Vyhláška k PZP pre bicykle: Čo potrebujete vedieť?
Minulá sezóna pre niektorých bicyklistov a kolobežkárov priniesla novinku v podobe povinnosti zaobstarať si povinné zmluvné poistenie, mnohí si ale neboli istí, či sa povinnosť uzavrieť PZP týka aj ich. Chaos vznikal najmä pri parametroch u kolobežiek, u bicyklov sa nakoniec neprehľadná téma vyjasnila jednoduchou formuláciou ohľadne mechanického pohonu. (Na konci článku nájdete tabuľku s jednotlivými kategóriami a parametrami).
Túto tému zatiaľ uzavrelo usmernenie na stránkach Ministerstiev financií a dopravy SR, ktoré okrem iného hovorí, že PZP musí mať elektrický bicykel uzavreté len vtedy, ak je vybavený pomocným motorčekom, ktorý svoju činnosť nepreruší pri dosiahnutí rýchlosti 25 km/h a pomáha cyklistovi ďalej k dosiahnutiu vyššej rýchlosti. Tento parameter a jeho najvyššia hodnota býva vyznačený na štítku na konštrukcii bicykla.
Tým sa otvára aj ďalšia téma, a to možnosť použitia vozidla v cestnej premávke. Napríklad kolobežky s pomocným motorčekom ako takzvané ostatné vozidlá síce nepodliehajú schváleniu na prevádzku v cestnej premávke, no môžu sa v nej použiť ak nedosahujú rýchlosť vyššiu ako 25 km/h. To platí aj pre typ, ktorý je bez posádky ťažší ako 25 kg a má konštrukčnú rýchlosť v rozmedzí 14 km/h až 25 km/h. Táto druhá kategória kolobežiek musí mať navyše aj PZP.
Paradoxné v tomto smere je, že poistenie je povinné aj pre tie, ktoré sú rýchlejšie ako 25 km/h. V praxi sa totiž v cestnej premávke kolobežka môže používať len ak zákonnú rýchlostnú hodnotu neprekročí a nemá ani sedadlo. A práve tieto dve vlastnosti majiteľa stavajú pred povinnosť zakotvenú v zákone o PZP, no ak spôsobí škodu, poisťovňa pri použití na ceste teoreticky môže uplatniť regres, teda vymáhať poistné plnenie.
Ani bez PZP nie ste stratení
Kategória bicyklov s pomocným motorčekom tiež nepodlieha schváleniu na prevádzku v cestnej premávke, no môžu sa v nej používať ak plnia podmienku technickej normy EN 15194+A1 Bicykle, Bicykle na elektrický pohon, Bicykle EPAC. Tieto symboly tiež nájdete priamo na štítku, vrátane výkonu do 0,25 KW a maximálnej rýchlosti 25 km/h. Povinnosť ohľadne PZP sa ich ale netýka.
Bicykel s pohonným systémom, ďalší typ z vyhlášky, v premávke môžete používať len vtedy, ak má pridelené evidenčné číslo. Stále ale platí, že výkon pomocného motoru sa preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25 km/h, aj keď výkon motora môže mať až 1 000 W.
Ak by ste škodu spôsobili takýmto bicyklom, alebo e-bicyklom, teda takým, ktorý nepodlieha povinnosti vyplývajúcej zo zákona o PZP, stále je tu možnosť, že nároky poškodenej strany nebudete musieť platiť z vlastnej peňaženky. Škodu totiž môže poisťovňa vyplatiť zo štandardného poistenia občianskej zodpovednosti.
Toto poistenie býva súčasťou balíkových poistení majetku, teda bytu alebo domu, prípadne si ho môžete kúpiť aj samostatne. Ale samozrejme nesupluje PZP u vozidiel, pre ktoré je povinné. Z kategórie bicyklov je to ešte bicykel, ktorý slúži ako malý motocykel podliehajúci schváleniu na prevádzku v cestnej prevádzke, má EČV a dosahuje rýchlosť nad 25 km/h. V tomto prípade už pohon nie je závislý od ľudskej sily, a majiteľ si naň musí uzavrieť poistku.
Poistné podmienky hovoria jasne
Ďalšie zjednodušenie pre cyklistov prináša aj definícia vyplývajúca už priamo z poistných podmienok nového havarijného poistenia bicyklov, keďže naopak, takéto „KASKO“ je dostupné len na drobné vozidlá, ktoré nepodliehajú povinnosti vyplývajúcej z novely zákona o PZP.
Konkrétne ide o kolobežku, nemotorové vozidlo poháňané ľudskou silou, ďalej kolobežku bez sedadla s pomocným motorčekom, ktorý neumožňuje vyvinúť rýchlosť vyššiu ako 25 km/h, a tiež bicykel s pomocným motorčekom s najväčším výkonom maximálne 0,25 kW a rýchlostným parametrom ako pri kolobežkách.
Poistenie bicykla alebo poistenie e-bicykla si naopak nemôžete uzavrieť, ak slúži na podnikanie, a vo výlukách sú aj škody, ktoré by sa vám stali na súťažiach, pretekoch, hrách organizovaných športovými klubmi, športovými asociáciami, aj v čase prípravy na takéto podujatia.
Havarijné poistenia bicykla ako KASKO
Ak ale majiteľ splní podmienky, poistenie krádeže bicykla a ďalších rizík ho určite zaujme svojou komplexnosťou. Dokonca sa v mnohom podobá na poistenie motorových vozidiel - KASKO. A pre aké najčastejšie poistné udalosti tvorcovia produkt navrhli? Prvé, čo klientovi môže napadnúť, je odcudzenie, napríklad aj z pivnice, garáže, hotelovej izby, ale aj z vozidla, ktoré po opustení zamknete. Zapnite tiež zabezpečovacie zariadenie proti odcudzeniu vozidla, ak ho má.
Zmiznúť vám tiež môže aj z nosičov auta. No a ak sa ho rozhodnete nechať len tak vonku uzamknutý o plot, zábradlie alebo stĺp, použite zámok na bicykel typu „U“ s bezpečnostnou cylindrickou vložkou.
Chránení ste tiež, ak by ste prevážali bicykel vo vozidle a ten by sa poškodil, zničil napríklad v dôsledku dopravnej nehody, ale aj inej udalosti. Stať sa vám tiež môže kolízia, i keď takéto krytie skôr zaujme cyklistov, ktorí využívajú bicykel na prepravu a menej na šport. A ako reálny scenár môže vyzerať pre extrémnych bikerov havária v lese pri zjazdoch.
Bicykel ďalej môžu poškodiť sprejeri, požiar, blesk, a to priamy i nepriamy, víchrica, voda. E-bikerov určite zaujme aj prepätie a podpätie. Tieto riziká môžu poškodiť elektrický bicykel, najmä jeho batériu a elektroniku.
A ako sa budú likvidovať jednotlivé typy škôd? Parciálne, teda čiastočné škody budú vyplatené v nových cenách, totálna škoda v cene časovej. Teda veľmi podobne ako pri motorovom havarijnom poistení.
Ako mi ešte pomôže havarijné poistenie bicykla?
Každý bicyklista samozrejme tuší, že ho ohrozujú aj iné riziká, a preto sa nové havarijné poistenie bicykla neobmedzuje len na tie, ktoré sú obsiahnuté v zmluve. K nej tak zadarmo dostanete aj balík cykloasistencie v celej Európe. Bicykel vám po nehode, ale aj po poruche odvezú do najbližšieho servisu, uschovajú, ale aj opravia. A ak by ste sa pri bicyklovaní zranili, asistenčná centrála zorganizuje a uhradí vašu prepravu do a aj zo zdravotníckeho zariadenia.
S pomocou zo strany cykloasistencie naopak nerátajte, ak vám spadne reťaz. Pri vybití batérie, alebo podhustenej, prázdnej pneumatike, sa musí poškodiť aj iná časť a brániť vám v pokračovaní v jazde. Asistenčná služba tiež nevykonáva údržbu, čistenie, nastavenie, prehliadku, alebo úpravu poisteného bicykla.
Kategória vozidla | Výkon a motor | Hmotnosť | Rýchlosť - vypnutie motora | Použitie v cestnej premávke | PZP | Havarijné poistenie |
---|---|---|---|---|---|---|
E-kolobežka | vlastný pohon - bez potreby ľudskej sily | nad 25 kg, bez limitu | 14 - 25 km/h, nad 25 km/h | Áno, Nie | Áno, Áno | Nie, Nie |
E-Bicykel s pomoc. motorom | do 0,25 kW/potom len cyklista | - | do 25 km/h | Áno | Nie | Áno |
E-Bicykel s pohon. systémom | do 1 000 W/potom len cyklista | - | do 25 km/h | Áno | Nie | Nie |
E-Bicykel ako malý motocykel | pohon nie je závislý od ľudskej sily | - | nad 25 km/h | Áno | Áno | Nie |