Veci venujem článok "Cesta Slovenská Lupča - Korytnica - nielen pre Liptákov" z 12.8.
V súčasnosti píšu internetové noviny SME v článku "Čerstvý závan do tmavých tunelov":"Racionálna je aj myšlienka výstavby rýchlostnej cesty medzi Bystricou a Ružomberkom. Dnešná cesta cez Donovaly je trojnásobne viac zaťažená ako všetky iné severojužné trasy cez stredné Slovensko a opakované analýzy potvrdili, že rýchlostná cesta by v tejto polohe stála podstatne menej ako inde". 1
Argumentov za vyriešenie tohto hlavného neuralgického bodu (domnievam sa) cestnej siete SR a to prioritne najdôležitejšieho 3. úseku R1 Slovenská Ľupča - Korytnica predpokladanej stavby je viac
realizácia tohto úseku by umožnila obídenie súčasného najkritickejšiho úseku prepojenia B Bystrice s Ružomberkom a to úseku Staré Hory - Korytnica. Tento úsek je najmä v zimnom období brzdou prevádzky a to najmä pre kamióny a najčastejšie ich vinou (skrížený kamión - blokáda).
podstatne lepšie prepojenie centra Slovenska so stredným a východným Slovenskom
lepší prístup pre investície do regiónov Oravy, Liptova a Tatier, ktoré sú na tom teraz horšie ako Košice a Prešov, kde je dobrý prístup z Viedne cez maďarskú diaľničnú sieť
zníženie naliehavosti realizácie južného tunelového obchvatu Žiliny, ktorý by potom bol snáď viac v záujme EÚ pre tranzit na východ, než pre vnútorné potreby SR
aj keby bol tento kritický úsek realizovaný len sám, dočasné pokračovanie využívania klasickej cesty z Korytnice do Ružomberka by už nepredstavovalo neuralgický uzol dopravy
V diskusii k problematike samozrejme dominuje otázka environmentálnych dopadov.
Trasovanie diaľnic najmä v hornatých krajinách ako sú Švajčiarsko, Taliansko alebo Chorvátsko bude vždy vyvolávať konflikty s ochranou exponovaných chránených horských oblastí, v konflikte u trasy D1 sa dokonca angažuje i EÚ.
Pri zvažovaní ako naliehavo je vec v rámci SR potrebná som presvedčený, že v sieti diaľnic a rýchlostných ciest SR nenájdeme úsek, ktorého realizácia by mala mať vyššiu naliehavosť. Veď sa jedná o prepojenie S-J a severného Z-V ťahu v jeho najdôležitejšom prirodzenom centrálnom bode vetvenia. Je logická snaha o prepojenie severného a južného ťahu tak, aby prechádzalo cez BB. Napokon, veď je to v regióne najväčšie mesto. (Uvažovalo sa dokonca aj o tom, že by to mohlo byť hlavné mesto SR kvôli jeho centrálnej polohe na území SR) .
V diskusiách prekvapuje prejavený nízky pocit medzi- regionálnej spolupatričnosti s liptovským, oravským a spišským regiónom, prezentovaný v diskusiách ľuďmi z regiónov bližšie k Bratislave, kde ich takýto problém až tak neťaží.
Konflikt u stavby R1 BB-RK s prírodným prostredím je zrejmý, jedná sa však len o 15 km úsek Slovenská Ľupča - Korytnica, ktorého stavba je najnaliehavejšia. Aj tu je možné sa snažiť o ohľaduplnosť k prírode pomocou prechodov pre zver, protihlukových bariér, odlučovačov ropných látok. U pokračovania trasy z Korytnice ďalej do Ružomberka už by vec mohla počkať až do nájdenia optimálnej trasy úseku, ktorá by bola všeobecne akceptovateľná zo všetkých relevantných hľadísk.
1 Mesík, Juraj. 2010, Čerstvý závan do tmavých tunelov [online]. Publikované 5.9.2010. [citované 6.9.2010]. Dostupné z <http://komentare.sme.sk/c/5535325/cerstvy-zavan-do-tmavych-tunelov.html>.