
Pieseň Piesní, v pôvodnom znení Shir ha-Shirim (שיר השירים) je ľubostná poéma datovaná pravdepodobne do obdobia 7. Storočia pred Kristom za vlády kráľa Omriho(1Kr 16,23-24) . Ide o príbeh mladej dvojice, ktorá si rôznymi spôsobmi vyznáva svoju lásku a nachádzajú sa tu úvahy a myšlienky o tom čo vlastne láska je.
Na hebrejčine si veľmi cením to, že má vždy viacero výrazov pre jednu vec a preto ide viac do podstaty veci. Náš jazyk pozná pre lásku len jeden výraz. My „ľúbime" čokoládu a zmrzlinu rovnakým výrazom ako „ľúbime" svojho partnera. Pritom ide o úplne iný kvalitatívny význam. Dovolím si tvrdiť, že aj táto zjednodušená etymológia nášho slova môžemať maličký následok zgeneralizovania chápania významu lásky.
V Piesni Piesní sa pre partnerskú lásku nachádzajú tri základné výrazy, ktoré podľa mňa dokonale vystihujú jej plnosť.
Prvý výraz je „raya" a prekladá sa ako priateľ , spriaznená duša - jednoducho niekto s kým máme veľa spoločného a trávime s ním svoj čas. (Pies4,7)
Druhý znie „ahava" a zamená lásku vôle. Nejde tu o povrchné romantické pocity. Ahava je rozhodnutie spojiť svoj život s životom niekoho druhého. Je to cit ktorý vedie k odovzdanosti druhému. (Pies8,7)
Posledným výrazom pre lásku je výraz „dod", ktorý je doslova prekladaný ako „opíjať sa", „láskať" a „hýčkať" . Dod je fyzický, sexuálny element lásky. (Pies1,2)
Páči sa mi prirovnanie týchto elementov lásky k plameňom. Máme potom plameň raya, ahava a dod. Myšlienka týchto plameňov je v tom, že jeden samotný plameň nemôže byť nikdy tak silný ako keď horia všetky tri dohromady. Boli sme stvorení na to aby v nás všetky tri plameňe horeli ako jeden.
Koľko vzťahov má dnes v sebe horiace všetky tri plamene? Problém spočíva v tom, že začíname jednotlivé plamene od seba oddelovať a to nikdy nepovedie k uspokojeniu.
Máme tu vzťahy ktoré sú primárne založené na elemente dod a ostatné dva plamene sú v úzadí čo neskôr prirodzene vedie k odcudzeniu a rozchodom.
Taktiež tu máme vzťahy kde sú prvé dva plamene v poriadku, ale ten tretí je strachom z akejsi pseudočistoty potláčaný a preto títo ľudia neprežijú plnosť toho čo láska v svojich troch plameňoch ponúka, čo rovnakým spôsobom môže viesť k odcudzeniu a rozchodu.
Takto sa to dá kombinovať, rôznymi spôsobmi, myslím ale, že podstata je už jasná. Láska je úplná len vtedy pokiaľ rovnakým spôsobom zahŕňa všetky tri spomínané elemetny. Milenci, z Piesne piesní sú krásnym príkladom toho ako ich vzťah napĺňajú všetky tri plamene a ako k samotnej láske možno pristupovať aj dnes.
Celkovo milujem Pieseň Piesní pretože sa úplne vymyká rigoróznemu rituálnemu náboženstvu hebrejov z ostatných 4 megollitov. Kresťania tiež našli únik pred zmyselnosťou dvoch právoplatne nezosobášených milencov tým, že zmenili výklad poémy na mystický vzťah Krista a Cirkvi. Prvotní cirkevní otcovia sa pri čítaní tejto pasáže Biblie červenali a zakazovali ju čítať a u židov k nej mali prístup chlapci až keď dospeli.
Pre mňa je krásnym vzorom k plnému pochopeniu lásky a jej podstatných elementov.