
Okrem právnickej profesie ma vždy zaujímala verejná politika. Od roku 2000 som pôsobil v Transparency International Slovensko (TIS), kde som mal na starosti práve prinášanie protikorupčných opatrení. Venoval som sa príprave viacerých kľúčových zákonov namierených proti korupcii, regulácii konfliktu záujmov, novely infozákona, verejné obstarávanie a tiež ochrane oznamovateľov - tam som mal veľmi výrazný a zásadný vplyv na to, že na Slovensku sa prijal takýto zákon na ochranu oznamovateľov.
Stretával som múdrych a rozhľadených ľudí, študoval zaujímavé vedecké dokumenty a cestoval po celom svete. Táto práca ma bavila a odporúčam každému mladému človeku, aby začal kariéru prácou v treťom sektore.
Budem však úprimný. Po 17-ročnej práci som pociťoval frustráciu. Videl som, aká je situácia a kam smeruje moja práca - snažím sa, pracujem a predkladám návrhy, avšak v praxi sa to neprejavuje. Iba ako príklad - ústavný zákon o konflikte záujmov sme písali v roku 2004 pod vedením vtedajšieho ministra spravodlivosti Daniela Lipšica.
Pavel Nechala: Transparency International Slovensko
Mali sme ambície vytvoriť modernú právnu reguláciu a prísnymi sankciami formovať verejné prostredie. Prvýkrát sa napríklad začalo z mojej iniciatívy hovoriť o postzamestnaneckým obmedzeniach, aby verejné funkcie neboli zneužívané na neskoršie lukratívne pozície v súkromnom sektore.
Výsledok? Ak aj sú nejaké konania, týkajú sa formálnych porušení, sankcie sa udeľujú napríklad za oneskorené alebo neúplné oznámenia. Predseda najsilnejšej politickej strany Robert Fico nedôveryhodne užíval nehnuteľnosť za cenu, ktoré nie je trhová - čiže flagrantné porušenie tohto zákona.Zákon je defacto nefunkčný, uplatňuje sa iba formálne.
S Miroslavom Beblavým som komunikoval dlhodobejšie. Poznám sa s ním cez jeho manželku, ktorá pôsobila v TIS. Keď sa Sieť, po spolupráci so Smerom, rozpadla, bol som jedným z tých, ktorý presviedčal Mira, aby sa nevzdal. Myslím si, že táto krajina potrebuje hlas, akým je on. Výsledkom tejto spolupráce spolu s ďalšími ľuďmi bolo založenie strany SPOLU - občianska demokracia.

V rámci strany mám od začiatku na starosti právny štát. To zahŕňa otázky z oblasti justície a spravodlivosti. Definoval som 3 základné, ku ktorým som prirodzene pridal ešte jednu, najpodstatnejšiu.
Som presvedčený, že práve v týchto prioritách tkvie úspech resp. neúspech očisty justície. Ani vylepšovanie právnych predpisov a ani výmena ľudí pôsobiacich v súdnictve takýto potenciál nemá.
Moje 3 + 1 priority:
1. chránené oznamovanie (whistleblowing)
Ide o účinný nástroj na odhaľovanie korupcie, ktorá nás tak trápi. Podieľal som sa na príprave 2 zákonov o chránenom oznamovaní nekalej činnosti a tejto problematike som sa venoval viac ako 10 rokov.
2. Rýchlejšie súdne konania bez zbytočných prieťahov
Ťažko dôverovať v spravodlivosť, keď sa súdne konania naťahujú aj 10 rokov. Treba si uvedomiť, čo je kľúčovou a najdôležitejšou úlohou sudcov - predsa rozhodovanie. Ale rozhodovacia činnosť tvorí len 20 percent ich času.
Sudcovia sú zaťažovaní administráciou. Toto by sa malo napraviť a riešením je digitalizácia. Tá prinesie zefektívnenie úkonov v rámci súdneho konania, napríklad aj zavedením elektronického spisu. Okrem toho, vďaka digitalizácii justície odbremeníme sudcov a aj zamestnancov justície, čím bude ich práca pormptnejšia.
3. kvalitnejšie a predvídateľné rozhodovanie súdov
Chcel by som vytvoriť “centrum znalostí” reformou súčasnej Justičnej akadémie. V rámci nej by sa mala vytvárať akási znalostná databáza, ktorá by bola zdrojom informácii nielen pre sudcov. Prinieslo by to rýchle podklady pre sudcov a ich tímy, a tiež vytvorenie priestoru pre ďalšie a odbornejšie vzdelávanie sudcov. V spojitosti s digitalizáciou by toto prinieslo zefektívnenie konania, ktoré občania pocítia v skrátení dĺžky konania a predvídateľných rozhodnutiach.
A na záver,
+ 1 zavedenie etických pravidiel v justícií -
Hnev a volanie po spravodlivosti pre predstaviteľov justície, ktorí zjavne pochybili je pochopiteľné. Najmä, keď sa dozvieme ako komunikovali s pánom M. Kočnerom. Avšak len represia nefunguje, musíme riešiť príčinu. Na obnovenie dôvery v súdnictvo potrebujeme identifikovať, kde nastali zlyhania sudcov/prokurátorov. Nie je predsa možné, aby sudca nevedel, čo je a nie je správne, aby prijal pozvanie na zabíjačku, alebo aby generálny porkurátor inštaloval do svojej kancelárie sledovaciu zariadenie. Slovenskej justícií chýba zmysel pre etické a slušné správanie. Považujem preto zavedenie etických pravidiel za kľúčový nástroj, bez ktorého sa len ťažko posunieme ďalej.
Z môjho pohľadu sú toto významné oblasti, ktoré pomôžu zvýšiť dôveru slovenského obyvateľstva v justíciu. V týchto časoch to potrebujeme. Nehovorím len o tom, aby sme predkladali novely zákonov. Musíme sa aj zamerať na presadenie jednotlivých opatrení
Na takúto službu som pripravený a preto sa uchádzam o váš hlas. Moje číslo na kandidátke PS/SPOLU je 31.