24. aprílbude dňom, kedy oficiálne vyjde dlho očakávaná MMORPG zo sveta TolkienovejStredozeme s podtitulom Shadows of Angmar. Autori názvom jemne naznačujú,že sa, aspoň zatiaľ, nedostaneme priveľmi na východ, pričom sám môžem povedať,že som nedoputoval ďalej, než do Roklinky. Angmar je Angmar. Zároveň však jeponechaný naozaj veľký priestor pre datadisky a z pošuškávania okolohry sa dá zistiť, že ho využijú a poriadne sa „vybláznia". Rád by som vámspríjemnil čakanie a osvetlil, na čo sa tešiť. Poďme najprv na vecičkytechnického rázu.

Než začnete hrať
Hru je možné zakúpiť nielenv klasických predajniach, ale ako je už dobrým zvykom aj cez internet, a to v rôznych verziách. Pri spoplatňovaní sa uvažuje o možnostipredplatenia na „celý" život, čo bude samozrejme o niečo vyšší obnos, alemáte pokoj.
Grafika je veľmi pekná a detailná,scenérie pôsobia realisticky a sviežo, pričom si zachovávajú pečať danejlokácie, Ered Luin sa javí staroveké a je obývané elfamia trpaslíkmi, zatiaľčo hobitský Kraj je krásne vidiecky pokojný. Atmosférupodfarbuje štýlová hudba. S grafikou sa bohužiaľ nesú pre mnohých „krvavé"hardvérové nároky (pozri),nezostane iné, než riadne siahnuť do peňaženky alebo sa uspokojiťs nižšími grafickými nastaveniami.
Kým môžem byť?
Hráč má možnosť vybrať si zo štyroch rásznámych z knižného Pána prsteňov. Elfovia sú dlhovekí a krásni,staršie deti sveta, Eruovi Prvorodení a ako takí sú odolnejší a viacspätí s krajinou, v ktorej žijú, než ostatné rasy. Napriek tomu razza čas napnú plachty a odchádzajú na najzápadnejší Západ z prístavov v Mithlonde. Trpaslíci, silnía uzemčistí, sú vynikajúci kamenári a kováči, žijú vo svojich kamennýchsídlach a v hre je ich hlavným sídliskom Thorinovo sídlov severnej časti Ered Luin. Hobiti sú milí (a malí) a na prvý pohľadje zrejmé, že si už dlho nažívajú v blahobyte a pokoji vo svojomKraji. Ľudia sú (hoc sa to v hre nezdá pravdivé) najpočetnejšía najprispôsobivejší, vďaka čomu sú dievčaťom pre všetko, keďže zvládajúakúkoľvek triedu. Tých je sedem.
Champion jebojovník, ktorý je zameraný na čo najväčšie poškodenie protivníka a jehoútoky dokážu zasiahnuť viac cieľov súčasne. Veľmi vhod je aj možnosť duálnehodržania zbraní. Hoci je champion zdatný bojovník, pravým pilierom bitky jeguardian. Ten sa zameriava na defenzívne schopnosti a prácu so štítom.Vďaka najťažšiemu typu brnenia dokáže prežiť aj naozaj tvrdé potýčkya pútať na seba pozornosť nepriateľa. Ďalej je tu captain, slúžiaci hlavneako vodca a podpora svojich spolubojovníkov, než ako radový vojak. Napriektomu zastane svoje miesto v bitke, i keď nepôsobí takú škodu akochampion ani neznesie toľko ako guardian (ale ak máte radi vlastného herolda,tak je práve kapitán jasnou voľbou). Nechýba zlodejská profesia (burglar),ktorá sa ako aj v iných hrách vyznačuje najmä kritickými zásahmia možnosťou pohybovať sa nevidený. Ako jediný zástupca magických síl sapredstavuje lore-master, ktorý má aj svojho zvieracieho pomocníka (zhliadol sommedveďa). Zvieratá slúžia aj hunterovi, ktorý je primárnym lukostrelcoma bojovníkom na diaľku. Zostáva už len minstrel, ktorý udržujea posilňuje morálku svojimi piesňami a dokáže liečiť. Každá trieda másvoje obmedzenia a nie pre každú rasu je prístupná každá trieda, napríkladkapitánom môže byť len človek - tieto obmedzenia však ešte nie sú úplne pevnéa diskutuje sa o nich. Čo sa rás týka, všetky ponúkajú výber z dvochpohlaví, okrem trpaslíkov. Hoci v knihe nájdeme jednu-dve zmienkyo trpasličích ženách, v hre zatiaľ nie sú zahrnutéa pravdepodobne ani nebudú (keďže bolo napísané, že sa veľmi podobajú natrpaslíkov, nie je to ani potrebné).
Asi sa vám zdá niečo zvláštne...Áno, je totak, všetko sú to rasy „dobrej" strany. Správne. Je síce možné hrať aj za druhústranu, ale má to svoje obmedzenia a pravidlá, čo rozoberiem v častio PvP.

Vývoj postavya herný život
Vývoj postavy je vcelku klasický. Pozískaní dostatočného počtu skúseností, postúpite na vyšší level a získate(naučíte sa) novú schopnosť od príslušného trénera. Nekoná sa žiadneindividuálne vkladanie bodov do štatistík. Ako istá náhrada a možnosťodlíšiť sa od ostatných, sú tu rysy (traits). Sú to rôzne bonusové vylepšenia,ktoré si aktivujete u barda a delia sa na viac druhov - od normálnychaž po legendárne. Získať sa dajú za plnenie questov alebo zabíjaním určitéhodruhu príšer. Podobne sa získavajú aj tituly (titles), čo je pridané meno, podktorým ste známy/a (napr. za zabíjanie vlkov získate titul Wolf-tamer). Questysú nápadité a zaujímavé a zodpovedajú povahe lokality, kde sanachádzate (záchrana prasnice v Kraji J ), čo veľmi napomáhavžitiu sa do postavy. To iste poteší roleplayerov, ktorým je, ako inak,k dispozícii široký emotelist s perličkami ako hranie na hudobnénástroje či neodmysliteľné fajčenie fajkových travín (a možete si aj adoptovaťiného hráča).
Každý hráč si ešte môže zvoliť povolanie,ktoré je vlastne súborom troch profesií - môžete sa stať výrobcom zbraní,brnení, prieskumníkom, historikom, klenotníkom, ...(sem).Treba podotknúť, že prakticky žiadne povolanie nie je úplne sebestačnéa potrebuje suroviny a materiál od iných.
Mnoho mechanizmov bolo prebranýchz World of Warcraft, čo nebolo na škodu. Ide napríklad o aukčný dom,poštu a medzimestské cestovanie(hoci na vyššom leveli, je možnosť kúpiť sikoňa/poníka vlastného).
Hráčom je umožnené spájať sa do väčšíchcelkov počínajúc spoločenstvom (fellowship = party) a končiac„príbuzenstvom"(kinship = guild). Viaceré questy si doslova vyžadujú viac ľudí,ide väčšinou o questy vo väčších inštanciách a kobkách.
Player vs. Player
LotRO nepodporuje klasickú hruhráčov proti hráčom ako sme zvyknutí z iných hier. Avšak nič nie jestratené, stačí zájsť za správnym NPC a presuniete sa do špeciálnejlokácie (Ettenmoors), kde je medzifrakčné PvP umožnené - v princípe od 10.levelu môžete ovládať 50. lvl príšeru (orc, warg, spider), avšak so svojouvlastnou postavou sa môžete zapojiť až na 40. leveli.
Zaujímavé je navštíviť miesta, známe nám z kníh(Staroles, Amon Sul,...). Dej hry sa odohráva zhruba v období Frodovhoodchodu s prsteňom a hlavná quest línia sa s knižným príbehomviackrát prepletá, čo sa nezaobíde bez stretnutí so starými známymi (Aragorn,Gandalf, Bombadil,...).

Turbine nám navarili pochúťku a hoci nie je bez chýb,určite dokáže potešiť fanúšikov Pána prsteňov i žánru MMORPG. Ešte stálezostávajú skvelé nápady, ktoré možno budú realizované v niektoromz datadiskov (ako napríklad vlastné bývanie), a preto je stále sa načo tešiť.