
Ulice sú už niekoľko mesiacov plné bilbordov prezidentských kandidátov a ich sľubov. Inzercia kandidátov pribúda aj na webe, rovnako ako videá o tom, aké mal kto detstvo a čo všetko urobí. Správne by tí, ktorí chcú v budúcnosti podpisovať zákony pre iných, mali s tým všetkým počkať. Zákon o prezidentských voľbách akúkoľvek kampaň prezidentským kandidátom zatiaľ nedovoľuje.
Podľa zákona „kampaň pred voľbou začína 15 dní a končí sa 48 hodín pred začiatkom voľby." Voľby budú 15. marca. Oficiálna kampaň začne 28. februára a skončí 13. marca. Podľa zákona: vedenie kampane mimo stanoveného času je zakázané.
Zákon píše, že kampaňou sa rozumie činnosť kandidátov, politických strán a hnutí, prípadne ďalších subjektov v prospech voľby kandidáta vrátane inzercie alebo reklamy prostredníctvom rozhlasového a televízneho vysielania, hromadných informačných prostriedkov, veľkoplošných nosičov, plagátov a iných nosičov informácií.
Viac na: Čo sa môže a čo nesmie počas prezidentskej kampane
Zákon hovorí o sankciách pre kandidátov, ak prekročia stanovený limit nákladov 132 775 eur, ale len počas termínu oficiálnej kampane. Čiže kandidátom stačí dať si pozor len na sumu a len počas dvoch týždňov. Koľko vynaložili už pred tým, nikto neráta ani nekontroluje.
Takéto obmedzenie je úplne zbytočné a formálne.
Na Slovensku platí tento zákon už 15 rokov, volilo sa podľa neho už trikrát. Ak už chce štát dozerať nad prostriedkami kampane, nech to urobí korektne. Pritom by stačili malé úpravy v zákone:
Ak podľa zákona má byť kampaň len dva týždne, zákon by mal určiť orgán, ktorý porušenie zákona mimo termínu oficiálnej kampane bude sledovať a udelí sankciu. To je ale podľa mňa zložité, lebo kampaň už nie je len tradičná, ale sú to napríklad aj videá, blogy, listy kandidátov, knihy, aktivity na sociálnej sieti.
Transparentnejšie by bolo zrušiť obmedzenie kampane termínom a stanoviť buď jednotný limit alebo aspoň požiadavku zverejnenia všetkých výdavkov kandidáta, nielen tie, ktoré minú počas dvoch týždňov pred voľbami. Vedieť sumu, koľko dal kto na kampaň, je totiž veľmi dôležité. Dá sa podľa toho zistiť, či mal kandidát na kampaň zo svojho vrecka, a ak nie, potom sa novinári môžu pýtať, od koho ich získal a čo za to sľúbil. A volič, môže na to pamätať, keď bude nový prezident podpisovať zákony.
Dnešný formálny volebný zákon je len výsmechom všetkým tým, ktorí pravidlá dodržujú.