Ad: MHD je ako smrť, nikdy nevieš, kedy príde

Zaujímavý spot napísal Martin Handlovič. Nedovolím si ale nereagovať na niektoré jeho vyhlásenia. Napríklad ma zaujal názor, že "v meste môžme vidieť aj veľa pekných, moderných autobusov, električiek a trolejbusov". Môžeme si to rovno vyčísliť: Moderný (či už pekný, to neviem) autobus musí neodškriepiteľne byť nízkopodlažný, až potom môžeme rozjímať o iných jeho kvalitách. A koľkože máme nízkopodlažných autobusov pre verejnosť? Tri, z toho jeden jazdí len na linke pre telesne postihnutých!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (27)
"A sme došli... uprostred poľa"
"A sme došli... uprostred poľa" (zdroj: foto autor)

Moderný trolejbus máme dokonca len jeden, aj keď by sme za taký mohli považovať ešte jeden , ktorý síce nízkopodlažný nie je, ale aspoň prešiel celkom peknou rekonštrukciou. Ostatných, v súčasnosti približne tridsať, dostalo len digitálne transparenty. A to je žiaľ na moderný trolejbus málo.

S "novými" vozidlami je to najlepšie u električiek. Aj keď... sú to zväčša len staré hrče s novými plechmi, elektrovýzbrojou a podobne. Električky K2, z ktorých sa od roku 1998 prerobilo na typ K2S 21 kusov, boli vyrobené medzi rokmi 1971 až 1977 a o morálnej zastaralosti nemôže byť žiadnych pochýb. Našťastie, K2S-ky vyzerajú aspoň trochu k svetu, rekonštruovaný voz ale nikdy nebude ako nový. Ešte nám však ostáva 15 K2-jok a pri tempe 2-3 vozy ročne máme pred sebou minimálne 5 rokov rekonštrukcií vozov, ktoré budú v tom čase mať 34 rokov. Životnosť? 20 až 25. A to som sa ešte nerozpísal o električkách T3. Tie majú vek našťastie trochu nižší (roky výroby 1982-1989) a aj preto ich zatiaľ nie je rekonštruovaných tak veľa. Ja ale nemám pocit, že sa oplatí rekonštruovať vozidlá za 20 miliónov (túto sumu nemám podloženú, vraj je to ale tak), keď ich životnosť je stanovená na 10 až 12 rokov (presne tak, kým bude rekonštruovaná posledná K2, prvá K2S už bude po životnosti!). Nádherné, kvalitné, úsporné, kapacitné a rýchle električky zo zahraničia stoja približne 70 miliónov, ich klady však presahujú zápory takejto investície. Najnovšie bratislavské električky sú T6-tky z rokov 1991 až 1997 a v tomto roku by mali prísť ešte dva prototypy z Prahy. Tie jediné zachraňujú reputáciu električkárov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Áno, som skeptický. O tri roky sa otvára nová trať do Petržalky a o nákupe nových vozidiel som z oficiálnych kruhov nepočul zatiaľ ani slovka. Určite to zase bude tak, že sa predraží stavba trate a škrtať sa budú náklady v položke Vozidlá. Rád by som veril, že nie. Ale čo čakáme od Dopravného podniku a teda aj magistrátu (100% akcionár DPB), ktorý posledné aspoň-trochu-kapacitné autobusy nakúpil v roku 1998 a tender na ďalšie mal prebehnúť v roku 2002, že?

S Martin Handlovičom súhlasím v tom, že nemáme čakať, "že sa v našom hlavnom meste budú prehánať Mercedesy, nízkopodlažné a ekologické spoje hneď". V čom s ním nesúhlasím, sú nasledujúce tvrdenia: "Nasadený trend je ale dobrý. Dobrých spojov pribúda, hlavne medzi električkami vidieť veľa nových, prípadne prerobených kusov, ktoré navyše hlásia názvy zástavok.". Som veľmi sklamaný, že si nedovidíme ani do 60km vzdialenej Viedne či do vzdialenejšieho, ale nášmu mestu bližšieho Brna. Okrem toho, že hlásenie zastávok a iných informácií je absolútna samozrejmosť a pre zrakovo postihnutých aj mimo vozidla (!), náš nasadený trend nie je vôbec ale vôbec dobrý. O tom možno nabudúce. Ja sa idem naraňajkovať :)

Matej Michlík

Matej Michlík

Bloger 
  • Počet článkov:  128
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Toto je veľmi starý blog. Zoznam autorových rubrík:  Pražské zápiskySúkromnéFotografieOstatnéMédiáMobilyDopravaBratislava & SlovenskoTechnika4x4

Prémioví blogeri

Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,074 článkov
INESS

INESS

108 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu