Optimalizácia pre vyhľadávače je kľúčovou súčasťou online marketingu, pretože vyhľadávanie je jedným z hlavných spôsobov, ako sa používatelia pohybujú na webe.
Výsledky vyhľadávania sú prezentované v zoradenom zozname a čím vyššie v tomto zozname sa stránka môže dostať, tým väčšiu návštevnosť bude mať tendenciu získavať. Napríklad pre typický vyhľadávací dopyt získa výsledok číslo jedna 40 – 60 % celkovej návštevnosti pre daný dopyt, pričom výsledky číslo dva a tri získajú výrazne nižšiu návštevnosť. Len 2 – 3 % hľadajúcich kliknú za prvú stránku s výsledkami vyhľadávania. Teda aj malé zlepšenie v hodnotení vo vyhľadávačoch môže mať za následok, že web bude mať väčšiu návštevnosť a potenciálne aj biznis.
Z tohto dôvodu sa mnoho firiem a vlastníkov webových stránok pokúsi zlepšiť výsledky vyhľadávania tak, aby sa ich stránka zobrazovala vyššie na stránke s výsledkami vyhľadávania (SERP) ako ich konkurenti. Tu prichádza na rad SEO.
Čo je optimalizácia pre vyhľadávače?
Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO) je umenie a veda, ako dostať stránky na vyššie pozície vo vyhľadávačoch, ako je Google. Keďže vyhľadávanie je jedným z hlavných spôsobov, ako ľudia objavujú obsah online, vyššie umiestnenie vo vyhľadávačoch môže viesť k zvýšeniu návštevnosti webových stránok.
V Google a iných vyhľadávačoch stránka s výsledkami často obsahuje platené reklamy v hornej časti stránky, za ktorými nasledujú bežné výsledky alebo to, čo marketingoví špecialisti nazývajú „výsledky organického vyhľadávania“. Návštevnosť, ktorá prichádza prostredníctvom SEO, sa často označuje ako „návštevnosť z organického vyhľadávania“, aby sa odlíšila od návštevnosti, ktorá prichádza prostredníctvom plateného vyhľadávania. Platené vyhľadávanie sa často označuje ako marketing vo vyhľadávačoch (SEM) alebo platba za kliknutie (PPC).
Ako funguje SEO
Vyhľadávacie nástroje, ako je Google, používajú algoritmus alebo súbor pravidiel na určenie stránok, ktoré sa majú zobraziť pre daný dopyt. Tieto algoritmy sa vyvinuli tak, že sú mimoriadne zložité a pri určovaní poradia ich SERP zohľadňujú stovky alebo dokonca tisíce rôznych hodnotiacich faktorov. Existujú však tri základné metriky, ktoré vyhľadávacie nástroje hodnotia, aby určili kvalitu stránky a jej hodnotenie:
Odkazy – Odkazy z iných webových stránok zohrávajú kľúčovú úlohu pri určovaní hodnotenia stránky v Google a iných vyhľadávačoch. Dôvodom je, že odkaz môže byť vnímaný ako hlasovanie o kvalite z iných webových stránok, pretože je nepravdepodobné, že vlastníci webových stránok budú odkazovať na iné stránky, ktoré majú nízku kvalitu. Stránky, ktoré získavajú odkazy z mnohých iných stránok, získavajú autoritu (v Google nazývanú „PageRank“) v očiach vyhľadávačov, najmä ak sú stránky, ktoré na ne odkazujú, autoritatívne.
Obsah – Okrem prezerania odkazov vyhľadávacie nástroje analyzujú aj obsah webovej stránky, aby určili, či by bola relevantná pre daný vyhľadávací dopyt. Veľká časť SEO spočíva vo vytváraní obsahu, ktorý je zameraný na kľúčové slová, ktoré používatelia vyhľadávačov hľadajú.
Štruktúra stránky – Tretím základným komponentom SEO je štruktúra stránky. Keďže webové stránky sú napísané v HTML, štruktúra kódu HTML môže ovplyvniť schopnosť vyhľadávacieho nástroja vyhodnotiť stránku. Zahrnutie relevantných kľúčových slov do názvu, adresy URL a hlavičiek stránky a zaistenie toho, že stránka je prehľadávateľná, sú kroky, ktoré môžu vlastníci stránok vykonať na zlepšenie SEO svojej stránky.
Proces optimalizácie pre vyhľadávače zahŕňa optimalizáciu každej z týchto základných komponentov algoritmov vyhľadávacích nástrojov, aby sa vo výsledkoch vyhľadávania umiestnili vyššie.
Techniky optimalizácie pre vyhľadávače
Pochopenie fungovania vyhľadávacích nástrojov je len prvým krokom v procese zlepšovania hodnotenia stránok vo vyhľadávaní. Skutočné zlepšenie hodnotenia stránky zahŕňa využitie rôznych techník SEO na optimalizáciu stránky pre vyhľadávanie:
Analýza kľúčových slov – Analýza kľúčových slov je často východiskovým bodom pre SEO a zahŕňa zisťovanie, podľa akých kľúčových slov sa už stránka hodnotí, podľa akých kľúčových slov sa hodnotí konkurencia a aké ďalšie kľúčové slová hľadajú potenciálni zákazníci. Identifikácia výrazov, ktoré hľadajúci používajú vo vyhľadávaní Google a iných vyhľadávacích nástrojoch, poskytuje návod, aký existujúci obsah možno optimalizovať a aký nový obsah možno vytvoriť.
Content marketing – po identifikácii potenciálnych kľúčových slov prichádza na rad content marketing. Môže to byť aktualizácia existujúceho obsahu alebo vytvorenie úplne nového obsahu. Pretože Google a ďalšie vyhľadávacie nástroje kladú dôraz na vysokokvalitný obsah, je dôležité preskúmať, aký obsah už existuje, a vytvoriť pútavý obsah, ktorý poskytuje pozitívnu používateľskú skúsenosť a má šancu dostať sa vyššie vo výsledkoch vyhľadávacieho nástroja. Dobrý obsah má tiež väčšiu šancu na zdieľanie na sociálnych sieťach a prilákanie odkazov.
Budovanie odkazov – Keďže odkazy z externých webových stránok (v jazyku SEO nazývané „spätné odkazy“) sú jedným z kľúčových faktorov hodnotenia v Google a iných veľkých vyhľadávačoch, získavanie kvalitných spätných odkazov je jednou z hlavných pák, ktoré má SEO. To môže zahŕňať propagáciu dobrého obsahu, oslovovanie iných webových stránok a budovanie vzťahov s webmastermi, odosielanie webových stránok do príslušných webových adresárov a získavanie tlače, aby prilákala odkazy z iných webových stránok.
On-page optimalizácia – Okrem off-page faktorov, ako sú odkazy, môže mať zlepšenie skutočnej štruktúry stránky obrovské výhody pre SEO a je to faktor, ktorý je plne pod kontrolou webmastera. Bežné techniky optimalizácie na stránke zahŕňajú optimalizáciu adresy URL stránky tak, aby obsahovala kľúčové slová, aktualizáciu značky názvu stránky tak, aby používala relevantné hľadané výrazy, a používanie atribútu alt na popis obrázkov. Aktualizácia metaznačiek stránky (ako je značka meta description) môže byť tiež užitočná – tieto značky nemajú priamy vplyv na hodnotenie vo vyhľadávaní, ale môžu zvýšiť mieru prekliknutia zo SERP.
Optimalizácia architektúry webu – Pre SEO nie sú dôležité len externé odkazy, veľkú rolu v SEO zohrávajú aj interné odkazy (odkazy v rámci vlastnej webstránky). Optimalizátor pre vyhľadávače teda môže zlepšiť SEO stránky tým, že sa uistí, že kľúčové stránky sú prepojené a že sa v týchto odkazoch použije relevantný kotviaci text, ktorý pomôže zlepšiť relevantnosť stránky pre konkrétne výrazy. Vytvorenie súboru Sitemap XML môže byť tiež dobrým spôsobom pre väčšie stránky, ktorý pomôže vyhľadávacím nástrojom objaviť a prehľadať všetky stránky lokality.
Sémantické značenie – Ďalšou SEO stratégiou, ktorú odborníci v oblasti SEO využívajú, je optimalizácia sémantického značenia webovej stránky. Sémantické značenie (napríklad Schema.org) sa používa na opis významu obsahu na stránke, napríklad pomáha identifikovať, kto je autorom obsahu alebo tému a typ obsahu na stránke. Použitie sémantického značenia môže pomôcť pri zobrazovaní bohatých úryvkov na stránke s výsledkami vyhľadávania, ako je ďalší text, hviezdičky recenzií a dokonca aj obrázky. Bohaté úryvky v SERP nemajú vplyv na hodnotenie vo vyhľadávaní, ale môžu zlepšiť CTR z vyhľadávania, čo vedie k zvýšeniu organickej návštevnosti.
Najlepšie nástroje SEO
Ako pomerne technická disciplína existuje veľa nástrojov a softvéru, na ktoré sa SEO spolieha pri optimalizácii webových stránok. Nižšie sú uvedené niektoré bežne používané bezplatné a platené nástroje:
Google Search Console – Google Search Console (predtým známa ako „Nástroje správcu webu Google“) je bezplatný nástroj poskytovaný spoločnosťou Google a je štandardným nástrojom v súprave nástrojov SEO. GSC poskytuje hodnotenia a správy o návštevnosti pre najlepšie kľúčové slová a stránky a môže pomôcť identifikovať a opraviť technické problémy na webe.
Plánovač kľúčových slov Google Ads – Plánovač kľúčových slov je ďalší bezplatný nástroj poskytovaný spoločnosťou Google ako súčasť jej produktu Google Ads. Aj keď je navrhnutý pre platené vyhľadávanie, môže byť skvelým nástrojom na SEO, pretože poskytuje návrhy kľúčových slov a objem vyhľadávania kľúčových slov, čo môže byť užitočné pri analýze kľúčových slov.
Nástroje na analýzu spätných odkazov – Existuje množstvo nástrojov na analýzu odkazov, pričom dva hlavné sú AHREFS a Majestic. Nástroje na analýzu spätných odkazov umožňujú používateľom analyzovať, ktoré webové stránky odkazujú na ich vlastnú webovú stránku alebo na webové stránky konkurentov, a môžu byť použité na nájdenie nových odkazov počas vytvárania odkazov.
SEO platformy – Existuje mnoho rôznych SEO platforiem, ktoré spájajú mnoho nástrojov, ktoré SEO potrebuje na optimalizáciu stránok. Medzi najobľúbenejšie patria Siteimprove , Moz, BrightEdge, Searchmetrics a Linkdex. Tieto platformy sledujú hodnotenie kľúčových slov, pomáhajú s prieskumom kľúčových slov, identifikujú príležitosti SEO na stránke a mimo nej a mnoho ďalších úloh súvisiacich so SEO.
Sociálne médiá – Väčšina stránok sociálnych médií nemá priamy vplyv na SEO, ale môžu byť dobrým nástrojom na vytváranie sietí s inými webmastermi a budovanie vzťahov, ktoré môžu viesť k vytváraniu odkazov a príležitostiam na uverejňovanie príspevkov pre záujemcov.
Optimalizácia návštevnosti z vyhľadávania: od kliknutí po konverzie
Správne vykonaná optimalizácia pre vyhľadávače môže mať potenciál dramaticky zvýšiť návštevnosť webovej lokality, no všetka táto návštevnosť z vyhľadávania nepomôže rastu podnikania, pokiaľ sa nepremení na platiacich zákazníkov. Tu prichádza na rad optimalizácia konverzného pomeru (CRO) .
Optimalizácia konverzného pomeru zahŕňa použitie metód, ako je A/B testovanie, na vykonávanie zmien na webových stránkach a meranie ich vplyvu na konverzný pomer stránky. Úspešní marketingoví špecialisti vo vyhľadávaní vedia, že len získanie návštevnosti stránky nestačí, rovnako dôležité je to, čo návštevnosť urobí, keď na stránku príde.
CRO bol kedysi náročný a vysoko technický proces, ale vďaka softvéru, akým je Optimizely, je spustenie testov na zlepšenie konverzií na vašom webe také jednoduché, ako vloženie jediného riadku Javascriptu. Najlepšie zo všetkého je, že vizuálny editor Optimizely vám umožňuje vykonávať zmeny na webe bez toho, aby ste museli písať jediný riadok kódu.