
Skôr ako som zavolal do firmy F1, preventívne som navštívil stránku Patentového úradu - ktorej návšteva ma mohla jedine odradiť od ich zložitých procedúr, nakoniec, nejde mi o slávu, ani o peniaze, ani o zmienku v budúcich učebniciach vlastivedy či dejepisu, ani o vlastný panel v technickom múzeu... len som sa chcel presvedčiť, či takéto nápady môžu niekoho v tejto oblasti zainteresovaného zaujať, alebo... alebo ani nie. A hlavne motivácia vylepšenými zariadeniami pomôcť ľuďom, ktorí by vylepšenú funkcionalitu ocenili. Hlboký nádych a ide sa volať priamo do známej zahraničnej firmy F1. Inú cestu aj tak nepoznám.
"Good morning, D.M. speaking... from Slovakia... may I ....................?"
(rozhovor s ich Research & Development šéfom, už prekladaný):
"Mal by som nápad ako vylepšiť váš výrobok Bimbotrón* . Domnievam sa, že nové funkcie by mohli byť pre Vašich zákazníkov zaujímavé."
"OK, môžete mi to popísať v maili?"
* názov výrobku bol kompletne zmenený
(o dva týždne, po still no reply)
"Našli ste si už, prosím, čas, aby ste si prečítali môj mail, v ktorom popisujem navrhnuté vylepšené funkcionality Bimbotrónu ?"
"Úprimne povedané, nečítal. Prosím vás, takých mailov s takými nápadmi nám sem chodí minimálne 70 denne".
Vlažný, zdvorilostný záujem šéfa R&D firmy F1 pretrváva - nádej ešte neumiera, z kómy sa možno dostane... nevadí, že nie som technik, že moje technické schopnosti sú dosť obmedzené, málo prevyšujúce schopnosť úspešnej výmeny poistiek... podstatné je, že mám nápad, mám predstavu o vylepšenej funkcionalite, ktorú už potom zrealizujú iní. Navyše, na základe doterajších znalostí usudzujem, že technická realizácia nebude veľký problém, a nebude ani nákladná. Bimbotrón 2 bude môcť byť iba o málo drahší, a nové funkcie urobia to, že pomer cena / výkon bude podstatne lepší.
(ešte neskôr)
"Už ste si, prosím, našli čas, aby ste si prečítali môj mail?"
"Yyyesss..... Čítal, ale, úprimne povedané, nespomínam si o čom bol." (Bingo, vynikajúci medzisúčet, Inžinierska odysea, o akej sa mi ani nesnívalo) . Skúste mi pripomenúť o čom to bolo."
"......................................................................."
"Uhm. Ale marketingovo je to nezaujímavé. A vidím v tom aj jeden legislatívny problém."
Možný legislatívny problém som si uvedomoval už počas tej mátoživo-kreatívnej nevyspatej noci. Legislatívne problémy sú riešiteľné, riešiteľné parlamentmi všetkých krajín... svätá naivita jednej mátoživej noci. Viac ako legislatívny problém ma zarmútilo marketingovo nezaujímavé. Chladné a bezcitné ekonomické teórie nepustia, a ako zmeniť správanie subjektov trhu? Toto bude lepšie demonštrovať na prípade č. 2, prípade Snowman. Bohužiaľ, takisto marketingovo nezaujímavom, aspoň podľa šéfa firmy F2.
Vlastne, toto sú moje absolútne prvé kreatívne nápady tohto typu. V celom doterajšom živote v tomto smere hluchá prázdnota... a iracionalita a emócie často prevládali a tlačili ma dole... a vynášali ma hore, sem a tam po sínusovke života. Tak ako niektorí radi a trochu neskromne zdôrazňujú, že vedeli byť alebo jednoducho boli na správnom mieste v správnom čase, tak ja to celé môžem... hehe... lúzersky znegovať... čo možno nie je o nič menší egocentrizmus... 35+ diskriminácia a klesajúce šance na trhu práce zažívané na vlastnej koži... Téčko v diagrame znamená threats a O... zmeň hrozby na príležitosti a pokús sa zaujať... napríklad aj jedným predpoludňajším telefonátom do firmy F2.
"Možno by som mal nápad ako zdokonaliť funkcionalitu vášho Snowmana. Domnievam sa, že zdokonalený Snowman by mohol byť pre Vašich zákazníkov zaujímavý."
"Ale to, čo vy navrhujete, trh nežiada ."
(Trh nežiada, aké neosobné).
"Myslíte si, že vaši zákazníci by neocenili takto vylepšené funkcie Snowmana?"
"Opakujem, pre mňa je podstatné, že to, čo vy navrhujete, trh nežiada, teda naši zákazníci to nežiadajú."
Protiargument, môj jediný a preto najväčší:
"Ale... ľudí, alebo ten trh, ako vy hovoríte, predsa ani nenapadne, že by také niečo mohli / mohol požadovať... jednoducho ich to nenapadne... tak prečo im neponúknuť niečo, čo by s veľkou pravdepodobnosťou ocenili, pretože používanie Snowmana 2 bude jednoznačne komfortnejšie? Pri - ako predpokladám - len nepatrne zvýšených výrobných nákladoch."
V tomto momente som ostal bez tromfov a druhá strana pomaly tiež; riaditeľ firmy F2 sa začal ponáhľať na biznis míting (venovaný asi požiadavkam trhu)... tak mi už riaditeľ firmy F2 len bleskovo vyhodnotil SWOT analýzu... asi tak, že len blázon by išiel do niečoho, čo zvyšuje náklady, je spojené z rizikom, a čo navyše trh ani len nežiada. (Predpokladám, že v prípade Bimbotrónu 1 to nebolo inak, len s tým rozdielom, že Bimbotrón 1 navrhli ich ľudia, a nie niekto z ulice ... dokonca zo slovenskej ulice...).
Nuž, zákazník dostane čo za svoje peniaze žiada a v záujme customer satisfaction nedostane čo nežiada. A o nesporných výhodách Snowmana 2 a Bimbotrónu 2 môžem rozprávať napríklad stálym zákazníkom Espressa - Depressa, prípadne zvieratkám v ZOO. A nie, necítim sa ukrivdený, bolo mi potešením prezentovať nápady firme F1 aj firme F2 a nič som od toho neočakával. Aj keď som teraz chvíľu strávil gúglovaním obrázku Dona Quijota s dobovou zbraňou namierenou proti veterným mlynom... ktorým som pôvodne chcel nahradiť v perexe kreslenú žiarovku, symbol technickej kreativity.
Nuž, dajte cisárovi... vlastne trhu, čo trh žiada.