
Chcel by som vás pozdraviť v mene slovenských fanúšikov vašej kapely. Ešte nikto vás nepozval na Slovensko?
Nie. Boli sme u vás, ale nehrali sme. Možno je to tým, že Bratislava je tak blízko Viedne.
Veľká škoda, mali by sme vhodné kluby aj v iných častiach krajiny. Váš nový album Sitra Ahra hodnotia viacerí hudobní kritici veľmi vysoko. V porovnaní s Vaším predchádzajúcim albumom Gothic Kabbalah z roku 2007 bolo jeho nahrávanie náročnejšie? Bol proces nahrávania nového albumu odlišný?
Oveľa komplikovanejší ani nie je, ale chceli sme, aby album pôsobil starobylejším dojmom, takže sme použili aj niektoré analógové procesy a takisto rozdielnu metódu mixáže. Normálne sa zmixuje jedna skladba a ide sa na ďalšiu, ale tu sme každú skladbu mixovali a remixovali 4-5-krát, aby sme doladili detaily.
Pri nahrávaní albumu Sitra Ahra bolo doteraz najviac klasických hudobníkov a operných spevákov?
To nie, najviac hudobníkov a spevákov (presne 171) sa podieľalo na nahrávaní dvojalbumu Lemuria / Sirius B z roku 2004.
Rovnako ako iné vaše albumy, môže sa Sitra Ahra podľa môjho názoru páčiť aj ľuďom, ktorí nie sú veľkými fanúšikmi heavy-metalu. Dokonca možno aj poslucháčom hudby typu New Age a pod.
Album je viac v štýle 70. rokov, ale v novom balení. Mnohé z toho, čo robíme, mohlo vyjsť v 70. rokoch. Možno sú ľudia, ktorým sa páčia 70. roky, nepáčia sa im dnešné kapely, ale možno majú radi to, čo robíme my. Na našich koncertoch vídame oveľa staršie publikum ako na „normálnych" metalových koncertoch. A New Age? O tom neviem, ale je to možné.
Za najlepšiu skladbu z nového albumu považujú viacerí recenzenti aj mnohí poslucháči viac ako 10-minútovú skladbu Land Of Canaan, ktorá prináša množstvo rôznych vplyvov, štýlov, hudobných nástrojov a zvratov a samozrejme mystickú - mytologickú tému:
Okrem metalových kapiel 80. rokov vás v mnohom ovplyvnili progresívne art-rockové kapely 70. rokov.
Áno, Pink Floyd a aj množstvo ďalších, aj menej známych skupín 70. rokov ako Klaatu, Eloy, Mandala Band, Pavlov`s Dog a aj jedna úžasná kapela z Rumunska - Phoenix. Ovplyvnili nás aj mainstreamovejšie kapely ako Uriah Heep, Rush, Kansas.
Čo znamená názov Sitra Ahra? Dá sa to vysvetliť niekoľkými slovami, alebo na to treba hlboké štúdium nejakých ezoterických náuk?
Znamená to Druhá strana.
Druhá strana čoho?
Doslova to znamená druhá (iná, opačná) strana. Myslí sa druhá strana kabaly. Temná strana kabaly, Strom poznania, ktorý je zrkadlovou stranou Stromu života. (Pretože moje znalosti sú v tomto smere slabšie, viac som sa nepýtal.)
Sú operní speváci, ktorí vás sprevádzajú na turné tí istí, ktorí s vami nahrávali v štúdiu?
Sú tí istí.
Pýtam sa preto, lebo v minulosti chodlili s vami na turné iní speváci, lebo tí štúdioví boli nároční a rozmaznaní a neznášali nepohodlie.
Ale také problémy boli pred 15 rokmi, odvtedy nie.
Ste jediným skladateľom albumu Sitra Ahra?
Snowy zložil 2 skladby, Thomas jednu, jednu ja s basistom a zvyšok ja.

Christofer Johnsson
Foto: Sabine Böhm
Kto zložil komerčne a masovo najúspešnejší album Vovin z roku 1998?
Vovin bol vlastne môj sólový album. Vtedy vlastne kapela ani neexistovala, nahrával som s najatými štúdiovými hudobníkmi. Pôvodným členom skupiny sa Vovin nepáčil, neboli happy ani celkove s novým smerovaním skupiny, basista bol vyhodený, gitarista chľastal priamo v štúdiu...
Môžete nám predstaviť nových členov skupiny?
Spevák Thomas Vikström je fantastický, je to klasický tenor aj rockový spevák, máme 2 v 1... je veľmi dobrý aj na scéne - stage personality. Christian Vidal pochádza z Argentíny, je vynikajúci gitarista, technický, nehrá pre iných gitaristov, ale pre publikum, má rozdielny prístup - iní sa starajú, čo povedia ich kolegovia na youtube alebo kde, Christian má taký relaxovanejší prístup. Bubeník Johan Koleberg je tiež vynikajúci, zapadá veľmi dobre do toho, čo hráme. Basgitarista Nalley Pählsson je fantastický hráč typu 70. rokov, bohužiaľ má veľké problémy s alkoholom, uvidíme ako v budúcnosti, ale v súčasnosti dokáže piť aj 5-6 dní v kuse bez jedla a spánku... je strašné sa na to pozerať, je to extrémne pitie, je to veľmi deštruktívne.
(Na tomto mieste Chris nespomenul ostatných spevákov, pretože nie sú priamo členmi kapely. Zoznam všetkých 77 hudobníkov a spevákov, ktorí nahrávali v štúdiu, vrátane detského zboru, nájdete na oficiálnej stránke skupiny, 8 naživo účinkujúcich hudobníkov a spevákov v závere tohoto článku. Skupina počas svojej existencie prešla viacerými personálnymi zmenami, po niekoľkých rokoch relatívne stabilného zloženia nahrala aktuálny album Sitra Ahra v novom zložení, kde sú všetci členovia kapely noví, samozrejme s výnimkou Christofera Johnssona. Niektorí publicisti považujú Therion skôr za hudobný projekt ako za skupinu.)

Zľava: Snowy Shaw, Katarina Lilja, Thomas Vikström. Viedeň, klub Szene, 6.11.2010.
Hrávate ešte aj staršie skladby?
Už nie, nič staršie ako Theli (1996). Nemôžeme hrať z každého albumu, vydali sme 14 štúdiových albumov a dnes by už tie staré ani nikoho nezaujímali. Boli sme v začiatkoch veľmi malá death-metalová kapela, veľmi málo vtedajších fanúšikov je dnes ešte s nami. Chceme hrať hudbu, ktorú fanúškovia chcú počuť. Keby sme tu hrali death-metalové veci, páčilo by sa to možno 10-im zo 700.
Niektoré radové alebo live albumy ste nahrávali v Česku, Poľsku, Maďarsku alebo Rumunsku. Máte nejaký špeciálny vzťah k regiónu strednej / východnej Európy alebo prevažujú finančné dôvody?
Nahrávali sme aj v Nemecku, Švédsku, tak to nefunguje, že nahrávate tam, kde sa vám páči. Chceli sme mať veľký orchester, zvyknutý na nahrávanie v štúdiu, tak v Prahe to dávalo zmysel. Album The Miskolc Experience sme nahrávali v maďarskom Miskolci preto, že nám to bolo ponúknuté. Orchestre sú v bývalom východnom bloku lacnejšie, ale aj tak stál 150 000 EUR, priveľa. Celkove najlepšie sa nám darí vo východnej Európe a Latinskej Amerike, kde sú ľudia otvorenejší (more open-minded), bolo tam v minulosti menej reklamy, menší tlak na ľudí, čo majú počúvať, každý si proste našiel, čo sa mu páči a to bolo priaznivé pre Therion aj iné kapely ktoré robia takú umeleckejšiu hudbu. A vlastne nám pomohlo aj to, že v týchto krajinách existoval pirátsky trh s nahrávkami... V niektorých malých latinskoamerických krajinách sme boli prvou medzinárodne známou metalovou skupinou, ktorá tam prišla.

Speváčky Katarina Lilja a Lori Lewis.
Viac fotografií z viedenského koncertu zo 6.11.2010 nájdete tu. Therion je na stranách 4 - 7, na predchádzajúcich sú predklapely, ktoré už patria medzi významné mená na svetovej scéne progresívneho metalu - švédsky Loch Vostok a nórsky Leprous.
Dokážete integrovať napríklad aj arabské, perzské alebo indické hudobné vplyvy. Prinesie nový argentínsky gitarista aj juhoamerické?
Neviem. Ale myslím si, že tradičná juhoamerická hudba by asi nešla dokopy s Therionom. Aj keď sme stále otvorení novým vplyvom a návrhom. Myslíte si, že keby sme mali gitaristu zo Slovenska, mal by tam prinášať folkové vplyvy, obliekol by sa do folklórneho kostýmu a hral by také to ojojojoj?
Rockerov v krojoch, také niečo sme my už mali, v 80. rokoch... Plánujete ešte niekedy zopakovať klasický koncert, aký ste nahrali na CD / DVD v Miskolci a čiastočne v Bukurešti? (CD1 z diel Dvořáka, Wagnera, Verdiho, Mozarta, Saint-Saënsa a CD2 Therion so symfonickým orchestrom?)
Celý koncert asi nie, ale malý kúsok z Mozartovho Requiem - Dies Irae niekedy robíme, ale len s kapelou a štyrmi spevákmi, tak to bude aj dnes. Taký klasický koncert, to je drahá záležitosť, to stojí 150 000 EUR, potrebujete sponzorov, investorov, potrebujete 150 slúchadiel pre 150 ľudí a potom kam ich zapojíte? Je to technicky veľmi komplikovaná vec. Potrebujete niekoho, kto skutočne vie, čo robí.
Pred niekoľkými rokmi, keď som počul vašu verziu Orffovho diela Carmina Burana (úvodnú a záverečnú časť O Fortuna), predstavoval som si, že by ste mohli hrať Mozarta, Requiem, Dies Irae, presne to...
To nie je ťažké urobiť, to každý pozná... ale skutočná výzva je pre mňa Richard Wagner: Tannhäuser: Ouverture and Bacchanale, to by bolo úžasné, alebo možno niečo od ruských skladateľov ako Borodin - Polovecké tance.
Zaujímate sa aj o slovanskú mytológiu? Využijete ju niekedy?
Áno, prečo nie? Ale nemáme presné plány do budúcnosti, sme veľmi spontánni, ja som veľmi spontánny človek, vôbec nič neplánujem, vaša matka vie práve toľko o ďalšom albume Therionu ako ja...
Je skoro až symbolické, že 25. výročie skupiny budete oslavovať práve v roku 2012 (jednu z nových skladieb ste venovali práve tomuto magickému roku). Chystáte nejaké špeciálne výročné turné?
20. výročie sme robili v Európe, tak 25. možno niekde inde, napríklad v Južnej Amerike. Možno urobíme nejakú výberovku, aj keď v princípe som proti kompilačným albumom (nemusíme predávať ľuďom tie isté skladby znova), alebo nejaké doteraz nevydané skladby.
Očkávate snáď, že v roku 2012 by sa mohlo stať niečo veľké?
Tak tým som už presýtený, mayský kalendár a tieto veci. Problémom západnej spoločnosti je, že sme veľmi ovplyvnený kresťanským spôsobom myslenia ktoré je lineárne - všetko má začiatok a koniec. Ale v starších náboženstvách a dokonca aj v niektorých existujúcich dnes, ako je hinduizmus, všetko ide v cykle ako ročné obdobia, máte tam obdobie kaliyuga, ktorú potom vystrieda zlatý vek... ako keď je zimný slnovrat, to nie je len tma, to je nový začiatok. Možno sa niečo evolučne zmení, ale žiadny boom, dramatický koniec sveta, takému niečomu neverím.
Myslíte si, že každý je schopný dosiahnúť „mentálnu dokonalosť" rozvojom osobnosti, ak vytrvalo pôjde po nejakej duchovnej ceste?
Nie. Nie každý. Môžu sa zlepšiť, ale nie dosiahnuť dokonalosť. Niektorí ľudia sú praktickí, vedia zatĺcť klinec, postaviť dom, ďalší maľovať alebo byť hercami a niektorí majú schopnosť pracovať na sebe / so sebou. Ľudia sú rôzni, ale každý sa môže zlepšovať a vydať sa pozitívnym smerom. (K tejto otázke ma inšpiroval výraz „mental perfection" z textov albumu Theli, mysticko-mytologické zameranie tejto hudby a potom aj to, že Chris tak ako aj ďalší členovia spoločnosti Dracon Rouge vraj o.i. akýmsi osobitným spôsobom pracuje s čakrami).
Ako vnímate iné skupiny, ktoré spájajú klasiku s heavy-metalom?
Nightwish mám rád, potom napr. skupinu Indica, tiež z Fínska, nie je skutočne metalová, robia niečo ako symphonický pop, sú skutočne dobrí; After Forever, Epica, to sú tiež dobré veci.
Ktoré mladšie kapely ste ovplyvnili vy?
Raný Nightwish bol nami ovplyvnený, ale potom si našli vlastný štýl a sami začali ovplyvňovať iné kapely. Ale After Forever a Epica - nikto nemôže povedať, že sme ich neovplyvnili, boli sme prví, pred nami nikto tú myšlienku nemal.
Je taký hudobný štýl, ktorý neznášate?
Som veľmi otvorený človek, väčšina štýlov sa mi páči, ale keď miešajú hip-hop s takým tým „easy listening", to je asi najprotivnejšie. Alebo moderná soulová hudba (starý soul ako Aretha Franklin je fajn, ale moderná soulová hudba je absolútne otrasná), ani funk nemám rád.
Napríklad taká vec ako Seawinds (Accept cover, link na youtube) by znela úžasne takmer v každom rádiu. Bežné rádiá vás ale nehrajú. Necítite sa stále tak trochu súčasťou undergroundu?
Nepočúvam rádio, nepozerám televíziu už aspoň 15 rokov, nečítam noviny, bývam na samote uprostred lesa. Čo sa hrá a čo nie, to je politika veľkých vydavateľstiev. Ale určite sa necítime byť súčasťou undergroundu, veď sme predali viac ako 1 000 000 nosičov, cítime sa nezávislí. Undergroundom sme boli, keď sme boli death metalovou kapelou.
Ste doma prorokom? Vo Švédsku vás pozná viac ľudí ako inde alebo je to podobné?
Vo Švédsku nás pozná ešte menej ľudí ako inde, veľmi populárni tam nie sme, takisto v ostatnej Škandinávii. Ale Fínsko je pre nás OK.
Páči sa vám ako Metallica hrá so symfonickým orchestrom?
Je jasné, že zaplatili za to, aby im zložili symfonický doprovod, ale nikto v tej kapele klasickej hudbe nerozumie. A ten, kto to „zorchestroval", zas nerozumie Metallice. (Symfonický doprovod zložil Michael Kamen). To je ako sendvič, na ktorý dáte syr. V niektorých skladbách to znie dobre, ale v iných nie. Je to veľmi vykonštruované, neprirodzené. To je obchodné rozhodnutie, Povedia si, iné kapely to robia, urobme to aj my, predajme tú istú pieseň znova, v symfonickej verzii. Scorpions to urobili lepšie, lebo mali niekoho, kto ich hudbe rozumel. S lepším vkusom.
Ako sa Vám páčia „čisto klasické" opery, ktoré zložili rockoví hudobníci, napríklad Ca Ira, opera Rogera Watersa z Pink Floyd?
Nepočul som ju. Veľmi sa nezaujímam o modernú klasickú hudbu, nezáleží, či ju skladajú klasickí skladatelia alebo rockoví, nemám ju rád v princípe. Prokofjev zložil operu Ohnivý anjel začiatkom 50. rokov, to je asi najnovšia vec, ktorú dokážem počúvať, ale už aj to pre mňa znie príliš moderne. Niečo od Stravinského sa mi páči, ale všeobecne moderná klasická hudba nie. Richard Strauss tvoril v 40. rokoch, to je pre mňa tá hranica, dokedy sa robila dobrá klasická hudba. 40. roky, začiatok 50-tych.
Napriek tomu budete ešte niekoľko rokov pracovať na vlastnej klasickej opere.
Nefunguje to veľmi dobre, nemám na to čas, už 3 roky som na tom nič neurobil. Zatiaľ som napísal highlighty, pasáže, ktoré si každý bude pamätať, silné melódie, to je to, čo, myslím si, robiť viem. Zostáva dokomponovať ostatné časti, poprepájať to a dokončiť, ale na to som možno príliš ovplyvnený rockovou hudbou. Plne by som chápal, keby moja opera nikoho nezaujímala, lebo ani mňa veľmi nezaujímajú opery iných rockových hudobníkov.
Ďakujem za rozhovor.
Viedeň, 6.11.2010, klub Szene
V pomerne malom klube Szene odohral Therion dvojhodinový koncert zložený zo skladieb z 8 albumov. Z nového albumu Sitra Ahra odzneli 4 skladby, nie však Land Of Canaan, ktorá je, ako povedal Chris, pre živé hranie príliš dlhá, ani záverečná pomalá Children Of The Stone: After The Inquisition - k tomu by bol treba detský zbor. (Nebudem jediný, komu to trochu pripomína detský zbor z The Wall.) Nechýbal sľúbený Mozart. S publikom komunikovali dvaja speváci a dve speváčky - neviem ako to robia, ale znejú ako mnohopočetný zbor. Oproti predchádzajúcemu albumu Gothic Kabbalah, Sitra Ahra predstavuje masívny návrat k zborovým spevom. Šéf kapely sa prihovoril publiku až v závere, v nemčine. V rámci komunikácie s publikom spevák zaspieval aj refrén skladby Vienna od Ultravox.
Skladbu Hellequin (podľa mňa tiež jeden z vrcholov albumu, žeby tu išlo o nejakého harlekýna šmrncnutého peklom?) odohrali v maskách - škraboškách skoro ako z benátskeho karnevalu. Chris má nový nemetalový výzor, nenápadný, krátke vlasy, klobúk, oblek. Uprostred skladby Unguentum Sabbati akoby sa miešal motív pripomínajúci Echoes od Pink Floyd s motívom evokujúcim Fantóma opery. Najsilnejšie momenty: u mňa pomalé skladby Clavicula Nox a Siren Of The Woods, zo záverečnej časti ktorej sa mi chce plakať aj pred mizernými počítačovými bedničkami, nie ešte naživo. Pozoruhodné bolo, že záverečné gitarové sólo hral Vikström na flaute. Nuž, bol to sviatok.
V porovnaní so Secret Of The Runes turné z roku 2001, ktoré som videl "minule" (ach, ten čas letí...) môžeme nájsť isté odlišnosti: skupina bola vtedy v inom zložení, operných spevákov a operných speváčok bolo 3+3, pôsobili oveľa statickejším dojmom (dnešní sa dosť pohybujú), na scéne neustále horelo 6 plameňov, čo bolo dosť pôsobivé. Vtedy zahrali aj Abbu - pozoruhodný cover Summer Night City.
Aktuálny koncepčný album Sitra Ahra prináša monumentálne aranžmány, výhradne mystické či mytologické témy, fúziu najrôznejších vplyvov, množstvo najrôznejších hudobných nástrojov. Skutočný masterpiece. Nemyslím si, že by sa stali karikatúrou toho, čo kedysi stvorili a že už nenapredujú, ako napísal jeden hudobný kritik. Pre mňa absolútna profesionalita, veľmi osobitý druh rockovej opery, duch 70. rokov, charizma a čistá radosť. Možno, keby boli 70. roky, boli by oveľa známejší, poznal by ich každý a zapĺňali by aj štadióny. Kto nestihol Viedeň ani Zlín, má ešte možnosť v 26.11. v Prahe alebo 27.11. v Budapešti.
približný line-up (pri skladbách z nového albumu je link na youtube)
Introduction / Sitra Ahra (z albumu Sitra Ahra)
Wine Of Aluqah (Vovin)
Typhon (Lemuria)
The Perennial Sophia (Gothic Kabbalah)
Hellequin (Sitra Ahra)
Dies Irae z Mozartovho Requiem (link na Therion Goes Classics, Bukurešť, 2006)
Siren Of The Woods (Theli)
Ginnungagap (Secret Of The Runes)
Lemuria (Lemuria)
Call Of Dragon (Sirius B)
Voyage Of Gurdjieff (Sirius B)
Enter Vril-ya (Deggial)
Kaliyuga III (Sitra Ahra)
Unguentum Sabbati (Sitra Ahra)
Prídavky:
Rise Of Sodom And Gomorrah (Vovin)
To Mega Therion (Theli)
Christofer Johnsson - gitara
Johan Koleberg - bicie
Nalley Pählsson - basová gitara
Christian Vidal - gitara
Thomas Vikström - spev - tenor, flauta
Snowy Shaw - spev - barytón
Katarina Lilja - spev
Lori Lewis - spev - soprán
Špeciálne poďakovanie za sprostredkovanie tohto interview patrí manažérom agenúry Rock The Nation a viedenského klubu Szene.