Veríte na kúzla?

Rituály a povery sú definované ako nie úplne racionálne správanie a presvedčenie, že pomocou určitého správania môžeme nejakým spôsobom ovplyvniť budúcnosť napriek tomu, že medzi týmto správaním a výsledkom neexistuje nijaký zrejmý príčinný vzťah.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Kapitola 5 - Veríte na kúzla?

Nad knihou Martina Lindstorma - Nákup.ológia

Pocit, že máme zvláštnu moc nás povzbudzuje v situáciách, kedy nám hrozí niečo zlé a pomáha nám utíšiť každodenné strachy a zahnať ťaživé myšlienky.“

Benedict Carey – komentátor New York Times

Rituály a povery sú definované ako nie úplne racionálne správanie a presvedčenie, že pomocou určitého správania môžeme nejakým spôsobom ovplyvniť budúcnosť napriek tomu, že medzi týmto správaním a výsledkom neexistuje nijaký zrejmý príčinný vzťah.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Svet je plný stresu a zhonu. Všetko sa zrýchľuje a to nielen okolo nás, ale aj my sami zrýchľujeme svoje životné tempo (v roku 2007 uskutočnili vedci v 34 zemiach sveta analýzu chôdze a zistil, že priemerný chodec zrýchlil svoju chôdzu o 10% za posledných 10 rokov) Všetky zmeny okolo nás spôsobujú, že svet sa stáva nepredvídateľným miestom a my pátrame po pocite kontroly nad vlastným životom. Vtedy prichádzajú na rad rituály.

Diskusia nad tým, či nám rituály pomáhajú, alebo zväzujú je na krčmové debaty. V každom prípade môžeme povedať, že niektoré rituály jednoznačne zlepšujú náš psychickú pohodu a aj telesné zdravie. Deti z rodín, ktoré praktikovali predvídateľné rutinné činnosti trpia menej často respiračnými ochoreniami a mali celkovo lepší zdravotný stav. Rovnako mali tieto deti aj silnejší pocit uvedomovania si samého seba a užší vzťah k rodičom.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2007 uskutočnil svetový gigant BBDO Woldwide štúdiu zameranú na bežné rituály v 26 zemiach sveta. Zistili, že väčšina ľudí robí bežné a jasné rituály od okamžiku, kedy ráno vstanú až do chvíle, keď idú spať.

  1. Príprava na boj. Príprava môže zahŕňať všetko od čistenia zubov, pozeranie emailov cez sprchovanie, kúpanie, čítanie novín … čokoľvek, čo nám pomôže upevniť pocit kontroly nad všetkým, čo nás cez deň môže stretnúť.

  2. Hodovanie. Večera so skupinou priateľov, raňajky z rodinou … Nech je tento rituál akýkoľvek, dôležitý je sociálny aspekt spoločného jedla - „spája nás z našim kmeňom“ a mení nás z osamelých bytostí na členov skupiny.

  3. Sexuálna atraktivita. Príjemné a milé rituály, ktoré nás premieňajú zo všedných bytostí na tie najkrásnejšie a najsebavedomejšie stvorenia. Medzi rituály so sexuálnym podtextom patria všetky spôsoby upravovania sa, parádenie, dožadovania sa uistenia a potvrdenia od priateľov – Ako vyzerám? Je to oblečenie dobré?

  4. Ochrana pred budúcnosťou. To sú úkony, ktoré robíme, keď ideme večer spať. Vypneme počítač, zhasneme svetlá, zavrieme okná, nachystanie si vecí na ráno – aby sme niečo nezabudli. Tieto rituály nám pomáhajú cítiť sa bezpečne pred začiatkom nového dňa, kedy sa začína séria rituálov nanovo.

Kniha Nákupologie je zameraná na neuromarketing - strašné až orwelovské slovo ktoré označuje spojenie marketingu a neurovied, teda výskumov prevádzaných najnovšími metódami neinvazívneho zobrazovania toho, čo sa nám deje v mozgu pomocou fMRI a SST. Preto aj o rituáloch pojednáva hlavne cez optiku našich nákupov. Čo majú rituály spoločné s tým ako uvažujeme o nakupovaní? Veľa! Výrobky a značky, ktoré so sebou nesú rituály a povery sú oveľa pútavejšie než tie bez nich. Ste súčasťou komunity Apple? A viete si predstaviť ovládať iný prehrávač ako iPod? A čo Nokia? Naučili ste sa ju ovládať za tie roky – rituál ovládania vás priviazal ku značke – aké je to ovládanie na tých Samsungoch a ostatných značkách nerozumné …

SkryťVypnúť reklamu

Neradi si pohrávame s miestom v mozgu ktoré obsahuje všetky postupy, ktoré poznáte bez toho, aby ste o nich museli rozmýšľať: jazda na bicykli, parkovanie auta, zaväzovanie šnúrok až po bezproblémové nakupovanie v obchode, ktorý poznám dlho. Chcete niečo predávať a nedarí sa vám? Vymyslite si k tomu rituál!

Keď firma Nestlé uviedla na Japonskom trhu svoju tyčinku Kit-Kat všimli si ľudia, že nánov tyčinky znie podobne ako japonský výraz „Kitto-Katsu“, ktorý by sme mohli preložiť ako „uspieť v každom prípade.“ Japonský študenti začali tyčinky jesť pred skúškami vo viere, že im pomôže ku lepšej známke a to je dodnes hlavným dôvodom úspechu Kit-Kat v Japonsku. Nestlé to ale posunulo ešte ďalej – uviedlo na trh Kit-Kat v modrom obale – aby ľudia pomysleli na oblohu akoby to bolo nebo – a natlačili slogan „Modlidba k Bohu“ …

SkryťVypnúť reklamu

Vyvolala by v nás nejaká značka rovnyký druh emócií, alebo podnietila rovnyký druh oddanosti a vernosti ako náboženstvo? Odpoveď na túto otázku sa nachádza v nasledujúcej kapitole fascinujúcej knihy Nákupológia.

Zdeno Onderka

Zdeno Onderka

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Džóšu raz spadol do snehu a volal:"Pomôžte mi vstať! Pomôžte mi vstať!"Prišiel žiak a ľahol si vedľa neho.Džóšu vstal a odišiel. Zoznam autorových rubrík:  recenziaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

104 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu