Nechcem tvrdiť, že Sex and the city 2 je zlý film. Nie je. Keby sa jednalo o film úplne nezávislý na nejakom seriáli, skrátka niečo ako drvivá väčšina ostatnej americkej filmovej tvorby, potom by som mohla s čistým svedomím povedať: Choďte na to, je to zábavné a veselé. V čom teda vidím hlavné negatíva?
Nemôžem si pomôcť, ale tento film akoby zabudol na svoje tradičné diváčky. Úrovňou ďaleko zaostával oproti prvému filmu a napríklad vôbec nerozvíja postavu Charlotte, či Mirandy, ktorá je v celom filme úplne iba do počtu. Seriál bol hlavne o Carrie a potom až o všetkých troch, ale tento film je najviac o Samanthe.
Deju žiaľ nepomáha, že Carrie znovu strčili do cesty Aidana - osvedčený spôsob, ako skomplikovať inak vlastne neexistujúcu zápletku! V romantickom prostredí orientálneho trhu by sa nechala zblbnúť aj menej pragmatická žena ako je Carrie - a toto je jeden z prvkov, ktorý mi vo filme zaznel falošne. Veď ona má nielenže Aidana už dávno-pradávno vyriešeného, ale spomeňme si, ako Carrie nedokázala prijať romantické dvorenie na ruský spôsob od Alexandra Petrovského! Dobre, beriem, že stereotypnosť manželstva môže v žene vyvolávať falošné prehodnocovanie vlastných spomienok a citov. Dá sa tiež uveriť, že svoju rolu zohrala aj romantika prostredia. Preto vyznievalo logicky, že sa napokon navliekla do tých kolosálne dokonalých šiat, keď šla s Aidanom na večeru, ktoré by si s ňou vymenila aj vodná víla z reklamy na mattonku. Je pochopiteľné, že sa chcela páčiť a po dvoch rokoch sivosti manželstva sa potrebovala cítiť žiadúca!
Z tohto uhla pohľadu je logický aj ten bozk, ktorý medzi nimi nastal - ale, prepánajána, prečo Carrie tak zblbla, že o tom musela volať Božskému? A prečo sa napokon Božský zachoval ako ťuťko a obaja tak klesli na úroveň postáv ako vyšitých z priemernej mexickej telenovely?! Prečo z nás fanúšikov robia úplných hlupákov? Božský by nikdy nič také neurobil a už vôbec by nekupoval prsteň s čiernym diamantom ako „pamätanie toho, že si vydatá"! Už v prvom dieli bolo to jeho predsvadobné váhanie mierne prehnané, ale tam sa to ešte dalo zniesť, ale: kedy sa z Božského stala papuča? Veď on bol vždy synonymom mužskej citovej nepolapiteľnosti!
Podľa toho, ako bol postavený dej, divák akosi automaticky čakal, že aj Samanthu dostaneme pod čepiec. Rôzne internetové fámy, že Samantha sa objavila pri natáčaní v svadobných šatách a teda ju uvidíme pred oltárom, sa ale nepotvrdili. Bola to možno súčasť reklamnej kampane alebo filmári napokon vytvorili niekoľko variácií jej „konca", ktoré sa možno exkluzívne objavia až na DVDčku. Faktom však zostáva, že Samantha je nositeľkou podstatnej časti deja v druhej polovici filmu, stala sa hlavnou hrdinku a ostatné tri dámy jej iba sekundujú.
Je škoda, že tvorbe scenára nevenovali tvorcovia toľko pozornosti ako príprave prostredia a stavili na osvedčené podvedomé klasiky, ktoré sa vo „filme pre ženy" skrátka museli objaviť. Napríklad krásna svadba hneď v úvode filmu ponúka veľkolepý (akýsi zahrievací) hepening na tému gejovia sa berú. (Liza má stále skutočne kolosálne nohy a to ani nehovorím o jej šarme, ktorému ani čas neubral iskru!)
Ďalším momentom, na ktorý sa nás tvorcovia snažili nalákať bolo, že skoro každá žena (a možno aj niektorí muži) túži po romantickom rozmaznávaní. A tak sú naše štyri hrdinky vrhnuté do exotického prostredia Abu Dhabi, kde ich osud v podobe podnikavého šejka zahrnie hádam všetkým materiálnym luxusom. Každý romantik by si mal prísť na svoje - lenže my nie sme Američania! Podobne falošne mi zaznieva moment, kedy idú naše hrdinky spievať karaoke: dobrý nápad, ale priateľstvo a energia, ktorá z nich mala sršať sa nekonala. Nehovoriac o tom, že Samantha to celé posúva do úplne inej roviny. Jej vyznanie, keď dala prednosť kamarátkam pred novým dobrodružstvom s krásnym neznámym, vyznieva po jej sexuálnych narážkach prehnane premúdrelo.
Podobne, keď sa Carrie rozhoduje volať Božskému a priznať sa, že sa bozkávala s Aidanom, mala ju upozorniť na chybu Miranda, nie Samantha. Ibaže Miranda v celom dlhom filme má iba málo činnosti, a tak je v tomto kľúčovom momente práve opitá, ako sa so Charlotte ľutovali nad tým, že sú matky - nuž: mnohú diváčku-matku táto scéna upokojí a zbaví vlastných výčitiek. Nuž ale, aj tento moment evokuje niečo veľmi podobné telenovele...
Nový Sex v meste neprináša veľa skutočných zápletiek. Hrdinky sú pomerne statické a nezachráni to ani exotické prostredie orientu, ani úžasné módne lahôdky, v ktorých sa naše hrdinky neprestajne objavujú a nad ktorými nejedno oko i srdce zapiští blahom. Nezachráni to ani mierne nasilu nastolená otázka utláčania žien, ktoré sú pod burkami úplne rovnaké ako „my" - neviem, koľko odevov od skutočných módnych tvorcov denne nosí priemerne zarábajúca Európanka. Teda zasa sme raz svedkami, kedy sa s našimi mysľami idú zahrávať na spôsob masírovania amero-ega. Aj tento moment sa vo filme objavuje niekoľkokrát a zaváňa nefalšovanou nadradenosťou.
Film tak skrátka zapadá medzi ostatné americké filmy. Okrem toho, mnohé scény by si zaslúžili poskracovať, lebo im chýba ostrie pointy. Jednotlivé zápletky sa už nedajú veľmi posúvať ďalej, pokiaľ nechceme, aby sa naše páriky porozchádzali. Všetky dobré nápady si vystrieľali už v prvom filme a zrejme aj preto mňa osobne film dostatočne neuspokojil.
Z Carrie robia priam nerozhodnú a zanovitú pubertiačku, akoby hneď od začiatku seriálu neprejavovala dostatok filozofickosti, hĺbavosti a schopnosti nad vecami premýšľať. Iste, občas sa v seriáli aj ona necháva strhnúť emóciami k hlúpostiam, no včera v kine som svoju hrdinku nespoznávala. Dokonca celkom zabudli na klasiku, tj. nechať Carrie napísať nejaké to slovko či vetičku na počítači alebo aspoň na papier, čo má divákovi evokovať jej zbehlosť v písaní. Tu na to akosi pozabudli, čím porušili nepísanú tradíciu každej časti - veď Carriein list sluhovi sa nedá brať ako tvorba spisovateľky.
Samantha, ktorej láska k životu sa prejavuje radosťou zo sexu, rieši vo filme netradičným spôsobom svoj prechod. No nezdá sa mi pravdepodobné, že by v skutočnom živote žena jej inteligencie a obchodných schopností všetko až natoľko podriaďovala závislosti na sexe. „Sex" z názvu seriálu teda „dodržiava" už iba ona - niežeby sme na film chodili kvôli tomu, veď všetci sme si na seriáli a prvom filme obľúbili hlavne to hlboké priateľstvo týchto štyroch žien. No asi aby sa zachovalo dekórum v súvislosti s názvom, tak to táto postava so sexom tak neprimerane a nepravdepodobne preháňa.
Charolotte je matka na plný úväzok a jej postava sa scvrkla na permanentné cupitanie, ktoré ale v seriáli nebolo. Kam zmizla rozhodnosť bývalej riaditeľky galérie a jej schopnosť riešiť problémy?
O Mirande a jej skoro absencii v tomto pokračovaní som písala už vyššie. Hoci má akože problémy v práci a počas pobytu v Abu Dhabi sa snaží učiť ich jazyk, aby napokon zachraňovala situáciu, keď sa všetok luxus a pompa zrúti kvôli Samanthiným avantúrkam, Miranda je v celkom príbehu skoro zbytočná. Klesla takmer na úroveň vedľajšej postavy.
Z našich ikôn, ktoré manifestovali istý postoj k životu, ktoré postupom deja v seriáli a v prvom filme dozreli a dospeli, zo štyroch priateliek, ktoré všetko riešia spoločne ako sestry a s ktorými sme sa mohli do veľkej miery stotožniť, sa v najnovšom pokračovaní príbehu stávajú postavičky, ktoré sú síce vždy skvelo oblečené a upravené, ale zrazu sú nám akési cudzie.
Rozprávanie príbehu Sexu v meste 2 je nepochybne stále štandardne vtipné. Občas sa musíme nad výpoveďami hrdiniek aj zamyslieť či súhlasne prikývnuť nad životnou pravdou. Tento film (až na nepravdepodobnú bohatosť manifestácie luxusnej módy) do veľkej miery odráža skutočný život. Pri každom inom americkom filme by to bolo dostatočné kritérium na jeho obĺúbenosť. No pri Sexe v meste 2 som očakávala omnoho viac.
PS: Ako sa mi vždy páčilo, že "Mr. Big" prekladali v čeština ako "pán Božský", tak sa mi na titulkoch nepáčilo, keď niektoré jemné narážky v angličtine prekladateľka Anna Karaninová (je to skutočné meno?) prekladala viac ordinárne, než bolo treba. Samanthinu narážku, ktorá v angličtine znela: "Tohto Lawrencea by som do svojej Arábie vpustila okamžite!" by takto pochopil aj slovenský divák. Slovo "genitálie" vôbec nebolo potrebné.