Štúrovo múzeum majú vyrobiť reklamné agentúry
Všetko začalo nenápadnou zmluvou medzi ministerstvom kultúry a firmou Promea Communication spol. s.r.o. Ide o licenčnú zmluvu, ktorú ministerstvo kultúry zverejnilo v centrálnom registri zmlúv s konsolidačne lákavou cenou NULA eur. Keď sa však človek začíta do samotného znenia zmluvy, nakoniec vysvitne, že až tak zadarmo to teda nebude.
Podľa zmluvy autor (Promea Communication) predložil na základe výzvy ministerstva ponuku na vypracovanie „Ideového návrhu riešenia koncepcie novovytvoreného Štátneho múzea národného obrodenia.“
Ministerstvo si teda ideový návrh múzea 4. septembra 2024 objednalo (objednávka č. 354/2024), firma podľa dokumentov ideový návrh neexistujúceho múzea vypracovala, 30. septembra 2024 ho odovzdala a prácu si vyfakturovala. Vystavená a zverejnená faktúra však nie je na nula eur, ale na pekných 59 400 €.
Reklamná agentúra Promea Communication je podľa vlastného webu eventová a marketingová agentúra a zároveň aj produkčná spoločnosť. Hoci na trhu pôsobí dlho, pokiaľ viem, múzejníctvu sa odborne doteraz nevenovala.
V každom prípade si odborníci z ostatných múzeí a galérií isto radi prečítajú jej ideovú koncepciu nového múzea za takmer 60 000 eur. Škoda, že sa ňou nepopýši aj sama. Lebo získať ju od ministerstva kultúry je viac ako sizyfovská práca. Po niekoľkých mesiacoch naťahovačiek skončila mojím návrhom na začatie konania na úseku priestupkov.
Ďalšie tisíce na výkresy a omaľovánky
Zatiaľ neexistujúce múzeum obrodenia doteraz zhltlo okrem ideového návrhu za 59 400 € aj ďalšie desaťtisíce.
V decembri 2024 si ministerstvo kultúry objednalo od firmy NÍZKOENERGETICKÉ DOMY s.r.o. vytvorenie architektonickej štúdie za 54 000 eur. Kto by ju chcel získať od ministerstva infožiadosťou, môže sa hneď pripraviť na pár mesiacov naťahovačiek bez výsledku.
Od ďalšej reklamnej agentúry RABBIT&SONS s.r.o. si ministerstvo pre zmenu objednalo vytvorenie vizuálnej identity pre múzeum o štúrovcoch za veľmi náhodne rovnakých 59 400 eur, ako dostala Promea Communication. Rodina Králikovcov si tak bez súťaže návrhov prilepšila tučnou sumičkou za materiál, ktorý by za bežných okolností stál cca. 10 000 €. Hlava rodiny, Juraj Králik, sa po niekoľkých mesiacoch po tejto účelovej zákazke stal generálnym riaditeľom Slovenskej národnej galérie. Aká milá náhoda.
Celkovo tak zatiaľ išlo na výkresy a návrhy loga neexistujúceho múzea už 172 800 eur bez akéhokoľvek prínosu odborníkov. Ale čo tam po odbornosti. Kamaráti sú isto prednejší.