V poštovej schránke som pred nedávnom našiel leták, bola to ponuka zájazdov na poslednú chvíľu za skvelú cenu. Vedel som, že k cene na letáku treba pripočítať letiskový poplatok, aj tak to bola dobrá cena. Čítal som ten leták znova a znova, nechcel som tomu veriť. Hľadal som nejaký dôvod prečo je to tak lacné, niečo o kvalite vzduchu alebo o tom, že tam havaroval tanker. Na nič také som nenarazil. Našiel som kontakt, zodvihol telefón a volal. Čo Vám budem hovoriť, nakoniec sme nikam necestovali ...
Nepamätám si presne kedy sa k cene začali pridávať letiskové poplatky. Zvykol som si a pochopil, sú to peniaze pre letisko za poskytnuté služby.
Po roku 2001 pribudol k cene letenky bezpečnostný poplatok. Neviem za čo presne je tento poplatok.
Po zmene ceny ropy sa pri cene letenky objavil – palivový príplatok.
Keď skrachovalo pár cestovných kancelárii, pridalo sa ďalšie „plus“ a to poistenie proti insolventnosti CK.
Ja rozumiem, že sa cena skladá zo súčtu cien všetkých nákladov. Rozumiem, že ak ponúkate službu a jej súčasťou je aj služba, ktorú poskytuje niekto iný, tak pri zmene ceny tejto služby to ovplyvní konečnú cenu a tým aj vašich zákazníkov.
Nerozumiem, prečo sa tieto náklady prezentujú, alebo v tomto prípade skôr predávajú samostatne? To nie je služba, o ktorej sa môže zákazník rozhodnúť či ju chce alebo nie. Je to služba, za ktorú musí zaplatiť.
Predstavte si, že prídete k holičovi a on Vám povie, že cena za strihanie je 70 korún. K tomu ale musíte zaplatiť: nájomný príplatok 20 korún, servisný príplatok 10 korún, poistenie 5 korún a keďže zdražela elektrina, aj elektrický príplatok - 5 korún. Viete si to predstaviť? Ja teda nie.
Kde sa to skončí? Pribudne na budúci rok nejaký nový poplatok, čo ja viem asfaltový alebo vzduchový príplatok? Alebo bude cena letenky Bratislava-Atény stáť 1 korunu, ale za pilota zaplatíte 3000, letušky 2000, občerstvenie 500 ... a k tomu všetky poplatky a príplatky? Mimochodom nie je to zavádzanie zákazníkov?