Nová slovenská hudba – od E-čka až po Let

Bratislava. 27. ročník festivalu Nová slovenská hudba pokračuje. Druhý deň programu, 8.11. 2014 o 19:00 v Malom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu sa predstavili netradičné diela Slovenských skladateľov. Tie zneli v duchu Cage-a, notových a zvukových anomálii a novej hudby 20. a 21. storočia. To všetko v podaní postbeatovej kapely skupiny Urban Hudák.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Prvú skladbu od Daniela Mateja E (for e.g.), pre sólovú elektrickú gitaru predstavil Attila Tverďák. Šlo o rytmickú hru s použitím distortion, ktoré rôzne zosilňoval a zoslaboval. Občas sa jednalo akoby o časti gitarových riffov, kde to v stále prebiehajúcej rytmike dodávalo zvláštny melancholický charakter. Akoby v tých pár minútach prebehla história elektrickej gitary v rockovej hudbe.

 Druhá skladba - Deux et Machina od Františka Királyho. Tu sa už podieľala celá skupina Urban Hudák. Pridal sa Juraj Vajó na klavíri a spevom, a Boris Vaitovič s basovou gitarou, ktorý v ďalších pesničkách zapojil aj theremin. Vznikol zvláštny hudobný tranz, ktorý spôsobil hlavne Juraj Vajó svojim rytmickým šeptaním s delay-om.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Ako ďalšia nasledovala skladba Continuous (Hommage á MOrton Feldman) od Boška Milakoviča. Nezvyklé frázovanie a variovanie frázy. Skladateľ sa tu odvoláva na silu momentu, chvíle. Šlo o neustále plynúci čas, ako píše Boško Milakovič. To by sa dalo pochopiť myšlienkou, ktorú často do diela vkladal. Vracal sa k nej a istým spôsobom ju obmieňal, či niečo k nej pridal. Pri pohľade z blízka by sa dalo hovoriť o opakovaní tém a ich transformácii, no s odstupom získame veľmi komplexné dielo. Akoby hudobný kubizmus. Jedna myšlienka zhudobnená naraz z rôznych uhlov pohľadu.

 Štvrtá skladba Byzantské fragmenty a šiesta, Liturgické fragmenty aramejské, Pre Eliáša, pochádzali z rúk spomenutého interpreta, Juraja Vajóa. Ich názvy odkazujú, ako píše skladateľ, na písanú formu hebrejského alefbetu, ktorá odkazuje na starý fénický zdroj s piktografickým obsahom. Keďže hovoríme o písme a resp. obrazcoch, hovorím aj o zvukoch, ktoré si človek predstavuje a ktoré sú pre daný znak charakteristické. Intarziou písmen v partitúre tieto zvuky Juraj Vajó objavuje a skúma. Ďalší členovia kapely tu pripojili svoje kompozície a prekrytím vzniklo veľmi unikátne dielo so starobylím, orientálnym nádychom v rukách ne-idiomatickej hudby.

SkryťVypnúť reklamu

 Pavol Bizoň a jeho Akordy a kordy, bolo piate dielo večera. Čo zaznelo, bolo deväť akordov. Ich variácie a neobvyklé prelínanie s použitím flažoletov. Kordy v názve, mohlo pripomenúť isté podtrhávanie strún a následný zvuk podobný úderu kordov.

 Ako posledné dielo, nasledoval Let, skladba od Petra Machajdíka pre elektrickú gitaru a napísaná pre Attilu Tverďáka. Podobu diela skladateľ prirovnáva k zlomkom dúhy a ich tieňom. Dojmovo sa skutočne jednalo o zvuky podobné letu. Avšak aj tu, abstraktnosť a jej podoba je veľmi subjektívna. Dielo bolo rozdelené do troch častí, ktoré získavali formu putovania, chvíle stúpania, eufórie, chvíle pozvoľného vznášania sa s pocitom údivu a zároveň strachu.

SkryťVypnúť reklamu

 Večer so skupinou Urban Hudák bol príjemným výletom cez abstraktný svet novej slovenskej hudby. Ukázal inovatívnosť slovenských skladateľov a ich zmysel pre hľadanie nových zvukov a prácu s nimi.

Michal Huska

Michal Huska

Bloger 
  • Počet článkov:  26
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek hudobne všestranný, študent. Rád sa venujem kultúre rozličného druhu, no mojim primárnym záujmom je hudba. Jej tvorba, i jej reflexia. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Marcel Rebro

Marcel Rebro

142 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu