
Politická reklama je v televíziách povolená len v období tri týždne pred voľbami a každá strana má právo kúpiť si v jednej televízii za celé toto obdobie priestor 30 minút. Ak sa vám zdá, že spoty 99% vidíte častejšie ako iné, nemusí to byť náhoda. V blokoch politickej reklamy (napríklad na JOJ) totiž okrem spotov 99% vysielaných s logom strany, púšťajú aj takmer identický spot „Toto je naša chvíľa", ale bez loga, kde je na konci oznam, že Zelení vo voľbách podporujú 99 percent - občiansky hlas. Spot si všimli aj Hospodárske noviny. K spotu sa strana v HN prihlásila, ale jej zástupca Pavel Hraško už nevedel povedať, koľko ich spot stál.
((spot))
Odkúpila, či inak získala strana 99% od strany Zelení reklamný priestor? Alebo jej ho strana veľkodušne ponúkla? Na moje otázky líderka strany Jana Pavlovičová neodpovedala. A ani Ivan Weiss z 99 %. Ticho je aj JOJ. Na otázky, ktorá strana a aký priestor si v ich vysielaní kúpila, televízia neodpovedala.
Licenčná rada síce dohliada na vysielanie televízií, nie však na politickú reklamu. „Spory týkajúce sa rovnosti rozdelenia a určenia času na vysielanie politickej reklamy rieši Ústredná volebná komisia. To by sa týkalo aj tohto prípadu," povedal pre blog riaditeľ kancelárie rady Ľuboš Kukliš. Ak by to niektorej strane v predvolebnom boji prekážalo, podľa zákona „spory týkajúce sa rovnosti rozdelenia a určenia času na vysielanie politickej reklamy alebo na účasť v diskusných reláciách rieši Ústredná volebná komisia." Ako presne, zákon nehovorí.
Nenápadný spot s ružičkou
Včera sa na Markíze (a možno aj inde) objavil zvláštny spot neznámej ženy s ružou vysielaný v bežnom reklamnom čase. Spot je podpísaný občianskym združením Sľubovali.sk, no veta ženy „od štátu chcem rovnosť platov mužov a žien," je rovnaká, ako jeden z hlavných sloganov 99%. Podobností s rukopisom 99% je viacero - nahovoril ho pravdepodobne ten istý ženský hlas, má podobnú grafiku aj štýl. Nie je preto vylúčené, že januárový spot propagujúci 99% cez neznáme občianske združenie, za ktorý televízie dostali sankcie, má ďalší klon. Ani v tomto prípade Weiss neodpovedal. A Markíza tvrdí, že mimo vyhradený čas politickú reklamu nevysiela.
Politická reklama je v bežnom reklamnom priestore televízií zakázaná. To, že pri spote nie je logo strany, však neznamená, že ju licenčná rada pri skúmaní neoznačí ako politickú reklamu. Podľa Kukliša časť definície politickej reklamy sa týka aj hesiel. „Ak by teda preukázateľne išlo o popularizáciu hesla konkrétneho politického subjektu, bola by to politická reklama." V takom prípade to môže rada označiť za porušenie zákona, kde hrozí vysielateľom sankcia.