Ako som spomínal v mojom predošlom blogu, (https://miroslavziak1.blog.sme.sk/c/451462/hygienicko-uradnicka-nocna-mora-vol-1.html) v súčasnosti existuje jediná schválená príručka správnej výrobnej praxe a je poskytovaná zariadeniam spoločného stravovania za poplatok súkromnej firme. Preto som sa rozhodol vypracovať jednu aj ja a poskytnúť ju prevádzkovateľom bezplatne, keď už túto službu nerobí štát. Keďže príručka SVP nie je jednoduchý materiál, vypracovanie trvalo niekoľko týždňov a jej vypracovanie som musel konzultovať s rôznymi odborníkmi z oblasti hygieny potravín.
Najskôr pekne poporiadku. Podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004. z 29. apríla 2004, článku 7 (Vypracovanie, šírenie a použitie príručiek. Členské štáty podporujú vypracovanie vnútroštátnych príručiek správnej hygienickej praxe a na uplatňovanie zásad HACCP v súlade s článkom 8. V súlade s článkom 9 sa vypracúvajú príručky spoločenstva.) (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/?uri=celex%3A32004R0852) som sa s entuziazmom pustil do vypracovania. Po pár týždňoch (20.12.2016) som s hrdosťou prišiel odovzdať vypracovanú príručku na Úrad verejného zdravotníctva so sídlom na Trnavskej cesta 52, 826 45 Bratislava.
Zmätok, ktorý som na úrade spôsobil, si ani neviete predstaviť. Slová: ,,Čo máme robiť? Kto to má prevziať? Už vyše 7 rokov nikto takýto dokument nepodával.” a text z nariadenia 852/2004 o podpore schvaľovania príručiek členskými štátmi ma nabíjali nádejou, že proces schvaľovania prebehne rýchlo a že príručku budem môcť veselo ponúkať grátis pre prevádzkovateľov zariadení spoločného stravovania.
Avšak vytriezvenie prišlo oveľa rýchlejšie, ako som očakával. Arogancia a povýšenectvo niektorých úradníkov ÚVZ nemalo obdoby. (Viem, že podobnú skúsenosť má väčšina z vás, tak ako ste mi písali po uverejnení predošlého blogu) Po ,,úradníckych” 30 dňoch som sa s úsmevom na tvári prišiel spýtať na stav mojej žiadosti. Odpoveď od pani Evy Jóžeffiovej z Odboru hygieny výživy ma rýchlo vrátila do reality a ukázala, kde radový občan (platiteľ daní a teda aj jej mzdy) patrí! Slová: ,,podľa čoho si myslíte, že máme 30 dní na vyjadrenie, my sa vám vyjadríme, keď to bude spripomienkované!”
Nie som človek, ktorý sa ihneď vzdáva, kontaktoval som teda môjho známeho - právnika, aby zistil, či je takýto postup v súlade so zákonom. Jeho zistenie bolo, že v obzvlášť zložitých žiadostiach si úrad môže predĺžiť lehotu na 60 dní, a tak som naďalej čakal. Dňa 13.2.2017 mi konečne prišlo vyrozumenie od ÚVZ. Vo vyrozumení sa okrem iného píše aj o 32 pripomienkach a závere.
Dovolím si citovať niektoré pripomienky:
,,Úvod” / je potrebné ho prepracovať, úvod príručky nemôže byť napísaný tak príliš neformálne, miestami až nevhodne. Úrad, ktorý by mal podľa nariadenia EP a Rady (ES) 852/2004 podporovať vypracovanie príručiek a za posledných niekoľko rokov tu máme stále len jednu jedinú a aj na tej profituje súkromník, vám diktuje, ako písať úvod.
Zbytočne prepisovaná platná legislatíva a naopak chýba aktuálny zoznam platnej legislatívy. Mojou hlavnou ideou bolo, aby sa používatelia nemuseli hrabať v zákonoch a mali ich po ruke. Aktuálny zoznam čitateľom nič nepovie.
,,Požiadavky na osobnú hygienu zamestnancov v zariadeniach spoločného stravovania” - v príručke nie sú uvedené požiadavky na zdravotný stav, odbornú spôsobilosť, ani požiadavky na školenia zamestnancov v zariadeniach spoločného stravovania. Z môjho pohľadu maximálne neopodstatnené, paradoxne, každý zamestnanec v ZSS má absolvované hygienické minimum, ktoré dokonca absolvuje na príslušných RÚVZ.
Nebudem vás ale, milí čitatelia, zaťažovať písaním a vyvracaním niektorých pripomienok. Chcem poukázať na záver, kde sa píše: ,, Predložený materiál obsahuje mnoho odborných informácií (niektoré aj nesprávne), ale nespĺňa kritériá príručky.” Preto vecné pripomienky pomaly zapracovávam a medzičasom (23.2.2017) som požiadal ÚVZ o spomínané kritériá príručky. Myslíte si, že som už dostal akúkoľvek odpoveď? Áno, tušíte správne. Po 30 dňovej ,,úradníckej” lehote som si dovolil zatelefonovať na ÚVZ a spýtať sa na stav mojej žiadosti. Odpoveď typu, teraz tu riešime problém s brazílskym mäsom, vaša príručka nie je dôležitá, ma odrovnala.
O tom, ako som ďalej postupoval a ako sa mi vedie, vás budem samozrejme informovať. Verím, že nakoniec sa mi podarí schváliť spomínanú príručku a tým ušetriť prevádzkovateľom ZSS aspoň niečo málo peňazí. Verím, že v ďalšom blogu už budem môcť zverejniť schválenú príručku, aby mohla plniť svoj účel.