Masová cyklojazda (anglicky critical mass) je jazda skupiny cyklistov pohromade - tak veľkej, že po prekročení kritického počtu členov udáva rýchlosť premávky. Zväčša po mestských uliciach, podľa možnosti s množstvom áut, aby cyklisti demonštrovali, že aj oni sú účastníci cestnej premávky a že ich treba rešpektovať. Vystihuje to aj naše obľúbené heslo, s ktorým sme začali cyklojazdy organizovať v Žiline počas prvého Týždňa mobility na Slovensku v septembri 2007: "My nebrzdíme premávku, my sme premávka".
Trvalo mi asi dva mesiace, kým som sa dostal na stopu zaragozským cyklonadšencom. Koncomarcovú jazdu som nestíhal, lebo môj krásny mestský bicykel portugalskej výroby značky Órbita získal svojho majiteľa až o tri dni neskôr. Dnes som si však už šancu nenechal ujsť. Z roboty som síce vyrazil na poslednú chvíľu, no po 30 minútach rezkej jazdy kombinovanej s kľučkovaním pomedzi autá a ľudí vo večernej špičke som to stihol len s 5 minútami meškania a... nikde nikoho. Žiadne bicykle, megafóny, transparenty... Našťastie, neboli ešte preč. Len sa začínali schádzať pomaly.
Napokon nás bolo 25. Nič extra na takmer 700 tisíc obyvateľov. Poľahčujúcou okolnosťou je fakt, že mnoho ľudí odišlo preč na predĺžený víkend, keďže včera bol sviatočný deň. Do ulíc pulzujúceho veľkomesta sme vyrazili so štyridsaťminútovou sekerou na niečo vyše hodinovú jazdu. Bola v pohode, premávka normálna, nijakí vodiči na nás zlostne netrúbili, ako sa nám to stáva v Žiline. Pravda, ani sme im moc nezavadzali, lebo všetky hlavné ulice majú v jednom smere minimálne dva jazdné pruhy, takže bolo kadiaľ obiehať. Nemali sme ani nijaký policajný sprievod - len zo traja ledva označení organizátori a väčšina uvedomelých cyklistov, ktorí na mestských cestách nie sú nováčikmi. A keďže som nebol spoluorganizátor, tak som mohol po prvý raz v pokoji debatiť po celý čas. Napríklad s právnikom pôvodom z Berlína, ktorý sa oženil do Zaragozy alebo s mladými nadšencami z Pedaley.
A tak som sa dozvedel, že Pedalea (od slovesa pedalear - ísť na bicykli, "pedálovať") združuje cca 50 členov a niekoľko stoviek priateľov, čo vzhľadom na počet obyvateľov mesta zodpovedá našej žilinskej Mulici. Zameraním však ide na rozdiel od Mulice prakticky čisto o cyklistiku. Keďže, tak ako u nás, používanie bicykla na prepravu po meste výrazne zaostáva za voľnočasovými cestami do prírody, tak sa sústredia viac na popularizáciu jázd po meste.
K tomu prispievajú aj organizované tematické cyklojazdy po meste a okolí, ktoré má na starosti Recicleta, firma tzv. "solidárnej ekonomiky", ktorá sa okrem biznisu snaží prospievať spoločnosti aj aktivitami nad jeho rámec (tiež napr. požičiavanie bicyklov, či predaj ojazdených). Cyklus s názvom Na bicykli po Zaragoze sa tento rok koná už po piaty raz a s Recicletou ho organizuje aj športové oddelenie mesta Zaragoza. Zahŕňa 12 jázd, z ktorých polovica je po meste a polovica aj do prírody po okolí. Mne sa podarilo dostať len na prvú z nich, kde sme v predveľkonočnú nedeľu za hodinu a pol ponavštevovali kostoly a iné budovy s architektúrou "Mudéjar", čo je kombinovaný kresťansko-arabský štýl, ktorý sa rozvinul po znovuobsadení krajiny kresťanmi.
Sympatická akcia na popularizáciu cyklistiky. Celý cyklus má len jednu chybu: počet miest na akciách je obmedzený - vraj z dôvodov bezpečnosti jazdy po uliciach. A keďže sa to už dosť spopularizovalo, tak v tejto chvíli je už najbližších päť nedelí vypredaných. Škoda, budem si hľadať náhradný program.
Pre dnešok stačí. Viac snáď nabudúce, ak sa mi podarí infiltrovať na niektorú z pravidelných pondelkových večerných porád Pedaley.