Haute Couture v roku 2008

Svetová módna verejnosť sa začína prieť ohľadne názoru, aký si vytvorí na dianie v oblasti Haute Couture. Niektorí módni kritici tvrdia, že Haute Couture je mŕtva, iní zas, že síce neprežíva ľahké časy, ale rozhodne odmieta ľahnúť si a - umrieť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Je veľmi ľahké odsúdiť súčasný trend v prehliadkach Haute Couture. Je to presne také ľahké, aké bolo napríklad ľahké odsúdiť minimalistické umenie, ktoré skĺzlo až k farebnej bodke na obrovskom prázdnom plátne. (No pre nás je v tejto chvíli najdôležitejšie, že umenie neskončilo a tieto bodky zasa naspäť rozvinulo do ďalších objavných kreácii.)
Pokiaľ kritici majú tendenciu prieť sa, či je súčasná Haute Couture prínosom, je to podobné, ako v časoch bodiek v umení: bol ich čas, a potom ten čas odišiel. Kritici sa vždy o niečom prú "a karavána ide ďalej".   Tvrdenie, že HC je mŕtva, je trochu prehnané. Podobne ako tvrdenie pochádzajúce z iného tábora: že HC odmieta len tak umrieť a nachádza nových tvorcov. Ak sa nad tým ale zamyslíme, zistíme, že pravda je (opäť raz) niekde uprostred.
  Zlaté časy, kedy módne domy uvádzali na móle svoju HC, aby ňou predznamenali smerovanie módy na celú ďalšiu sezónu, máme už asi predsalen za sebou. Dnešní zákazníci nechodia na januárové prehliadky do Paríža preto, aby si odtiaľ odniesli novú atraktívnu súčasť reálneho šatníka. Dnešné modely HC predsalen končia viac v zbierkach excentrických zberateľov alebo v múzeách umenia. Občas možno niektoré zahliadneme na oficiálnych spoločenských akciách tých naj z naj alebo na červenom koberci, ale už výnimočne ako reálnu súčasť skutočného oblečenia.
  Haute Couture prežíva nepochybne jednu z najväčších kríz. Je to nielen preto, že iba máloktorá - hoci bohatá - zákazníčka má postavu korešpondujúcu s líniami, v ktorých je daný model navrhnutý. Pre výtvarníka, ktorým módny návrhár bez diskusie je, musí byť utrpenie, ak si jeho model plánuje obliecť žena s odlišnými proporciami. Všetci vieme, že proporcie modeliek a hoci aj najkrajších herečiek sú odlišné. A teda si predstavme, že by sa napr. Dalí mal zmieriť s tým, že mu jeho obraz budeme prezentovať sploštený na výšku alebo rozšírený čo len o centimter! Celkom sa stratí dômyselne rozpočítaná kompozícia. Rovnako sa teda stráca harmónia línii jednotlivých modelov, ak si ich oblečie reálna žena.
 Problémom je ale skôr celková ekonomická kríza, vplývajúca aj na túto kedysi veľmi kreatívnu oblasť módy. V módnom priemysle klesá záujem investorov financovať takýto - prakticky neziskový - "zábavný cirkus". Aj zabehnuté módne domy prehodnocujú svoje pôsobenie na parížskych mólach.
Ak však chceme vidieť do problematiky ešte hlbšie, uvedomme si aj, že mólam doteraz stále kraľovala veľmi silná návrhárska generácia. Značka Versace od smrti Gianniho akosi stratila svoj šmrnc. Podobne silný náboj mávala aj móda nezabudnuteľne kontroverzného Paca Rabanneho, ktorý sa už pred rokmi utiahol do súkromia v Británii. Dnes po zhruba štyrisiatich piatich rokoch pôsobenia odchádza do dôchodku Valentino Garavani, zakladateľ a umelecký riaditeľ Domu Valentino. Tento rok absolvoval svoju úplne poslednú prehliadku, ktorou zakončil svoju úspešnú kariéru. Kto bude jeho nástupcom? Jean Paul Gaultier už oslavuje tridsať rokov v móde a Dom Christiana Lacroixa má za sebou dvadsať rokov úspešnej existencie. Je odkaz celej jednej významnej návrhárskej generácie na vymretie?
  Klasici svetovej módy ustupujú pomerne novým menám z Libanonu. Títo návrhári do Paríža prichádzajú s jasným marketingovým zámerom: nájsť nových klientov. Ale čím to je, že prehliadky Georgesa Chakru, Zuhaira Murada a Elieho Saaba tak fascinujú publikum? Prečo títo návrhári nemajú problém dodržať oficiálny harmonogram v kaledári Haute Couture?
  Možno preto, že ich móda prezentuje stále základnú ženskosť. Aj po desaťročí pôsobenia v svetovej móde sa dá povedať, že nestavajú na značke, ale značku stále stavajúi - skrátka, že nespia na vavrínoch.
  Georges Chakra vo svojich najnovších modeloch pre HC pokračuje vo veľmi jasnej línii šiat strihnutých pod prsiami, ale štrasová výzboda v jeho podaní pomaličky ustupuje mnohým volánom. Z niektorých modelov má človek pocit obrovskej torty. Novým zvýrazňovačom línie sa stáva v tejto sezóne boa, používané ako čipka. U niektorých modelov týmto spôsobom veľmi odvážne pretvára dokonca aj klasický kostým.
  Na večerných aj koktailových šatách rieši korzet častokrát výrazne nesúmerne, pričom jedno plece odhaľuje, alebo prináša nový trend u klasického výstrihu, ktorému dáva tvar štvorca. Korzet ale vždy zvýrazní buď volánom, boa alebo štrasom, umiestneným pod prsiami. U mnohých modelov celej kolekcie veľmi vtipne využíva efektný kontrast lesklého podkladového materiálu a zmatňujúceho vrchného, pričom prináša nové farebné kombinácie: prísne čierno - biele, potom čierno - biele s jednou výraznou farbou alebo celé šaty v pastelovom odtieni.
  Elie Saab sa tiež drží línie strihnutej pod prsiami. Na mnohých modeloch však toto prestrihnutie posúva trochu nižšie smerom k pásu.
 Saab sa drží tých istých efektov ako Chakra: štras a boa, ktoré používa len na zvýraznenie celkovej línie šiat. Namiesto volánov sa stále vracia k svojmu obľúbenému plisé. Saab okrem toho zostáva verný svojim veľkým dramatickým saténovým mašliam, ale pretvára ich na súčasť vrstvenia sukňovej časti šiat. Štrasom, vo svojom už jasne čitateľnom rukopise, vytvára jemné a nenásilné spývavé geometrické línie alebo ich občas použije aj pre kvetinové vzory.
  Kontrastom k jeho detailu na korzete sú častokrát celkom odhalené ramená. Jeho klasický strih a la princezná (čiže: "princeznovské šaty z dievčenského sna") z mušelínu a hodvábu stále zostáva v línii tvaru A od pŕs s bohato riasenou alebo niekoľkokrát vrstvenou sukňou. Napriek tomu cítiť v jeho kolekcii ústup bohatosti riasenia, čo sa v tohtoročnej prehliadke ukázalo aj v prvej lastovičke: puzdrových šatách. Priama a nekompromisná línia tesne lemuje celú postavu.
  Saabova farebnosť sa posúva z minuloročnej sivej do jemnosti tlmených pastelových farieb.
  Nech si veľkí módni kritici hovoria, čo chcú, pokiaľ budú ženskej móde v oblasti Haute Couture kraľovať Elie Saab a Georges Chakra, čaká nás čistá krása bez umeleckého experimentu a stále sa bude čím inšpirovať.
  (Škoda len, že pri autorských modeloch našich návrhárov prezentovaných napríklad na súťažiach miss alebo prehliadkach mladých vytvarníkov bývame svedkami takých násilných a zúfalo exprerimentálnych nepekných šiat...)

Zdroj: Jean Paul Cauvin: Meniace sa časy v Haute Couture
Sarah Shard: Návrhári hovoria, že couture stále potrebujeme

Martina Monošová

Martina Monošová

Bloger 
  • Počet článkov:  119
  •  | 
  • Páči sa:  0x

O všetkom krásnom alebo šokujúcom, čo ma prinútilo napísať o tom aj čosi iné ako román:-) Som autorka románov (nielen pre ženy): Lásky o piatej (2005, 2012), Anglické prebúdzania (2006), Klišé (2010), Zlodeji bozkov (2012), Sladké sny (2013), Lekcie z nenávisti (2013), Miluje-nemiluje, idem! (2014), Perly tej druhej (2014) Zoznam autorových rubrík:  Celkom mimoMixtúraOdraz spoločnostiMódaRecenzieSúkromnéO vzťahochNezaradené

Prémioví blogeri

Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

300 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,085 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu