V spomenutých parametroch nás čaká nás pozitívna zmena vyhlášky 533/2007 MZ SR, ktorá zjednodušuje život podnikateľom. Na druhej strane sa však obávam, že na ostatné aspekty, ktoré komplikujú život majiteľom reštaurácií, sa akosi pozabudlo.
Vyhláška posudzuje malé zariadenia spoločného stravovania s výdajom do 300 jedál za deň, čiže vlastne reštaurácie rovnako ako veľké závodné kuchyne, nemocničné vývarovne či školské jedálne. (Našťastie, v požiadavkách na členenie prevádzok v zariadení spoločného stravovania sa už vyhláška opiera o počty vydaných jedál, a teda aj veľkosť prevádzky.)
Poďme sa pozrieť na to, ktoré predpisy vyhlášky by bolo najlepšie zmeniť alebo celé zrušiť.
§ 6
(4) Záchody pre zamestnancov zariadenia spoločného stravovania musia byť oddelené pre ženy a mužov a udržiavané v použiteľnom stave a v čistote. Záchody musia byť aj pri šatniach pre zamestnancov zariadenia spoločného stravovania, aj pri priestoroch, v ktorých sú sprchy a umývadlá. V zariadení spoločného stravovania, v ktorom pracuje najviac päť zamestnancov v jednej zmene, môže byť jeden záchod spoločný pre mužov a ženy. V zariadení spoločného stravovania, v ktorom pracuje viac ako 50 žien, musia byť kabíny na osobnú hygienu žien.
(5) Pre stravníkov musia byť vyčlenené samostatné záchody oddelené pre mužov a ženy a udržiavané v použiteľnom stave a v čistote.
(7) V predsieni záchodu musí byť umývadlo s prívodom teplej vody s teplotou najmenej 45 oC a prívodom studenej pitnej vody z verejného vodovodu alebo vlastného zdroja, mydlo, zariadenie na osušenie rúk alebo hygienický prostriedok na utretie rúk. Ak je utretie rúk zabezpečené papierovými utierkami, musí byť v predsieni záchodu aj nádoba na použité papierové utierky s uzatváracím príklopom ovládateľným zošliapnutím.
Komentár: Tieto body navrhujem oba zrušiť pre zariadenia spoločného stravovania (ďalej ZSS) s počtom výdajov obedov do 300/deň (čo sú takmer všetky reštaurácie). Na západe si vystačia s jednou spoločnou toaletou. Nechal by som to čisto na rozhodnutí prevádzkovateľoch ZSS. Taktiež, ak chce mať prevádzkovateľ umývadlo pre hostí bez teplej tečúcej vody, prečo mu to štát prikazuje? Prax je taká, že pri kontrole niektorí prevádzkovatelia namontujú prietokový ohrievač, ktorý následne po kontrole odpoja.
§ 7
Sklad organického odpadu musí byť riešený tak, aby bol do neho prístup zvonku, aby bol krytý, vetrateľný, ľahko čistiteľný a uzavierateľný. Sklad organického odpadu musí byť vybavený tečúcou teplou vodou s teplotou najmenej 45 oC z verejného vodovodu alebo vlastného zdroja a kanalizačnou výpusťou, musí byť chránený pred prístupom škodcov a nesmie byť zdrojom kontaminácie potravín a pokrmov, pitnej vody, zariadení a priestorov zariadenia spoločného stravovania.
Komentár: Takisto zbytočná šikana pre ZSS do 300 obedov/deň. Treba si len predstaviť, koľko taká reštaurácia vyprodukuje biologického odpadu? Okrem tohomáme zákon o odpadoch, na základe ktorého si musia majitelia ZSS platiť súkromnú firmu na odvoz organického odpadu. Viac o tom som písal TU.
§ 8
(2) Pracovné pomôcky, ktoré sa používajú na upratovanie podláh, musia byť zreteľne označené a uložené oddelene od pracovných pomôcok na čistenie pracovných plôch a zariadení prichádzajúcich do priameho styku s potravinami, pokrmami a nápojmi.
Komentár: Tento bod radi využívajú úradníci na šikanu v momente, keď už nič iné zlé na prevádzke nenájdu a jednoducho potrebujú niečo nájsť. Celý bod považujem za zbytočný.
(4) Stavebné úpravy, technické úpravy a nátery v zariadení spoločného stravovania sa musia zabezpečovať podľa potreby, maľovanie vo výrobných priestoroch a v skladovacích priestoroch najmenej jedenkrát ročne. O vykonanom maľovaní stien sa musí viesť evidencia.
Komentár: Ďalší bod, ktorý by som vypustil. Prečo by mal štát rozkazovať, ako často je potrebné maľovať v ZSS, ba dokonca ešte o tom viesť aj evidenciu? Nechajme na prevádzkovateľoch, kedy majú maľovať. Skôr sa zamerajme na hygienický aspekt, ak sa v ,,čistej“ časti nájde pleseň alebo nečistota.
Spomenuté body vo vyhláške vyznievajú ako veľmi široký priestor na možnú buzeráciu majiteľov reštaurácii zo strany nažhavených kontrolórov. Racionálne predpisy určite treba dodržiavať, ale nezmyselným sa treba vyvarovať. Dajme slovenským reštauráciám viac voľnosti, nechajme ich dýchať.