Bratislava je pohodové mesto na Dunaji. Tento pocit sa snažili vytvárať a sprostredkovať mnohí stavitelia a architekti. Vzdušnosť, ľahkosť, svetlo a teplo. Jeden zo stavebných materiálov sa na to hodí zvlášť dobre. Spišský travertín. Tento vzácny obkladový kameň má teplé, žlto-biele farby, jemne zdrsnený, pórovitý povrch, zaujímavú štruktúru, pohlcuje slnko, ale nesála chlad. Pôsobí elegantne, priam stredomorsky, také letná bratislavská funky nálada.
Skrátka atraktívny obkladový materiál stavieb tvoriacich dôležitú súčasť bratislavskej identity. Architektonicky ocenený hotel Devín, bývalý Prior a hotel Kyjev, Belušove družstevné domy, Dom lodníkov na Vajanského nábreží, Matušíkova balustráda pri dunajskej promenáde a mnohé ďalšie budovy a stavby, tvoriace pamiatkovo cenné dominanty Bratislavy. Po Spišskom travertíne siahli dokonca aj stavitelia pražského hotela Jalta, tiež národnej kultúrnej pamiatky.
Pýtate sa a čo? Nuž, podchod pod Staromestskou ulicou bol obložený práve týmto vzácnym kameňom, tak typickým pre Bratislavu. Spišským travertínom. A už nie je. Je zastriekaný farbou. Plagát sa dá zoškrabať, farba nie. Vpije sa do pórovitého kameňa, nadobro. To, že bol podchod v katastrofálnom a hlavné mesto nehodnom stave nie je argument. Takých miest má Bratislava viac.
Na bratislavskom magistráte o tomto nemajú asi ani šajnu, alebo im je to jedno. Oboje varianty sú zlé. Iste, kameň nebol v dobrom stave. Ale toto si nezaslúžil. „Opravári" podchodu sa ani nesnažili o nejaké inteligentnejšie riešenie. Napr. opýtať sa Ing. Čižmára a Dopravoprojekt, autorov pôvodného projektu na ich názor. Alebo bratislavskej verejnosti, alebo urobiť súťaž, po ktorej primátor SMERu Ftáčnik s pánom Budajom inokedy tak prahnú. Alebo aspoň nalepiť na kameň fóliu, aby sa neskôr farba dala zmyť. Ako v pražskom metre.
Nie, podchod sa im odovzdal a zvolilo sa najbrutálnejšie riešenie, farba na kameň. Rozmýšľal nad tým vôbec niekto niekedy? Predpokladám, že igelitové fólie sú v čase krízy na svetových trhoch inteligencie a vkusu určite nekresťansky drahé, celé by sa to istotne prestalo rentovať. A to si žiadna, tobôž tá naša, slovenská, finančná skupina nemôže dovoliť. Stačí, že sa priživila firma poslanca za SMER Borguľu. Zbrúsiť si to mesto môže samo, ak nájde peniaze. Ale inak, všetko Pre Bratislavu. Ďakovná ceduľa je namieste.
Kombinácia nedbanlivosti, ľahostajnosti a lacnej snahy o reklamu je smrtiacou kombináciou pre niečo tak citlivé ako sú bratislavské verejné priestory. Toto je úbohá vizitka mesta. Trikrát SMER a dosť. Ale stavím sa, že slabý a úradnícky primátor Ftáčnik bude opäť nechápavo krútiť hlavou a nevedieť o čom že je vlastne reč. Veď zainteresovaní sa vyjadrili, komisie schválili, referenti odobrili, zmluva bola podpísaná, on s tým vlastne nič nemá.
Nemá. Ako vždy keď ide o naše mesto.
Malá pointa na záver, vrana k vrane...
