Poslúžili sme ako precedens, ako nelichotivý príklad krajiny, ktorú pri čerpaní fondov nie je hodné nasledovať, ako odstrašujúci príklad krajiny, prijímateľa eurofondov, ktorá namiesto toho, aby si peniazmi z Bruselu pomohla riešiť nezamestnanosť, diaľnice, vedu, a podobne, eurofondami nasycuje mafiu, organizovaný zločin, politický, či ekonomický, či klasický hlavohruďový a to práve cez nastrčené biele kone, rôzne poradenské firmy. Eurofondami živíme korupciu. A neexistuje tu inštancia, na ktorú by sa Brusel mohol spoľahnúť ako na spoľahlivého partnera, ktorý korupciu pri kontrolách odhalí. Nie, ešte aj naša formálna kontrola sa nechala oblbnúť eurofondami a na hanbu nás všetkých na to Brusel cez reaudit prišiel. Prichytení pri čine.
Koho to je chyba? Je to naozaj chyba ministra Richtera? Myslím si, že za normálnych okolností v normálnej krajine by pri takomto prúseri mala padnúť celá a nie takto – chabým pokusom opozície ju odvolať. V slušných spoločnostiach, v slušných krajinách po takomto obrovskom škandále odstúpi premiér s celou vládou sám.
O vine a treste
Je to teda naozaj chyba ministra Richtera? Toho pána ministra, ktorý sa až dojemne postaral o zvýšený vianočný dôchodok pre našich dôchodcov? Akokoľvek by sme chceli prekrúcať pravdu, len veľmi ťažko by sme mohli ukázať prstom na ministra práce a zvolať, že len a výlučne on je zodpovedný za stavenie miliónov eurofondov. Pravda je totiž taká, že my nevieme, ktoré projekty, z akých operačných programov vlastne audítori Európskeho audítorskeho dvora reauditovali. Mohli tam byť pokojne projekty z operačného programu vzdelávanie, mohlo ísť o projekty na diaľnice, mohlo ísť o projekty OPISU. Nevieme, a preto by bolo nefér ukazovať v tejto súvislosti na ministra Richtera.
Ako to vidí EÚ
Pozrime sa na to, z čoho nás to vlastne tá európska únia obvinila, za čo nás to vlastne potrestala. Pri reaudite odhalili „zistenia vysokej závažnosti, ktoré viedli k uplatneniu finančných opráv v programovom období 2007-2013“.
Odhalili veľmi závažné pochybenia pri čerpaní , nedostatočnú kontrolu a predražené nákupy, či zmanipulované verejné obstarávania. To všetko vedie ku korupcii a k neefektívnemu využívaniu eurofondov v takom rozmere, že nám EÚ definitívne nepreplatí projekty vo výške 165 miliónov eúr. Takto nám už raz v minulosti odmietla vyplatiť sociálne podniky, pamätáte sa? Sociálne podniky, tunel do eurofondov vo výške jedenásť miliónov eúr... Kto to zaplatil? Nuž, my všetci v zmysle poučky – nedal Brusel, dá daňový poplatník. A dnes Brusel odmieta preplatiť viac ako 165 miliónov eúr na rôzne projekty. Kto to preplatí?????
Kde a ako v tomto figuruje minister Richter?
Minister Richter je symbolom všetkého vyššie spomínaného. Programovacie obdobie, ktoré audítori audostovali, sa začalo v roku 2007. Do roku 2010 bačoval SMER. Na chvíľu sa ich bačovanie prerušilo našou etudou, a môžem povedať za mňa a za Jozefa Mihála, že minimálne rok sme na ministerstve práce upratovali bordel v prerozdeľovaní eurofondov, ktorý napáchalo vedenie ministerstva, ktoré sme striedali.
Takže, Brusel monitoroval projekty od roku 2007. A bolo začiatkom roka 2008, kedy denník Sme priniesol informáciu, podľa ktorej sa premiér Robert Fico s vtedajším generálnym sekretár Smeru Jánom Richterom stretávali s primátormi a starostami, pričom témou stretnutí boli eurofondy. Je pozoruhodné, že pánovi Richterovi tak veľmi ležalo na srdci, aby starostovia a primátori za Smer získali podporu pre svoje projekty, že im odporučil poradenskú firmu Star EÚ.
Richter pomohol, aby StarEÚ pomáhala
„Dozvedeli sme sa, že agentúra Star EÚ je pripravená metodicky nám pomáhať v oblasti projektov, technickej dokumentácie aj s prípravou ďalších podkladov,“ povedal vtedy kolega Mikuláš Krajkovič, známy podľa médií aj ako najmenej aktívny poslanec, v tom období starosta obce Vápeník, okres Svidník. v parlamente slúži už tretie funkčné obdobie. Krajkovič je okresný predseda strany vo Svidník. Pod jeho vedením sa Smeru-SD vo Svidníckom okrese zjavne darí a v posledných voľbách tam získal 63,5 percenta.
Ako sa kupuje niekoľkonásobné šťastie
Áno, takto sa to robí. Ak si zabezpečíte dobrého poradcu pri projekte, ak máte takéhoto bieleho koňa, váš projekt prejde a tešiť sa z toho bude hneď niekoľko zainteresovaných strán – obyvatelia obce z toho budú mať radosť a prospech, vy z toho získate hlasy vo voľbách – najskôr lokálnych, neskôr parlamanetných a ešte aj strana bude mať radosť, lebo cez bieleho koňa jej do pokladnici, o ktorú sa staral práve pán minister, natečú peniaze, ktoré vykážeme ako dary. Takto nejao fungujú nastrčené biele kone, cez ktoré tečú peniaze politickým, ekonomických alebo hlavohruďovým mafiám.
Takže, pán dnešný minister Richter takto obehol stovky starostov a primátorov a odporúčal vždy pripravenú firmu Star EÚ. A veru, odporúčal vskutku veľmi šikovnú firmu, ktorá bola vskutku dobre pripravená, zdá sa že na všetko.
Firma Star EÚ sa zúčastnila na všetkých sedemdesiatich výberových konaniach a všetkých sedemdesiat aj vyhrala. Stopercentná úspešnosť.
Aby som nezabudla, výberové konania pre obce a mestá zabezpečovala spoločnosť Tender Profit a čuduj sa svetu, obe firmy sú personálne prepojené.
Pripomeňme si, čo nám to tá Európska únia vyčíta natoľko, že nám zastavila eurofondy – korupciu, zmanipulované tendre predražené projekty. A máme odpoveď na to, prečo tu dnes sedí pán minister Richter v úlohe odvolávaného člena vlády – preto, že svojím počínaním a prepojením na firmu Star EÚ je symbolom korupcie, zneužívania eurofondov, klientelizmu, subvenčných podvodov, nastrčených bielych koní pri tunelovaní eurofondov.
Ako to chodí v slušnom svete
V slušnej krajine by čovek s takýmto morálnym štítom nemohol zastávať funkciu ministra práce sociálnych vecí a rodiny, V slušnej krajine by minister s takýmto morálnym štítom po prevalení informácií okamžite zo svojho postu odstúpil. V slušnej krajine by minister, ktorého rieši Národná protikorupčná jednotka, odstúpil. V slušnej krajine by ministra s takýmto morálnym štítom po prevalení informácií slušný premiér odvolal.
Existujú desiatky príkladov ministrov, premiérov aj celých vlád, ktorí sami odstúpili po prevalení akýchkoľvek, aj menších podozrení o ich korupčnom správaní – od Talianska, cez Českú republiku, Poľsko, Izrael, až po Kuvajt!!!!
U nás máme onakvejšie spôsoby
U nás? Skupinka malomocných opozičných poslancov sa snaží o to, čo by malo byť v normánej krajine normálne. Odvolať človeka, ktorý si morálne nezaslúži zastávať post ministra práce, sociálnych vecí a rodinym pretože jeho pôsobenie je hrubým výsmechom do tvárí všetkých slušných ľudí v tejto krajine. Akokoľvek chabo môže táto naša iniciatíva vyzerať, som rada, že sme na to pristúpili. A to aj napriek tomu, že je zrejmé, že ten kto sa stará o pokladňu Smeru a o to, aby bola plná, lebo plná pokladňa voľby vyhráva, ten, kto ju plní vlastnou hlavou cez nastrčené poradenské firmy, ten čo kope tunely do obrovských fondov Európskej únie, že takýto človek je posvätnou kravou a siahnuť naň je takmer nemožné.
Akokoľvek smiešna sa táto naša iniciatíva môže zdať v porovnaní so silou štátostrany a vládnych poslancov v pléne, som rada, že sme sa na to podujali. Lebo na krivosť treba ukazovať prstom a treba sa zas a znovu snažiť s ňou skoncovať. Slušní ľudia v tejto krajine musia mať pocit a vedieť, že v ich zákonodárnom zbore majú svojich zástupcov.