reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Michal Horňák

Michal Horňák

Bloger 
  • Počet článkov:  70
  •  | 
  • Páči sa:  5x

introvert.intuitivny.mysliaci.pozorujúci. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáKatolícka CirkevKresťanstvoEvolúciaSexualitaživotný štýlMyšlienky

reklama

Kresťanstvo

Kam smeruje kresťanstvo?

Michal Horňák

Kam smeruje kresťanstvo?

Otázka, ktorú by sme si dnes mali položiť, by mala znieť takto: „Čo je cieľom našej viery, a čo je potrebné urobiť, aby sa kresťanstvo stalo znova presvedčivým náboženstvom?" Ako dosiahnuť, aby naša viera bola biblicky zodpovedná, intelektuálne úprimná, emocionálne uspokojujúca a sociálne dôležitá?

  • 10. jan 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 358x
  • 1
Adam a Eva neexistovali. A čo?

Michal Horňák

Adam a Eva neexistovali. A čo?

Môžu ľudia pochádzať z jedného ľudského páru? Osobne si myslím, že kresťania by to už mali mať dávno vyriešené. Najneskôr od vianoc roku 1859, mesiac po tom ako Charles Darwin publikoval svoje dielo „O pôvode druhov“ v ktorom povedal že „bude vrhnuté svetlo na pôvod človeka a jeho históriu“.

  • 31. okt 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 111x
  • 1
Ježiš ako ho možno nepoznáte

Michal Horňák

Ježiš ako ho možno nepoznáte

Najčastejšia forma, ktorou sa Ježiš prezentoval a ktorú použil v evanjeliách 87 krát je výraz ben´adam - syn človeka. V hebrejskej biblii neexistovalo rozlišovanie veľkých a malých písmen, takže formálny titul Syn Človeka, ktorý je prebraný z pasáže proroka Daniela je neodôvodnený.  Ježiš v skutočnosti zdôrazňuje „Ja som ako vy" - smrteľný, ľudský ako každý z vás. Týmto istým spôsobom je použitá táto fráza 93 krát Ezechielom. Prečo by sme ju mali čítať a vykladať ináč v ústach Ježiša? Naša predpojatosť jeho božstvom nám zabránila počuť o jeho hrdej a jasne prízvukovanej ľudskosti.

  • 3. okt 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 569x
  • 0
Boh a Nevedomie

Michal Horňák

Boh a Nevedomie

Objavením nevedomia bola stará psychológia vyhodená zo sedla a premenila sa rovnako revolučným spôsobom ako klasická fyzika objavom rádioaktivity a čo do významu je tento objav prirovnávaný k objavu čísel a ich vlastností. Ťažko dnes môžeme čítať nejakú knihu nielen o psychológií, ale aj o umení, morálke, politike, alebo inom prejave ľudského chovania, bez toho aby sme neustále nenarážali na pojem nevedomie. Stalo sa prakticky nemožné viesť akýkoľvek druh komunikácie, diskutovať o vlastných skúsenostiach, alebo chorobách , dokonca aj ohovárať svojho suseda, bez toho aby sme tento pojem často používali.

  • 1. feb 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 975x
  • 0
Peklo trochu inak

Michal Horňák

Peklo trochu inak

Keďže je pre mňa otázka pekla zaujímavou témou, hľadal som aj netradičné vysvetlenia existencie tohto stavu. Našiel viacero exegéz pekla, ktoré vychádzajú priamo z židovskej kultúry, z ktorej vzišlo kresťanstvo. Neprezentujem danú hypotézu ako pravdivú, ale ako jednu z reálnych hypotéz, nad ktorou sa treba minimálne zamyslieť rovnako ako nad tou tradičnou. Viem sám, že má daná hypotéza svoje medzery, ale ak mám byť úprimný, medzery má pomaly každá kresťanská doktrína, keď ju študujeme do hĺbky a hľadáme jej podporu v Biblii. Môj osobný názor na danú tému je momentálne nevyhranený, a ukáže len čas, ako to budem vnímať neskôr.

  • 20. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 541x
  • 3
reklama
Je viera rozumná?

Michal Horňák

Je viera rozumná?

Pod slepou vierou rozumieme vieru v niečo, na čo nie sú žiadne dôkazy. Tento výraz najčastejšie používa Sam Harris, keď dáva do kontrastu vieru s modernou vedou ako protiklad iracionality a racionality. Náboženstvo je preňho ne-uvažujúcim systémom prijímania nemenných a doslovných právd zaznamenaných v starých textoch, bez akéhokoľvek záujmu podrobiť tieto pravdy modernému uvažovaniu a vede. Je viera slepá? Alebo existuje niečo ako rozumná viera?

  • 2. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 453x
  • 1
Cirkvi a sekty

Michal Horňák

Cirkvi a sekty

Nemecký sociológ Max Weber sa zaoberal okrem iného štúdiom sociológie náboženstva. Rozdelil náboženské komunity do dvoch skupín a to cirkvi a sekty. Je potrebné odpútať sa od konvenčného významu týchto slov a nebrať sektu ako niečo apriori negatívne. Weber k týmto kategóriám pridal jednotlivé charakteristiky, ktoré danú komunitu definovali. Aplikáciou tejto analýzy dostal zaujímavý obraz vývoja náboženských komunít v ľudskej spoločnosti.

  • 2. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 253x
  • 1
Krátka história diabla

Michal Horňák

Krátka história diabla

Keď sa povie diabol, alebo satan, každý si hneď vybaví hada, zlého padlého anjela, poprípade rôzne bytosti s rohmi, capou hlavou, krídlami a s trojzubcom. Jednoznačne ide ale o ducha alebo osobu, ktorá stelesňuje zlo, a tá osoba je reálna. Teda reálna je minimálne pre veriacich, ateisti v diabla zrejme veriť nebudú no daný obraz sa vybaví aj im. Viera v reálne personifikované zlo, teda viera v diabla patrí medzi základné dogmy kresťanstva. Na prvý pohľad vyzerá, že toto učenie je kresťanské, je v biblii a v diabla verili aj židia. Keď kresťania počujú niekoho uvažovať o tom, či je diabol naozaj reálny, ihneď začnú poznámky s liberalizmom a odpadnutím od viery a samozrejme základným argumentom, že víťazstvom diabla je aby presvedčil ľudí, že neexistuje.

  • 2. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 950x
  • 2
Víťazstvo ortodoxného kresťanstva

Michal Horňák

Víťazstvo ortodoxného kresťanstva

Heréza. Čo to vlastne je? Podľa tradičného chápania prebraného od cirkevného otca Eusébia je to prebratie časti pôvodného pravého učenia a jeho následné prekrútenie. Skutočná pravda apoštolov prekrútená kvôli tomu aby vyhovovala heretikom, ktorí ju hlásali, a ktorá bola vždy odchýlkou jednotlivcov, teda menšiny kresťanov. Ortodoxia je potom originálne učenie Ježiša Krista, ktoré odovzdal jeho apoštolom a tí ho šírili ďalej a zakladali cirkvi po celej oblasti ich pôsobenia. Ortodoxia je teda pôvodné učenie, ktoré bolo vždy hlavným prúdom od čias samotného Ježiša a vždy bolo väčšinové.

  • 26. dec 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 574x
  • 0
Kresťanstvá druhého storočia

Michal Horňák

Kresťanstvá druhého storočia

Ebioniti, marsioniti, gnostici a ortodoxní. To sú štyri hlavné skupiny kresťanstiev, ktoré zápasili o svoje prvenstvo u svojich veriacich v druhom storočí. V čo títo kresťania verili? A prečo? V krátkosti sa pokúsim zhrnúť tie najdôležitejšie charakteristiky týchto komunít, ktoré boli nakoniec porazené víťaznou skupinou ortodoxného kresťanstva, ktoré prepísalo históriu sveta na celých ďaľších 2000 rokov.

  • 4. sep 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 0
reklama
Rôznorodosť prvých kresťanov

Michal Horňák

Rôznorodosť prvých kresťanov

Aj dnes je kresťanstvo veľmi členité náboženstvo, ktoré zastupujú smery ako katolicizmus, evanjelikalizmus, pravoslávni kresťania, baptisti, metodisti, anglikáni atď. A títo všetci tvrdia, že oni sú tí, ktorí nesú to pôvodné posolstvo kresťanstva. Všetci majú ale rôzne názory na vieru, na Bibliu, na rituály a cirkevné organizácie.Dnes je rôznorodosť kresťanských komunít zrejmá, ale v prvých troch storočiach vznikania kresťanstva materiálny svet, Krista a Bibliu.

  • 30. aug 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 0
Bol Thomas More naozaj svätý?

Michal Horňák

Bol Thomas More naozaj svätý?

Thomas More. Väčšine za nás sa pri počutí tohto mena vynorí obraz muža so silnou osobnosťou a odvahou vzdorovať autoritám. Za svoj hrdinský čin prichádza o hlavu, keď nesúhlasí s druhým manželstvom promiskuitného kráľa Henricha VIII. Tento obraz hrdinu bol ale v skutočnosti vytvorený v roku 1960 dramatikom Robertom Boltom v jeho divadelnej hre „A Man for All Seasons“. Táto divadelná hra má len jednu chybu, a to tú, že hlavný hrdina sa nemal volať Thomas More. Divadelný Thomas More nie je historickým Thomasom Moreom.

  • 11. júl 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 623x
  • 3
Čo ak je Boh iný?

Michal Horňák

Čo ak je Boh iný?

Už tisíce rokov nám mocní ponúkajú obrazy Boha ako nezničiteľné a nesmrteľné charakteristiky. Obrazy Pána dejín i vesmíru, najmocnejšieho, najsilnejšieho, najvznešenejšieho vládcu, kráľa, prvotného hýbateľa všetkého, spravovateľa tejto zeme, udeľovateľa moci náboženskej i svetskej, spravodlivého sudcu a niekedy sa spomenie aj tá nekonečná láska. Čo ak to ale môže byť všetko inak? Čo ak sám Boh cez mocných a víťazov hovoriť nechce?  Čo ak Boh hovorí cez slabých a vytesnených?

  • 18. jún 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 1
Je Boh tyran?

Michal Horňák

Je Boh tyran?

Predstavte si, že by vás niekto pozval spoznať najväčšieho kráľa aký kedy žil. Príbeh, ktorý vám rozprávajú, ale obsahuje nie jednu zmieknu o tom, ako kráľ nariadil vyvraždenie tisícov žien a detí, genocídu celých kultúr a časté vyhrážky o večných mukách. A predstavte si, že keď sa spýtate práve na tieto časti jednania tohto kráľa, odpovedia vám: „Ále, nelámte si hlavu týmito vecami. V skutočnosti sa treba sústrediť na tie ostatné príbehy, ktoré nám ukazujú aký je láskavý, milujúci a milosrdný kráľ.“

  • 26. apr 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 0
Skutočná Sodoma a Gomora?

Michal Horňák

Skutočná Sodoma a Gomora?

Znovu pokračujem v odkrývaní historického pozadia úvodných kníh knihy Genezis, kedy od úplneho mýtu rajskej záhrady postupne prechádzame k stále historickejšiemu pozadiu biblických príbehov. Tento krát je to príbeh o zničení miest Sodomy a Gomory. Originál sa nachádza v knihe Genesis v 19tej kapitole.

  • 21. mar 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 091x
  • 0
reklama
Adam, Eva a had

Michal Horňák

Adam, Eva a had

Veľká časť Nového Zákona, je založená na základoch doslovného výkladu príbehu stvorenia a existencie Adama a Evy. Tento príbeh je vo väčšine kresťanských cirkví základným vysvetlením toho, ako náš ľudský druh vznikol a následne odpadol od milosti. Je ale tento píbeh skutočne reálny presne tak ako je napísaný? Skúsim podať alternatívne vysvetlenie založené na pozadí skutočných historických udalostí, ktoré boli v čase, keď židovskí rabíni spisovali tento príbeh stvorenia.

  • 13. mar 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 191x
  • 0
Babylonská veža a popletenie jazykov

Michal Horňák

Babylonská veža a popletenie jazykov

Má tento biblický príbeh nejaké historické pozadie? Môže vôbec niečo povedať dnešnému modernému človeku? Príbeh Babylonskej veže je posledným príbehom z mytologických príbehov hebrejského národa, ktorými sa snažili vysvetliť otázky existencie zla, násilia a nespravodlivosti.

  • 10. mar 2010
  • Páči sa: 1x
  • Prečítané: 0x
  • 0
Trestá Boh ľudí?

Michal Horňák

Trestá Boh ľudí?

Existuje také niečo ako reálny pozemský Boží trest? Je Boh za prírodnými katastrofami? Spôsobuje Boh naše choroby pre našu hriešnosť? Odpoveď dáva sám Ježis Nazaretský, ale nepoučili sme sa z nej ani po 2000 rokoch.

  • 7. mar 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 0
Bola potopa sveta?

Michal Horňák

Bola potopa sveta?

Dnes som prežil veľmi zaujímavú omšu, kedy myšlienky, za ktoré som bol viacerými kňazmi pri spovedi nazvaný hlupákom, boli prezentované priamo z ambóny. Musím povedať, že to bol veľmi zvláštny pocit počúvať v slovenskom katolíckom kostole historicko kritický výklad Biblie. Po dlhej dobe som sa v katolíckom kostole necítil ako vyvrheľ.

  • 25. feb 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 3
Kresťanský fundamentalizmus

Michal Horňák

Kresťanský fundamentalizmus

Koncom 70-tych a začiatkom 80-tych sa vo svete začali objavovať nové politicko náboženské skupiny, hnutia a inštitúcie ktorých spájala rovnaká túžba - zmena svojej spoločnosti, zmena medzinárodného kultúrno-politického systému formou protestu, reforiem ba niekedy aj násilím.

  • 21. feb 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 0
reklama
SkryťZatvoriť reklamu