Nie je to tak dávno, čo posilovač riadenia, ABS boli výsadou iba tých najluxusnejších značiek. Dnes musia byť autá povinne zo zákona vybavené systémom ABS a pri kúpe auta sú dnes samozrejmosťou ďalšie systémy EDB, ASR, PASM...význam ktorých skratiek ani nepoznáme ale sme spokojný, keď ich máme všetky v aute zapnuté.
Častokrát však zabúdame, že tá najdôležitejšia riadiaca jednotka nie je pod kapotou 300 koňového tátoša ale nachádza sa medzi volantom a predným sedadlom. A tu je kameň úrazu väčšiny dopravných nehôd. Nezvládnutie kritickej situácie, na ktorú sme neboli pripravený, napriek tomu, že v autoškole sme poznali vyhlášku naspamäť.
Určite ste videli a zime na zasneženom parkovisku blbnúť grázlov, ktorí sa tam šmýkali s autami hore a dole, robili otočky a ešte sa pritom aj zabávali. Vy ste radšej bezpečne a pomaly zaparkovali auto na druhom konci parkoviska a na druhý deň použili MHD, pretože v noci opäť výdatne snežilo a cesty neboli odhrabané.
V Rakúsku to funguje tak, že pokiaľ chcete spraviť vodičák, musíte absolvovať kurz šmyku so svojím autom v tréningovom centre. Predtým absolvujete prednášku o fyzikálnych silách, ktoré pôsobia na auto a platia rovnako na športiak za 5 melónov ako na starú fiatku. Potom vám pustia hodinový film s búračkami a zkrvavenými telami, to je psychologická časť aby ste vedeli ako to po nehode vyzerá a následne idete na trať s inštruktorom, ktorý vás bude buzerovať dovtedy, kým nezvládnete riadiť svoje auto v kritickej situácii. Samozrejme, dostanete vysielačku do auta a pokyny pre vás počujú aj ostatní účastníci.
Dostanete vodičák. Za rok ale tento kurz musíte absolvovať opäť. To náhodou, keby sa vám darilo a kúpili ste si auto s úplne najnovšími systémami bezpečnosti pri ktorých predajca garantuje, že sa vám nič nestane.
Takto to funguje 20km za Bratislavou. Akú známku ste mali vy z písomnej časti testu?







