
Ako ale vlastne firma dôjde na to, že sa deje u nej niečo nekalé. Pred nedávnom ma zaujala štúdia spoločnosti KPMG. Snahou štúdie bolo identifikovať profil možného podvodníka.
http://www.kpmg.cz/czech/images/but/CZ_Profil-pachatele_2007.pdf.
Aj keď poznáte profil dokonalého zločinca, jeho usvedčenie je tŕnistá cesta. Čo je najťažšie pre audítora, je v skutočnosti identifikovať takéto podvodné aktivity.
Musím priznať, že vačšinou sa jedná o náhodu ak audítor identifikuje podvod. V praxi existuje niekoľko nástrojov, ktoré pomáhajú odokryť podvodné aktivity.
Teória ich rozdeľuje na dve časti. Prevenčné a detekčné (aktívne odhalujúce) opatrenia.
Medzi prevenčné opatrenia patria: Nábor pracovníkov (získavanie referencií, dôsledne prevedený výber pracovníka), Školenia, Presadzovanie firemnej kultúry (Code of Ethics) prípadne Etická linka.
Program, čo robiť keď sa spozorujú určité náznaky podovoných aktivít patrí medzi detekčné opatrenia, detailná analýza dát (data mining) prípadne interný audit.
Na konferencii v Amsterdame, v diskusnej sekcii Fraud (podvod) (http://www.iia2007.com/) medzi hlavné faktory k zrealizovanie podvodu patrili: Príležitosť, Chamtivosť a nedostatočné kontrolné mechanizmy.
Ak už dôjde k podvodnej udalosti na rad prichádza polícajné metódy ako sú vysluchy, odpočúvanie, monitorovanie podvodných aktivít aby sa zabezpečila dostatok dôkazov na usvedčenie páchateľa.
Čo som odpozoroval v praxi, tak medzi najčastejšie cesty ako odhaliť podvod bolo udanie, náhoda a práca interného alebo externého auditu.
Aby sme si nerobili o sebe ilúzie, tak americké spoločnosti prichádzajú o 6 % celkových tržieb, kvôli podvodom spôsobené zamestnancami. Šokovala ma odhadovaná suma USD 660 milárd. http://www.bizjournals.com/nashville/stories/2007/10/15/focus4.html?b=1192420800%5E1534438
Pre spoločnosti sa určite oplatí investovať do odhalovania podvodov. Stači si len prepočítať, že prídete o 6 % tržieb. Toto percento je štatisicky vypočítané na vzorke amerických spoločností.
U nás si ho netrúfnem odhadnúť.