Paneláky...čakanie na ďalšiu tragédiu?

Nedávna tragédia v Kurimanoch bola asi šokom pre veľa občanov Slovenska. Bohužiaľ, nemusí byť posledná.V rámci komplexnej bytovej výstavby spustenej v 50tich rokoch a pokračujúcej prakticky do konca éry socializmu bolo na Slovensku postavených niekoľko tisíc panelových bytových domov s niekoľko 100 tisíc bytmi. Životnosť týchto panelákov sa odhaduje na 60-80 rokov, samozrejme, v závislosti, akým vplyvom životného prostredia musia odolávať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (67)

Každý, kto v takom „paneláku" býva mi dá za pravdu, že prvé, čo nový majiteľ bytu po nasťahovaní koná, sú úpravy, bohužiaľ často dosť zásadné. Nedávno schválený zákon o poplatkoch „zabudol" na občanov, ktorí majú záujem robiť si úpravy v takýchto bytových domoch. Rieši len poplatok za zmenu stavby, Bytového domu a to konkrétne vo výške 750 eur.

Uvedený fakt má za následok, že ak ešte niekto mal v minulosti akú takú snahu legálne riešiť zmeny vo svojom byte, po účinnosti tejto novely sa tomu každý bude vyhýbať a zmeny vykonávať bez súhlasu stavebného úradu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Namiesto toho, aby sa ministerstvo dopravy zaoberalo kritickým stavom panelových bytových domov, ktorých životnosť končí v niektorých prípadoch skôr ako za 10 rokov, vláda zvyšuje poplatky (v tomto prípade viac ako 30 násobne) a riskuje, že ďalšie nelegálne zásahy do statiky objektov budú mať za následok tragédiu, akú si Slovensko nepamätá.

Ak v súčasnosti musia motorové vozidlá povinne absolvovať technickú prehliadku po 4 rokoch od zaradenia do prevádzky a následne potom každé 2 roky, mal by sa minister dopravy zamyslieť, či v prípade objektov starších viac ako 50 rokov ( a napr. následne každých 10 rokov) by nemalo byť povinnosťou vlastníkov bytov dať si vypracovať posudok statika o tom, že objekt spĺňa všetky bezpečnostné parametre.

SkryťVypnúť reklamu

Obávam sa, že za tých niekoľko desiatok rokov rôznych zásahov do takýchto bytových domov to bude pre statikov jedno veľké nepríjemné prekvapenie. V každom prípade to však môže zachrániť niekoľko stoviek životov.

Pred pár dňami som zachytil v médiách informáciu, že ministerstvo dopravy sa chystá sprísniť stavebné konanie pre vybrané typy stavieb, prípadne stanovenie rozmerových kritérií pre ich zaradenie do tzv. „prísnejšej" kategórie. Naozaj som zvedavý na základe čoho sa tak rozhodli, keď príčiny nešťastia v Kurimanoch do dnešného dňa nie sú objasnené.

To, čo by ale ministerstvo malo konať okamžite, je zásadne riešiť nezmyselne schválené poplatky a začať sa zaoberať problémom dosluhujúcich stavieb.

Miroslav Ivan

Miroslav Ivan

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sme to MY, kto rozhoduje a kým nebudeme MY všetci politikmi so záujmom o verejné veci, nič v našej krajine sa nezmení.Občan tejto krajiny, ktorý chce prispieť k zlepšeniu života svojich detí a ďalších generácií na Slovensku. Poslanec NRSR za stranu SaS a tímlíder pre Dopravu a Stavebníctvo. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

227 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

317 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

104 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu