R1 BB-RK: vďaka, pán minister

S ideou, že ak R1 má končiť obchvatom BB, je logicky ďalším pokračovaním úsek BB-RK, prišiel už predchádzajúci minister dopravy. Vďaka súčasnému p. ministrovi dopravy Figeľovi za súčasné predloženie tejto idey a podporných argumentov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (63)

Veci venujem článok "Cesta Slovenská Lupča - Korytnica - nielen pre Liptákov" z 12.8.
V súčasnosti píšu internetové noviny SME v článku "Čerstvý závan do tmavých tunelov":"Racionálna je aj myšlienka výstavby rýchlostnej cesty medzi Bystricou a Ružomberkom. Dnešná cesta cez Donovaly je trojnásobne viac zaťažená ako všetky iné severojužné trasy cez stredné Slovensko a opakované analýzy potvrdili, že rýchlostná cesta by v tejto polohe stála podstatne menej ako inde". 1

Argumentov za vyriešenie tohto hlavného neuralgického bodu (domnievam sa) cestnej siete SR a to prioritne najdôležitejšieho 3. úseku R1 Slovenská Ľupča - Korytnica predpokladanej stavby je viac

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  • realizácia tohto úseku by umožnila obídenie súčasného najkritickejšiho úseku prepojenia B Bystrice s Ružomberkom a to úseku Staré Hory - Korytnica. Tento úsek je najmä v zimnom období brzdou prevádzky a to najmä pre kamióny a najčastejšie ich vinou (skrížený kamión - blokáda).

  • podstatne lepšie prepojenie centra Slovenska so stredným a východným Slovenskom

  • lepší prístup pre investície do regiónov Oravy, Liptova a Tatier, ktoré sú na tom teraz horšie ako Košice a Prešov, kde je dobrý prístup z Viedne cez maďarskú diaľničnú sieť

  • zníženie naliehavosti realizácie južného tunelového obchvatu Žiliny, ktorý by potom bol snáď viac v záujme EÚ pre tranzit na východ, než pre vnútorné potreby SR

  • aj keby bol tento kritický úsek realizovaný len sám, dočasné pokračovanie využívania klasickej cesty z Korytnice do Ružomberka by už nepredstavovalo neuralgický uzol dopravy

V diskusii k problematike samozrejme dominuje otázka environmentálnych dopadov.

Trasovanie diaľnic najmä v hornatých krajinách ako sú Švajčiarsko, Taliansko alebo Chorvátsko bude vždy vyvolávať konflikty s ochranou exponovaných chránených horských oblastí, v konflikte u trasy D1 sa dokonca angažuje i EÚ.

Pri zvažovaní ako naliehavo je vec v rámci SR potrebná som presvedčený, že v sieti diaľnic a rýchlostných ciest SR nenájdeme úsek, ktorého realizácia by mala mať vyššiu naliehavosť. Veď sa jedná o prepojenie S-J a severného Z-V ťahu v jeho najdôležitejšom prirodzenom centrálnom bode vetvenia. Je logická snaha o prepojenie severného a južného ťahu tak, aby prechádzalo cez BB. Napokon, veď je to v regióne najväčšie mesto. (Uvažovalo sa dokonca aj o tom, že by to mohlo byť hlavné mesto SR kvôli jeho centrálnej polohe na území SR) .

SkryťVypnúť reklamu

V diskusiách prekvapuje prejavený nízky pocit medzi- regionálnej spolupatričnosti s liptovským, oravským a spišským regiónom, prezentovaný v diskusiách ľuďmi z regiónov bližšie k Bratislave, kde ich takýto problém až tak neťaží.

Konflikt u stavby R1 BB-RK s prírodným prostredím je zrejmý, jedná sa však len o 15 km úsek Slovenská Ľupča - Korytnica, ktorého stavba je najnaliehavejšia. Aj tu je možné sa snažiť o ohľaduplnosť k prírode pomocou prechodov pre zver, protihlukových bariér, odlučovačov ropných látok. U pokračovania trasy z Korytnice ďalej do Ružomberka už by vec mohla počkať až do nájdenia optimálnej trasy úseku, ktorá by bola všeobecne akceptovateľná zo všetkých relevantných hľadísk.

SkryťVypnúť reklamu

1 Mesík, Juraj. 2010, Čerstvý závan do tmavých tunelov [online]. Publikované 5.9.2010. [citované 6.9.2010]. Dostupné z <http://komentare.sme.sk/c/5535325/cerstvy-zavan-do-tmavych-tunelov.html>.

Miroslav Nesrsta

Miroslav Nesrsta

Bloger 
  • Počet článkov:  115
  •  | 
  • Páči sa:  34x

Pôvodom z Brna na Morave; dôchodca, žijem na Liptove od r. 1965. V aktívnom veku konštruktér v odbore IT.Blogovanie robím v rámci intelektuálnej aktivity 3. veku so záujmom porozprávať sa o témach spoločného záujmu. Zoznam autorových rubrík:  filozofia, politika, ekonomikavzdelávaniekultúraautoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu