O neprispôsobivých
Za socializmu bolo slovo „neprispôsobivý/í“ bežne používaným termínom v spravách z domova. Nie príliš často, ale raz za čas áno.
Minimálne preto, aby aj v tejto vnútropolitickej oblasti vzťahujúcej sa na tzv. „neprispôsových občanov“ vykázala vládna politická sila svoje budovateľské úspechy a každoročné víťazstva.
„Prispôsobiví“ občania presne vedeli kto sa skrýva za slovom „neprispôsobivý/í“ a vedia to aj dnes. Raz je to „neprispôsobivý“ obyvateľ, inokedy „neprispôsobivý“ sused, niekedy „neprispôsobivý“ občan alebo spoluobčan a často je to bez hanby povedané „neprispôsobivý“ Róm.
Toto hanlivé slovo prehratej civilizácie spred roka 1989 ani dnes nepomáha spolužitiu väčšiny s rómskou menšinou. Práve tak nepomáha aj ďalšie často používané slovné spojenie: „riešenie rómskeho problému“.
Ťažkosti spolužitia a život sám nemôžu byť predsa označené slovom problém. Spolužitie treba vytvárať, pestovať a posilňovať a život treba v prvom rade žiť a chrániť.
Kto je tu naozaj neprispôsobivý
Zákonník práce, pracovné a obchodné zmluvy, elementárna slušnosť a naviac aj jedno z desiatich prikázaní hovoria o práve na plácu za vykonanú prácu. Ak pred právom na spravodlivú plácu za vykonanú prácu niekto uprednostní právo firiem na reštrukturalizáciu a právo na finančné požiadavky milionárov a vlastníkov dlhujúcich firiem, tak taký človek a takí ľudia sú „neprispôsobiví“ voči nášmu právu, elementárnej slušnosti a o božích zákonoch ani nehovoriac.
Základné ľudské práva a slobody sú súčasťou našej Ústavy Slovenskej republiky. Medzi najzákladnejšie ľudské práva patrí právo na život. Tohtoročná zima ešte iba začína a už zomrelo v Bratislave sedem bezdomovcov. Ak niekto pred starostlivosťou o život bezdomovcov uprednostňuje starostlivosť o akreditáciu akejkoľvek agentúry hoci aj najčistejšieho dňa, tak taký človek a takí ľudia sú „neprispôsobiví“ voči základným ľudským právam a slobodám.
Slovensko je právny štát a v právnom štáte má každý obvinený občan právo na spravodlivý súdny proces. Ak súdna moc na Slovensku nepripustí spravodlivý súdny proces pre skupinu obvinených hoci aj z Nitry, tak všetci tí, ktorí takému spravodlivému súdnemu procesu bránia už vyše 30 rokov sú „neprispôsobiví“ voči prirodzenej požiadavke na spravodlivosť, ktorú garantuje štát a mala by jej slúžiť aj súdna moc.
Kradnúť sa nesmie. Platí ochrana súkromného aj verejného majetku. Ak obyvatelia tejto krajiny tolerujú zbojnícke praktiky mocných pri rozkrádaní miliónov eúr v rámci rôznych tendrov „v súlade so zákonom“ a na druhej strane sú horkokrvne pohoršení a odsudzujú krádeže zemiakov na poli, tak títo jednostranne pohoršení obyvatelia krajiny sú „neprispôsobiví“ voči dodržiavaniu prirodzených aj zákonných pravidiel o nezneužívaní verejnej moci a nezneužívaní výhod plynúcich z verejných funkcií.
Neprispôsobivá väčšina
V príkladoch o „prispôsobivých“ a „neprispôsobivých“ môžeme pokračovať a môžeme ich stupňovať. Tak či tak, dôjdeme k jednoduchému záveru. Väčšina, ktorá má na svojej strane všetku moc, sa sťažuje na menšinu, ktorá kopíruje správanie väčšiny a „prispôsobuje“ sa jej pravidlám, aby prežila.
„Neprispôsobivá“ menšina sa prispôsobuje väčšine, ktorá stále nie je „prispôsobivá“ voči civilizačným a kultúrnym normám západnej civilizácie, ku ktorým sa formálne hlási.
Tak kto je na Slovensku „prispôsobivý/í“ a kto „neprispôsobivý/í“?