Aj toto by ste mali vedieť...
Primátor je na Slovensku najvyšší predstaviteľ /výkonný orgán/ mesta.
Ako vníma občan svojho primátora? Čo sa od neho očakáva? Podľa čoho ho hodnotíme? Pre mňa je primátor osobnosť, autorita, ktorá mesto reprezentuje, riadi, rozvíja. To či sa stane z primátora aj všeobecne rešpektovaná osoba v meste, rozhodne jeho emocionálna výbava, ľudskosť, empatia, slušnosť. Funkcia primátora je zásadná v tom, ako sa vníma mesto.
Akí poslanci nás reprezentujú v mestskom zastupiteľstve? Pripomeniem zákon.
Obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce na štyri roky. Podľa §25 Zákona č. 369/1990 Zb. Zákon Slovenskej národnej rady o obecnom zriadení sú povinnosti poslancov nasledovné:
Povinnosti:
zložiť sľub na prvom zasadnutí obecného zastupiteľstva, ktorého sa zúčastní,
zúčastňovať sa zasadnutí obecného zastupiteľstva a jeho orgánov, do ktorých bol zvolený,
dodržiavať štatút obce, rokovací poriadok obecného zastupiteľstva a zásady odmeňovania poslancov,
obhajovať záujmy obce a jej obyvateľov,
informovať na požiadanie voličov o svojej činnosti a činnosti obecného zastupiteľstva,
prehlbovať si vedomosti potrebné na výkon funkcie poslanca.
Sľub poslanca: Sľubujem na svoju česť a svedomie, že budem riadne plniť svoje povinnosti, ochraňovať záujmy obce, dodržiavať Ústavu SR, ústavné zákony...
Skalica – kultúrna perla Záhoria v realite
Primátor reprezentuje mesto navonok, zveľaďuje mestský majetok a udržiava mesto v dobrej ekonomickej kondícii, prepája ľudí kultúrne, sociálne. Pracuje pre občana, za mesto vo verejnom záujme. Nezameniteľná úloha primátora je pri vedení zasadnutí mestského zastupiteľstva. Zvoláva a vedie zastupiteľstvo, nie je tam v nadriadenom postavení, má dodržiavať procesný charakter zastupiteľstva, nekričať, nerozkazovať, netlieskať.
Ako je teda možné že primátor nevidí, že poslanci sú v riadiacich štruktúrach /pracovnom pomere alebo v inom pracovno-právnom vzťahu/ v súkromných firmách, ktoré sú prepojené s mestom, teda sú svojou podstatou absolútne naviazané na schvaľovanie verejných financií? Poslanec mestského zastupiteľstva je zvolený občanmi a je tam predovšetkým za občana, za mesto, nie je tam od toho, aby verejne loboval za súkromné firmy a už vôbec nie za to, aby presadzoval záujmy týchto firiem na úkor mesta. Nemal by prehliadať, že poslanci opustia hlasovaciu miestnosť a vyberú svoju hlasovaciu kartu bez vysvetlenia na zastupiteľstve. Má si všimnúť, že poslanci sa verejne priznávajú k tomu, že nebudú hlasovať /je to ich zákonná povinnosť/, napríklad pretože ich kamaráta mesto neakceptovalo /klientelizmus/. Nemal by tolerovať, že počas zastupiteľstva sa poslanci okrikujú, oslovujú menom, bavia sa, odchádzajú a prichádzajú, kedy sa im to páči, ale mal by trvať na rokovacom poriadku. Rozhodne by nemal svojvoľne obmedzovať verejné vystúpenie na zastupiteľstve poslancom i občanom. Nemal by brániť občanom sa verejne vyjadrovať na sociálnych sieťach pod oficiálnu stránku mesta, občan by nemal byť zastrašovaný, kriminalizovaný. A už vôbec by sa občan nemal báť o svoju rodinu a zamestnanie, pripomínam, že sa to deje, práve pri schvaľovaní VZN o dočasnom parkovaní občania využili petičný zákon. Aké bolo prekvapenie, keď ani 2230 podpisov sa nedalo právne použiť, nakoľko sa občan bál zverejniť svoje meno a adresu.
Žijeme v 21 storočí a demokratické princípy by mali byť rešpektované a preto je tiež sporné aj to, že v ekonomickej komisii /poradný orgán mesta/ sedí za občana prednosta úradu, ktorý či chceme alebo nie informáciami usmerňuje schvaľovací proces v komisii, pomáha presadzovať svoje osobné záujmy, ktoré potom cez úrad realizuje.
Že by to tak nemalo byť? Nemalo! Že by to mal niekto kontrolovať? Mal! Tak len toľko...