Žiaci majú veľmi radi pokusy, preto v rámci mojej pedagogickej praxe som sa rozhodol, že sa budem snažiť robiť pokusy.
Pre šiestakov, ktorý už preberali hustotu telies, som si pripravil experiment, ktorý si aj mohli vyskúšať. Úlohou bolo, naliať do odmerného valca sirup a olej, pričom žiaci mali pozorovať čo sa deje. Žiakom bolo jasné, že sa vytvorilo rozhranie sirup a olej. Niektorí vedeli aj odpovedať na otázku prečo je sirup pod olejom resp. prečo je olej nad sirupom (rozdielna hustota kvapalín).
Pre tento pokus sa dajú vymyslieť ľubovoľné variácie, preto som si doma vyskúšal rôzne kvapaliny.
Rady:
1. využite odmerný valec sklenený, s priemerom 2 - 3 cm, prípadne inú nádobu ( napr. skúmavku zapichnutú v plastelíne)
2. ako kvapaliny s veľkou hustotou je vhodné využiť sirup s dostatkom sacharidov (neuvádzam značku), prípadne roztok cukru s vodou
3. kvapalinu s nižšou hustotou ako je voda je vhodné využiť olej. Pre žiakov môžeme zadať problémovu úlohu "prečo olejová oká plávu v polievke"
4. nemixujte kvapaliny, ktoré maju vyšší obsah vody, napr. mlieko a ocot. Veľmi to nefunguje.
1. pokus - mix olej a ocot.
Olej má hustotu približne 910 kg/m3, zatiaľ čo ocot 1050 kg/m3. Ak zmiešame tieto dve kvapaliny, pokus "funguje". Ak primiešame napr. mlieko, ocot s mliekom sa zmiešajú.

2. pokus - mix sirupov
Pri skúšani rôznych kvapalín som pre zábavu chcel zistiť, či sa zmiešajú dve sirupy, od rovnakého výrobcu, jediným rozdielom bola príchuť. Na moje počudovanie, sirup s rumovou príchuťou bol na spodku pohárika, zatiaľ čo sirup s príchuťou ananásu navrchu. Skúste si tipnúť, prečo?

3. pokus - mix mlieka, sirupov a olej.
Na koniec som si vybral tieto 4 kvapaliny - mlieko, sirupy, a olej. Namiesto sirupov sa dá použiť med (aj nekvalitný, stačí že obsahuje cukor).
Mlieko má približne hustotu 1030 kg/m3, sirup má väčšiu hustotu a olej menšiu.

Viac nájdete na mojom blogu:
https://physicshero.wordpress.com/