Doom. Stačí aby ste vyslovili tento názov, a širšia obec počítačových hráčov zbystrí pozornosť. Doom? To je dnes legenda. Legendárne synonymum počítačovej zábavy. Nespútanej akcie a skutočná modla skúsených pécečkárov. Hra, ktorá určovala ďalší vývoj 3D akcie na našich do tmy blikajúcich obrazovkách. Doom? Spomínate si ešte?


Písal sa rok 1993, keď akýsi mladík nahral na vtedy ešte nie celkom zaužívanú sieť internet shareware prvú epizódu tejto 3d akcie. Počet sťahovaní len za víkend prekročil dovtedy všetky medze. A spustila sa pravá Doom mánia.

Ten mladík sa volal John Carmack a spoločne so svojím vývojarským tímom Id Software mali na konte už také hry ako Commander Keen a samozrejme Wolfenstein 3d, čo bola vlastne prvá hrateľná strieľačka, aj keď o 3d zobrazení sa nedalo ani len hovoriť. Samozrejme s Wolfíkom som strávil nejedno popoludnie a dodnes ho budem mať v srdci rovnakou mierou ako práve Doom.


Vývojárské práce na skutočne poriadnej akcii sa im podarili. Vznikol Doom a po vypustení jeho shareware verzie si prišli k toľkým peniazom, že sa okamžite pustili do práce na pokračovaní Wolfensteina a vývoji Doom 2. Úspech, ktorý im Doom priniesol, sa zapísal do kanálov hernej histórie už navždy. Nespustila sa tak len mánia okolo Doomu, ale vznikol základný kameň pre ďalší vývoj FPS akcie na osobných počítačoch. Doom bol revolúcia a každý sa mu chcel aspoň trochu podobať. Id Soft tak neplánovane vyslal konkurencii, ktorá sa len márne snažila Doom napodobniť, či urobiť lepšiu hru, viac než poriadny impulz. Symbolicky ho zosadil s trónu až jeho nástupca Quake, tiež od Id Software, hoci predtým vznikli také skvelé hry ako Terminator Future Shock či Dark Forces. Tie však nikdy nedosiahli u hráčov takej obľúbenosti ako práve Doom. Prečo?



Nebola to len tá horrorová atmosféra a to, čo každý hráč na takomto type hier hľadá - pravá, nefalšovaná akcia. Mohol za to hlavne premakaný multiplayer, ktorý nejedného hráča nútil bojovať s priateľmi po lane alebo internete do neskorej noci. A podobné servery zaoberajúce sa Doomom existujú dodnes. Tak isto ako množstvo fanatikov, ktorí neustále vytvárajú nové levely a nové verzie tejto hry a rozširujú tak pôvodnú myšlienku o poriadny level ďalej.


Pokračovanie Dooma a jeho následné updaty (Ultimate Doom, Final Doom alebo svga Doom95) tento trend len utvrdili. Na Dooma sa ani po toľkých rokoch nezabúda, stačí si kliknúť na net a hneď to musí byť každému jasné. A hoci sa zdalo že na dlhé roky bude kráľ spať, Id Software mali v hlave ďalší plán.
Ešte predtým, ako sa pustili do práce na pokračovaní tejto legendárnej strieľačky, uvoľnili Id Soft originálny kľúč pre wad.súbory a tak dali čo najväčší priestor fanúšikovskej základni. Predtým spomínané fan verzie nabrali na takej kvalite, že nejeden nový Doom z ich programátorských štúdií v mnohom predčil originál či vylepšil predošlé chyby. Na desiate výročie od vzniku prvého Doomu vyšla hra DOOM určená primárne pre nové Windows XP, a stala sa hotovou poctou originálnym hrám. Cez nový súbor sa dá spustiť ktorákoľvek verzia Doomu nainštalovaná na pevnom disku, ale ako bonus v skutočne perfektne vyladenej grafike. Túto hru odporúčam každému, kto na Doom dodnes nezabudne a chcel by si ho znovu zahrať na lepších PC.
Po strašne dlhej dobe čakania sa však mal Doom konečne vrátiť v takom kabáte, aký si skutočne zaslúžil. Id Software po rokoch programovania konečne Doom 3 vydali a celý hráčský svet a fanúšikovia originálnej hry tobôž sa mohli radovať na návrat "otca FPS".
A medzitým sa po dlhej dobe vrátili filmové štúdia Universal Pictures k tomu, čo pred rokmi nedokázali doklepať do úspešného konca. Áno, vznikla filmová verzia Doomu, kombinujúca v sebe prvky originálnej hry s tretím pokračovaním. Film sa nedočkal nejakého väčšieho úspechu, napriek tomu vybočuje zo série filmových nepodarkov natočených podľa počítačovej predlohy. A jednou pasážou prekonavá všetko, čo ste mohli doteraz v akčných filmoch vidieť. No a hoci som si filmové spracovanie vedel predstaviť lepšie, neurazí a rád sa k nemu vrátim aj teraz.


No a potom k nám konečne dorazil aj Doom 3.
Doom 3 napriek všetkej svojej nespornej kvalite nemohol predčiť svojich predchodcov. Prečo? Jednoduchá odpoveď! Vyšiel v skutočne zlý čas. So svojou dokonalou technickou vizážou totiž nešlapal takmer na žiadnej vtedašej pc zostave a vychutnať si ho tak naplno mohli len skutoční počítačoví fajnšmekri. Multiplayer, to čo zdobilo predošlé epizódy rovnako neoslnil a tak nový Doom, rozhodne najočakávanejší projekt desaťročia, dopredu utajovaný a vychvaľovaný ako nový kráľ FPS, poriadne pohorel.
Sú tomu dva dni, čo som si na svoj čisto nový notebook nainštaloval práve všetky Doom-y, trojku nevynímajúc. Až teraz keď mám konečne stroj na ktorom túto hru môžem v pohode hrať v plných detailoch, znovu cítim tú atmosféru a chuť hrať, ako pred mnohými rokmi práve s originálnou hrou. Doom 3 je skvelý, nadčasový a ako pocta originálnemu Doomu slúži skvele.




Samozrejme, od doby keď vyšiel najnovší Doom rovnako ubehol už nejaký čas, vznikli nejaké tie updaty, vrátane vylepšenia sieťovej hry. Myslím si, že Id Software stvorili hotovú ságu hier, na ktoré by sa nemalo zabúdať. A vonkoncom nie na Doom. A o tom mal byť aj tento môj článok. Nie podrobným opisom tohto herného kultu, veď kto by ho nepoznal? A ak sa predsa niekto taký nájde, je škoda čítať recenzie, to si proste treba zahrať. Rovnako ako teraz ja, keď s nostalgickou slzičkou v oku spomínam na bezstarostné časy detstva, keď som pokojne aj celé hodiny strávil blúdením v tmavých chodbách a moje zmysly boli plne pripravené len na jedno - preliať prvú krv, sústrediť sa, ísť ďalej, vychutnávať si strach a neprestávajúcu akciu, zničiť všetko živé - či skôr neživé pekelné monštrá, a prejsť do totálneho berserku a poslať tých nechutných sráčov naspäť tam, odkiaľ prišli - do horúcich pekiel...
