS ÚNS (dobudovaná v rokoch 1969 - 1973) - zvýšenie priepustnosti železničného uzla
zdroj: