reklama

Aj Matrix je iba biznis

Naša súčasnosť si vytvorila nový druh dizajnérov, ktorých môžeme pokojne označiť ako dizajnérov života. Hoci kedysi sa im hovorilo skôr predavači snov, dnes by mohli smelo konkurovať napríklad návrhárom nábytku, interiéru alebo tvorcom módy. Aj keď v skutočnosti títo ľudia iba rozhodujú, napriek tomu vplývajú na našu každodennosť, ukazujú nám svet, aký by mal byť, predvádzajú nám nedosiahnuteľné vzory, ktorým by sme sa mali priblížiť. Kto sú títo architekti Matrixu, čo nám vďaka mnohým talentovaným umelcom v reklamkách a najnovšej technike dennodenne vstupujú do hláv?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Televízne vysielanie ovplyvňuje naše zmýšľanie - to je všeobecne známe. Ľudia môžu byť telenovelami a seriálmi inšpirovaní k "lepšiemu životu", reklamami k nákupu, skrátka: nahrávajú si do hlavy nové sny, túžby. Ale môžeme byť aj poriadne frustrovaní, ak si príliš pripustíme, že napríklad na toto nové auto nemáme, alebo aj fakt, že o novej "výhodnej" pôžičke sa nám môže akurát tak snívať. Špeciálne ženy bývajú ľahkou korisťou a ostošesť kupujú krém proti vráskam, predvádzaný dvadsiatkou, čo si žiadne vrásky ešte dobrých desať rokov v zrkadle neuvidí, alebo v lepšom prípade: primerane "starou" ženou. Tá bola ale vybratá z tisícok rovesníčok a nemá vrásky nie vďaka krému, ale dobrému genetickému základu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už dávno sme zabudli na ideál, ktorý v spoločnosti zosobňovali napríklad televízne hlásateľky: krásne, prívetivé. Možno boli niekedy až afektované - takú sme ale žili dobu - no ony predstavovali v pravom zmysle slova televíziu, až boli skoro jej synonymom. (Ktovie, čím sa túžia stať dnešné malé dievčatká. "Adelou"? Britney? V tomto, priznám sa, tápem.)

Je ale zvláštne, že práve v čase, keď si už ani nepamätáme mená týchto zosobňovateliek televízie, tak si naša "hlavná" televízia zrazu uvedomila, že chce byť rodinná. Plánuje to prejaviť úplne inou štruktúrou a my si pod tým - ako vždy - môžeme predstaviť čokoľvek. Veď aj rozhlas robil novú "grafiku", hoci grafika ako taká je prudko vizuálna záležitosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Televízia nám za naše peniaze postupne predstavuje na jednej strane tradičných a šikovných profesionálov formátu Jarky Hargašovej, či Sandry Vychlopenovej, ale na druhej strane doslova recykluje "okukaných" a "vyčpelých" (a teda nerecyklovateľných) moderátorov z iných televízii.

No dnes podvečer mi doslova vyrazila dych nová predpoveď počasia. Niekomu sa to možno zdalo "rodinné", ale ja neprestávam krútiť hlavou, prečo musí vždy nejaký "dizajnér života" rozhodnúť, že je zlé práve to, čo má úroveň a srší eleganciou. Stará predpoveď počasia (podľa mňa) predbehla svoju dobu: bola bez šaškovania, všetko seriózne nenásilné, priame a s peknou grafikou. Žiadne rosničky, s neprirodzenou intonáciou, zlou znalosťou rodného jazyka, ktoré "niekto oblieka", či arogantný humor, ktorého tiež bývame svedkami pri moderovaní počasia v jednej súkromnej televízii (- v súkromných médiách ale nech si robia, čo chcú).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale naozaj by ma zaujímalo, ako asi premýšľa manažér, ktorý rozhoduje o takýchto "radikálnych" zmenách vo verejnoprávnych médiách. Čo ho asi formovalo, keď už rozhoduje o tom, ČO sa mi má alebo nemá páčiť, keď už za to platím? Alebo ako je to vlastne s otázkou vkusu nás všetkých? Pýtal sa nás niekto?

Ak už sa aj niekomu spôsob predpovede počasia v STV nepáčil, dal sa nazvať aspoň "originálnym". Ale teraz sa aj toto upravilo podľa ostaných dvoch. Prečo sa musia všetky televízie navzájom po sebe opičiť? Ak jedna začne s hodinkou "ľudských príbehov", do dvoch dní vysielajú podobnú reláciu (a zásadne v tom istom čase!) aj ostatné dve. Ak ide v nedeľu o ôsmej film na jednom programe, samozrejme, že ide nejaký film rovnakej kvality aj na ostatných dvoch. A ak sa nie je po celý týždeň o ôsmej na čo pozerať na jednom programe, aj v tom sa všetky tri "zhodli" a "nič" podobného rázu vysielajú všade.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oni skrátka budú tvrdohlavo bojovať o toho istého diváka v tom istom čase. Veď na čo by im inak tie píplmetre vôbec boli!? (Funguje to vôbec ešte? Dávno o tom nikto nehovoril...)

Martina Monošová

Martina Monošová

Bloger 
  • Počet článkov:  119
  •  | 
  • Páči sa:  0x

O všetkom krásnom alebo šokujúcom, čo ma prinútilo napísať o tom aj čosi iné ako román:-) Som autorka románov (nielen pre ženy): Lásky o piatej (2005, 2012), Anglické prebúdzania (2006), Klišé (2010), Zlodeji bozkov (2012), Sladké sny (2013), Lekcie z nenávisti (2013), Miluje-nemiluje, idem! (2014), Perly tej druhej (2014) Zoznam autorových rubrík:  Celkom mimoMixtúraOdraz spoločnostiMódaRecenzieSúkromnéO vzťahochNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu