Top 20 (+2) najsledovanejších videí na Youtube:
Poradie | Video | Autor | Jazyk | Pozretia (mld.) | Dátum nahratia |
1 | anglický (deti) | 14.66 | 17. júna 2016 | ||
2 | španielsky (pieseň) | 8.48 | 12. januára 2017 | ||
3 | anglický (deti) | 6.92 | 8. októbra 2016 | ||
4 | anglický (deti) | 6.75 | 2. mája 2018 | ||
5 | anglický (pieseň) | 6.30 | 6. apríla 2015 | ||
6 | anglický (pieseň) | 6.28 | 30. januára 2017 | ||
7 | Cocomelon | anglický (deti) | 6.22 | 24. mája 2018 | |
8 | anglický (deti) | 5.84 | 6. marca 2014 | ||
9 | anglický (pieseň) | 5.25 | 19. novembra 2014 | ||
10 | anglický (pieseň) | 5.20 | 15. júla 2012 | ||
11 | anglický (deti) | 5.13 | 27. februára 2018 | ||
12 | španielsky (pieseň) | 4.68 | 5. apríla 2018 | ||
13 | rusky | 4.60 | 31. januára 2012 | ||
14 | bez slov | 4.60 | 16. júna 2009 | ||
15 | Cocomelon | anglický (deti) | 4.10 | 25. júna 2018 | |
16 | hindský (deti) | 4.07 | 14. júna 2018 | ||
17 | anglický (pieseň) | 4.06 | 14. januára 2015 | ||
18 | anglický (pieseň) | 4.03 | 31. mája 2013 | ||
19 | anglický (pieseň) | 4.01 | 5. septembra 2013 | ||
20 | anglický (pieseň) | 3.96 | 4. júna 2010 | ||
21 | hindský (pieseň) | 3.90 | 10. mája 2011 | ||
22 | hindský (deti) | 3.84 | 26. januára 2018 |
Tučným sú zvýraznené nezmysly v štýle Teletubbies pre batoľatá a kurzívou pesničky. Graf je tu.
Nemá význam pokračovať vo vypisovaní zoznamu, pretože ten pokračuje minimálne v prvej stovke kombináciou anglických pesničiek a videí s bľabotaním pre batoľatá, ktoré sú tiež, poväčšine, aspoň nominálne v angličtine so sem-tam výnimkami, ako vo vyššie uvedenom liste hindčina, alebo na 54. mieste arabčina.
Zaujímavosťou je, že do Top 30 sa nezmestilo ani jedno video mladšie ako šesť rokov, hoci niektorým videám zo zoznamu trvalo dosiahnutie prvej miliardy (a/alebo umiestnenie sa v zozname) veľmi krátky čas - niekoľko mesiacov, každopádne menej ako rok. Znamená to, že platforma YouTube už dosiahla svoj zenit v biznis cykle a upadá a stráca dych v porovnaní s ohlupujúcim TikTokom?
To prvé, čiže najsledovanejšie Youtube video v histórii, teda aspoň súčasné (doterajšie) prvenstvo, drží "Baby Shark" (2016). Baby Shark je video pre kojencov, ktoré ich má údajne vystaviť angličtine. Je pomerne jednoduché a vyprodukované juhokórejskou spoločnosťou PinkFong, ktorá sa zaoberá obsahom pre deti. Videá pre najmenšie deti s anglickým obsahom (a často s nízkou produkčnou hodnotou) sú, mimochodom, ohromne sledované na celom Youtube, čo je pomerne prekvapivé, keďže podľa súčasnej politiky Youtube ako výsledok sa takéto videá nemôžu ukladať do playlistov, ani sa pod nimi nemôže komentovať, prípadne ich sledovať v pozadí, resp. v appke minimalizované.
Na druhom mieste je pesnička Despacito od Portorikánca Luisa Fonsiho, takže sa spieva v španielčine (12. január 2017)
Na treťom mieste je ďalšie podobne bezduché detské video Johny Johny Yes Papa z 8. októbra 2016. Aspoň vidno, ako si dnešní rodičia a vychovávatelia pomáhaju tým, že nechávajú deti čučať do tabletov. Video pochádza od rumunskej(!) produkčnej spoločnosti LooLooKids (divízia Mora TV v Iaşi, čo je na severovýchode Rumunska, pri moldavských hraniciach). Ten názov nie je práve najšťastnejší, keďže loo značí po anglicky záchod.
Zemiakovú medailu berie Bath Song (2. máj 2018), opäť video pre kojencov s anglickým obsahom, konečne však od americkej produkčnej spoločnosti Cocomelon, hoci vlastnenej Britmi.
Potom nasleduje Wiz Khalifa s jeho See You Again (7. apríla 2015) a za ním pesnička Shape of You od Eda Sheerana (anglicky) z 30. januára 2017.
Siedme miesto ukoristil opäť Cocomelon, tentoraz s verziou skoro sto rokov starej americkej detskej pesničky (24. mája 2018)
Na ôsmom mieste je potom Phonics Song with TWO Words - A For Apple - ABC Alphabet Songs with Sounds for Children (7. marca 2014), čo je zase anglické video pre bábätká od ChuChu TV, čo je pre zmenu indická spoločnosť pre vytváranie detského obsahu. Žeby to bol lukratívny biznis model?
Na 9. pozícii sa umiestnila pesnička Uptown Funk od Marka Ronsona (19. november 2014) a top 10 uzatvára svetoznámy Gangnam Style (pesnička od juhokórejského rappera PSY), ktorá sa preslávila tým, že ako prvé video v histórii YouTube dosiahlo 1 miliardu pozretí, a to presne na dátum predpokladaného konca sveta (aspoň podľa Mayského kalendára), čiže 21. decembra 2012. Hoci, keď sa tak pozriem na stav politiky vo svete, rozmýšľam, či sa ten koniec sveta v 2012 aj skutočne nezačal. Čo je zaujímavé, všetky zvyšné videá v Top Ten boli nahraté na YouTube dávno potom, ako Gangnam Style dosiahol miliardu pozretí. Gangnam style bol uploadnutý 15. júla 2012, takže mu netrvalo ani pol roka, aby nabral miliardu pozretí.
Nasleduje ďalšie video pre malé deti, tentokrát o čosi náučnejšie než pesničky ako Baby Shark alebo Johny Johny Yes Papa, a síce "Learning Colors – Colorful Eggs on a Farm", po rusky "Учим цвета-Разноцветные яйца на ферме" (27. február 2018). Ide o video od podľa názvu ruskej produkčnej spoločnosti Miroshka TV, resp. Мирошка ТВ a nemajú ani len stránku na vikipédii! Zaujímavé, že na ich kanáli je v súčasnosti len 6 videí. Kedysi ich tam bolo podstatne viac. Celý ten kanál vyzerá byť podozrivý, lebo napriek názvu si píše domovský štát ako USA, je však spojený s Ruskom cez spriaznený kanál Kids Mira Show a mal aj tureckú jazykovú mutáciu. Existujú obvinenia, že do rebríčka sa im podarilo dostať využívaním viewbotov.
Na dvanástej pozícii sa vyhrieva ďalšia pieseň, španielska Dame tu Cosita, tentoraz so skutočne primitívnym textom. Čo ako spoločnosť hlúpneme a smerujeme k idiokracii?
Trinásť, Pán Boh pri nás. Opäť detské video, ale ani zďaleka nie také primitívne (pre najmenšie deti), lež ruská počítačom animovaná rozprávka Máša a Medveď, konkrétne 17. diel Recept na katastrofu, po rusky Маша плюс Каша (kde Máša varí kašu), uploadnuté 31. januára 2012 produkčnou spoločnosťou Animaccord Animation Studio (Анимационная студия «АНИМАККОРД»).
V celom zozname Top 100 ide o vari jediné normálne video, t.j. video, ktoré sa nepúšťa len do pozadia ako pesnička, alebo pre kojencov, aby dali pokoj, ale dá sa aj pozrieť pri zmysloch a stojí za to. Paradoxne (alebo žeby práve preto?), toto je jediné video, ktoré zaznamenalo dramatický prepad, keď za uplynulé tri roky získalo len 200 miliónov pozretí. Pred troma rokmi stálo na šiestej pozícii celosvetovo, teraz ho však jasne preskočili napríklad aj videá od Cocomelon. Nad Mášou a Medveďom v rebríčku, celkom symptomaticky, niet starších videí.
Trinásta pozícia však nie úplne presne odzrkadľuje popularitu Máše a Medveďa. Keďže toto video nebolo uploadnuté len na jediný kanál, ale na separátne jazykové mutácie (plus ako súčasť kompilácií), ich kombinovaný view count (súčet zhliadnutí) je podstatne vyšší, čiže nie 4,6 miliardy, lež 7,27, čo by Mášu posunulo do top trojky uvedeného rebríčka!
Tu je zoznam všetkých videí Máša varí kašu, ktoré sa mi po krátkom hľadaní podarilo nájsť:
Video | Kanál | Verzia | Počet pozretí (v mln.) | poznámka |
---|---|---|---|---|
Originál | 4 600 | |||
Get Movies | Dvojdiel s Большая стирка | 410 | ||
Ruská | 156 | |||
Маша и Медведь | Kompilácia | 3 | ||
Anglická | 679 | Za uplynulé 3 roky mal viac videní ako originál | ||
Masha and the Bear | Anglická kompilácia | 2 | ||
Masha and the Bear | Anglický klip | 8 | ||
Masha and the Bear | Anglický klip | 2 | ||
Arabská | 282 | |||
ماشا و الدب | Arabská kompilácia | 376 | ||
ماشا و الدب | Arabská kompilácia | 57 | ||
Španielska | 243 | |||
Čínska | 187 | |||
Ukrajinská | 138 | |||
Маша та Ведмідь | Ukrajinská kompilácia | 10 | ||
Nemecká | 25 | |||
Talianska | 23 | |||
Francúzska | 20 | |||
Japonská | 3.6 | |||
マーシャと熊 | Japonská kompilácia | 34 | ||
Poľská | 2.5 | |||
Indonézska | 1.8 | Najpopulárnejší diel má 32 miliónov pozretí | ||
Fínska | 1.7 | |||
Holandská | 1 | Najpopulárnejší diel je hneď ďalší, 18. (185 mln.) | ||
Švédska | 0.25 (menej ako počet odoberateľov kanála!) | Najpopulárnejší je 6. diel (21 miliónov pozretí) |
Tomu sa hovorí kultúrny export!
Na obranu iných videí (obzvlášť potom pesničiek) treba povedať, že ony sú nezriedka uploadované aj bežnými používateľmi, takže asi by sa dali nájsť nejaké ďalšie videá s pár miliónmi pozretí. Tiež je bežné, že youtuber nahrá pesničku na, ibaže nie s klipom, lež s textom na pozadí. Samozrejme, 100% príjmov z reklamy dostane po správnosti vždy ten, kto vyrobil obsah. Ak takéto video uploadnem ja, pôvodný autor si môže uplatniť autorské práva a všetky zárobky z oného videa pôjdu umelcovi (autorovi piesne), nie mne.
Keď už som pri tých peniazoch, treba povedať, že za 1 milión videní sa dá na YouTube zarobiť okolo 3-tisíc eur (rozpätie zhruba 1 000 - 10 000 €, v závislosti od dĺžky videa a počtu reklám, ale pozor, reklama vo videách pre deti je prísnejšie regulovaná), čiže za video s 5 miliardami pozretí sa dá teoreticky zarobiť 15 miliónov eur, resp. 5 až 50 (a to je len to, čo skasíruje uploader; zárobky YouTube idú osve). Ale tento vzorec je skôr pre "štandardné" videá; pri pesničkách či videách pre deti sa to môže počítať odlišne.
Nasleduje potom na 14. mieste ešte staršia pesnička Axel F od pomerne infantilnej digitálnej persóny Erika Wernquista, čo je v podstate remake o dva roky skoršej cover verzie soundtracku filmu Policajt v Beverly Hills.
Na 15. mieste je ďalší klenot z dielne Cocomelonu - riekanka z polovice 18. storočia - a hneď v závese za ním konečne inojazyčné (indické) video, hoci typologicky opäť pre nemluvňatá.
Zoznam pokračuje štyrmi anglickými pesničkami, až na 21. mieste nájdeme ďalšiu indickú, tentoraz akýsi náboženský popevok k opičiemu bohu Hanumanovi z portfólia indickej nahrávacej spoločnosti a produkčného giganta T-Series, Hanuman je v našich končinách najskôr známy vo forme sfilmovanej verzie čínskej klasiky Putovanie na Západ, ktorého postava Opičieho kráľa ním bola zrejme inšpirovaná.
Keď už som sa dostal k tej Číne - čínske spoločnosti samozrejme v tomto komerčne prestížnom zozname nápadne chýbajú, lebo hoci Čína má obrovskú - a digitálne gramotnú - populáciu rodičov, ktorí by veľmi radi pchali kaleráby angličtinu do hlavy svojím deťom a púšťali im takéto videá, vláda tam oficiálne blokuje YouTube.
Na 22. mieste je potom ďalšie indické video pre deti, inšpirované, ako inak, anglickou riekankou. Tí sprepadení Anglosasi majú prsty vo všetkom a ešte aj riekankami nenápadne pokračujú v kolonizácii.
Keď som vyššie písal, že YouTube už možno dosiahol svoj vrchol a v rebríčku sú iba videá staršie ako 6 rokov (hoci niektorým na miliardu pozretí stačilo pár mesiacov), patrilo by sa - pre porovnanie - zverejniť poradie spred troch rokov:
Poradie | Video | Autor | Zhliadnutia (mld.) | Dátum nahratia |
1 (1) | Baby Shark Dance | Pinkfong | 8.71 | 17. júna 2016 |
2 (2) | Despacito | Luis Fonsi | 7.38 | 12. januára 2017 |
3 (3) | Johny Johny Yes Papa | LooLoo Kids | 5.41 | 8. októbra 2016 |
4 (6) | Shape of You | Ed Sheeran | 5.34 | 30. januára 2017 |
5 (5) | See You Again | Wiz Khalifa | 5.13 | 6. apríla 2015 |
6 (13) | Masha and the Bear | Get Movies | 4.44 | 31. januára 2012 |
7 (9) | Uptown Funk | Mark Ronson | 4.19 | 19. novembra 2014 |
8 (11) | Learning Colors | Miroshka TV | 4.12 | 27. februára 2018 |
9 (4) | Bath Song | Cocomelon | 4.1 | 2. mája 2018 |
10 (10) | Gangnam Style | Psy | 4.08 | 15. júla 2012 |
11 (8) | Phonics Song with Two Words | ChuChu TV | 3.9 | 6. marca 2014 |
Neuveriteľné, za tri roky sa do top 10 dokázala vkliesniť len detská riekanka Wheels on the Bus od už etablovaného tvrocu, agentúry Cocomelon!
V ďalšej časti sa pozriem viac na jednotlivé kanály a youtuberov.