Spravodlivé rozhorčenie verejnosti nad nerešpektovaním tohto bolo asi jednou z hlavných príčin neúspechu SMERu v posledných voľbách. Súčasná vláda robí krok správnym smerom ak zavedie verejný prístup k informáciám o výberových konaniach a zmluvám na dodávky financované z daní. Je to ústretový krok aj ku skupine občanov, požadujúcich zavedenie prvkov tzv. priamej demokracie, usilujúcej sa o istú decentralizáciu moci a v súvislosti s tým posilnenia kontroly orgánov zastupiteľskej demokracie zo strany občanov, používajúc nástroje ako napríklad referendum. S rozvojom moderných komunikačných prostriedkov v posledných rokoch, reprezentovaným predovšetkým rýchlym rastom Internetu, vzrastá nádej, že by sa priama demokracia mohla opäť stať praktickou formou organizácie spoločnosti.

Núka sa využitie uvedených nástrojov napríklad na intenzívne a dlhodobo diskutovanú otázku ceny za stavbu diaľnic v SR. Informácia, že dokončenie diaľnice D1 bude stáť 9 mld euro nedáva ako totálny sumár občanovi reálny podklad pre diskusiu. Predsa každý sumár sa skladá z položiek a čím detailnejší rozklad na položky bude k dispozícii, tým väčšia bude možnosť realizovať ku tomu verejnú oponentúru a kvalifikovanejšie bude možné viesť verejnú diskusiu o tom, či diaľnice sú alebo nie sú predražené.
Pamätám sa na článok v tlači pre niekoľkými rokmi, kde investigatívni novinári niekde "vyšťúrali" že cez tender bolo nakúpené okrem iného jeden kus závesného zariadenia za traktor pre službu na letisku za cca 100 000 Sk, ktoré bolo v tom čase možné kúpiť za cca 10 000 Sk. Pri takejto informácii je už veru dobre možná diskusia.
K verejnej oponentúre k cene diaľnic sa vo veku Internetu núka využitie najmä nasledovných nástrojov. Bolo by potrebné vytvoriť verejne prístupnú databázu položiek projektu stavby diaľnice, napríklad
špecifické hodnoty (na 1 km ...): zemné teleso, základný podklad, finálny podklad, vybavenie kamerami pre mýto ...
typickí predstavitelia - exempláre: segment mostu, segment tunela, typový privádzač, križovatka ...
ceny za výkup typického pozemku a nehnuteľnosti
ceny za "leasing" jednej miliardy, "leasingový koeficient"
K týmto údajom zverejňovaným na webe by mohla prebiehať verejná oponentúra, ktorej účastníkmi by boli okrem občanov, potenciálne dodávateľské firmy, špecialisti v odbore, VŠD Žilina ... . Údaje v databáze by boli priebežne aktualizované na základe výsledkov oponentúry. Po zverejnení projektu a zmluvy s rozpisom položiek pre konkrétnu diaľnicu, aj "obyčajný človek" by si mohol skôr utvoriť obraz o objektívnosti udávaných nákladov.
Keďže sa často píše v tlači, že dialnice v Chovátsku boli postavené oveľa lacnejšie ako v SR - ak je to pravda, núka sa možnosť využiť ich skúsenosti a údaje. Verím, že by boli ochotní poskytnúť nám "bratskú pomoc" v tejto veci. Majú podobné prírodné podmienky, veľa mostov a tunelov na trase diaľnice. Ceny sú síce ovplyvnené infláciou, súčasná ekonomická kríza a zostrujúca sa konkurencia ich však naopak stláčajú dolu.
Využitím zverejňovania uvedených údajov a informácií na webe by bolo možné uplatniť prvky priamej demokracie ešte pred výberovým konaním a uzatvorením zmluvy s dodávateľom.
edícia článku: 08/2010