Cez indické Himaláje na bicykli

Každoročne sa na južnom úpätí indických Himalájí objaví niekoľko skupín nadšených cyklistov, aby čelili veľkej cyklistickej výzve, ktorú tieto najvyššie hory ponúkajú. Tou výzvou je vysokohorská, trans-himalájska cesta, vedúca zo severoindického štátu Himal Pradesh do mystickej himalájskej krajiny Ladakh, čo je bývalá súčasť Tibetského kráľovstva.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Cesta bola vybudovaná indickou vládou za účelom vojensko-strategickým, ale nič nebráni, aby ju využívali aj cyklisti za účelom zvyšovania svojho ega. Celkove je to viac ako 800 km a deväť priesmykov okolo 5 tisíc metrov, vrátane najvyššieho miesta, dosiahnuteľného na bicykli, vo výške 5380 m.

Obrázok blogu

Dlhá predlhá je cesta z Európy až pod Himaláje, ale svet sa akosi zmenšuje a dnes sa to dá zvládnuť už za 24 hodín.

Obrázok blogu

Skúste si ustlať na bratislavskom letisku. Hneď na vás zavolajú políciu. V Ázii takéto detaily nikoho nevzrušujú a tak sme skoro zaspali prípojný lokálny let.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Tento lokálny let z Dillí do Kullu nie je vôbec triviálna záležitosť. Pristávací manéver je vo forme klesavej vývrtky do úzkeho údolia a keď monzúnové mraky sú príliš nízko, manéver je nerealizovateľný a pilot sa vráti do Dillí. Nám sa to našťastie nestalo.

Obrázok blogu

Na úvod klasická činnosť - kompilácia bicyklov.

Obrázok blogu

Áno sme tu správne - sme v Indii.

Obrázok blogu

Typická scenéria južného monzúnového úpätia Himalájí.

Obrázok blogu

Jednoducho India.

Obrázok blogu

Nič nie je nestálejšie ako cesta v Himalájach. Neustále ničená kamennými, blatovými aj snehovými lavínami, ale vždy obetavo opravená, lebo cesta to je tepna, ktorou prúdi život.

Obrázok blogu

Krajina sa postupne mení z vlhkej, monzúnovej na suchú, vysokohorskú. Hinduistické vierovyznanie na budhistické a klasické indické krásky na šikmooké typy.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Povestná indická kuchyňa = zelenina + korenie. Traja chlapi mali čo robiť, aby nás zasýtili.

Obrázok blogu

Úvodný priesmyk má len 4 tisíc metrov, ale je je nepríjemný, lebo je vystavený ešte mozúnovým dažďom.

Obrázok blogu

Prvá méta - priesmyk Rohtang La 3975 m.

Obrázok blogu

Dopravná zápcha.

Obrázok blogu

Prenikáme stále hlbšie do hôr, lúčime sa s mobilným signálom, teplou sprchou a inými civilizačnými lahôdkami.

Obrázok blogu

Chalani z osady Darcha, ktorá leží na sútoku troch riek vo výške asi 3 tisíc. Tu začína výšľap na prvý 5 tisícový priesmyk.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

V stúpaní do priesmyku Baralacha La.

Obrázok blogu

V priesmyku Baralacha La 4980 m.

Obrázok blogu

Na prenocovanie a stravovanie slúžia tieto stanové osady tzv. dhaby. Sú určené primárne pre vodičov a cestujúcich po himalájskej hi-way. Výber jedál je všade rovnako skromný - ryža, placky capati a tzv. dal, čo je zmes strukovín. Samozrejme pivo, čaj, coca-cola a miestny nápoj z manga.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Po krátkom príjemne klesavom úseku nasleduje zase tisícmetrový výšľap.

Obrázok blogu

V priesmyku Nakeela La.

Obrázok blogu

Dnes nás čaká ešte ďalší priesmyk Lachalung La 5065 m. Zápletka je v tom, že medzi oboma priesmykmi má byť občerstvovacia dhaba, avšak je tam len pustá pláň. Dhabu tesne pred nami zrušili. Hlad a smäd nie je dobrý kamarát.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Nasleduje zjazd divokým kaňonom.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Konečne dhaba, sympatický personál a dvojitá večera.

Obrázok blogu

Nasleduje obávaný úsek tzv. Plain Morain, čo je náhorná planina vo výške 5 tisíc. Cyklisti popisujú nepríjemný prach a pieskové búrky, ktoré tu sú pomerne časté. Máme šťastie, po celonočnom daždi je terén v pohode. Akurát dážď hrozí stále.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na Plain Morain.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Opúšťame hlavnú cestu a pokračujeme okľukou okolo jazera Tso Mori. Nocľah v osade kočovných nomádov, kde nie je nikto okrem personálu jednej dhaby. Osada je obývaná len v zime, všetci sú teraz v horách so svojimi stádami.

Obrázok blogu

Ďalej v zlom počasí po planinách okolo soľných jazier, stále vo výške tesne pod 5 tisíc. Našťastie sklony sú tu mierne, ale cesta kamenistá.

Obrázok blogu

Priesmyk Polo Kongka La 4920 m.

Obrázok blogu

Dlhý zjazd takmer tisíc výškových, rozbitá cesta a stáda jakov.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ďalšia nomádska osada, kde je len zopár starších žien a veľa detí.

Obrázok blogu

Cez priesmyk Namshang La 4800 m sa dostávame k jazeru Tso Mori.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Jazero Tso Mori vo výške asi 4500 m je naozaj skvost. Oplatilo sa kvôli nemu merať 40 km kamenistou cestou tam a späť.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Záverečných sto kilometrov divokým údolím rieky Indus.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Posledný priesmyk Khardung La 5380 m je známy ako cyklistický Everest. Najvyššie miesto, kde sa dá dostať na bicykli.

Obrázok blogu

Okolie mesta Leh je známe svojou budhistickou históriou. Jeden z najslávnejších kláštorov Thikse.

Obrázok blogu

Modlitebné mlynčeky treba točiť v správnom smere.

Obrázok blogu

Mesto Leh - bývalé sídlo kräľov Ladakhu.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Momentky z Lehu.

Obrázok blogu

Cesta domov...

Miroslav (lendl) Langer

Miroslav (lendl) Langer

Bloger 
  • Počet článkov:  23
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Nie som úplne dokonalý, ale zase ani nie nejaká ľudská troska. Skrátka niekde medzi tým. Keď by som sa mal ale niekam objektívne zaradiť, tak bližšie k tej dokonalosti, ako k tej troske. Zoznam autorových rubrík:  BikeHorySkiVýlety na okraj spoločnostiNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,079 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

143 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu