Kapitola 5 - Veríte na kúzla?
Nad knihou Martina Lindstorma - Nákup.ológia
„Pocit, že máme zvláštnu moc nás povzbudzuje v situáciách, kedy nám hrozí niečo zlé a pomáha nám utíšiť každodenné strachy a zahnať ťaživé myšlienky.“
Benedict Carey – komentátor New York Times
Rituály a povery sú definované ako nie úplne racionálne správanie a presvedčenie, že pomocou určitého správania môžeme nejakým spôsobom ovplyvniť budúcnosť napriek tomu, že medzi týmto správaním a výsledkom neexistuje nijaký zrejmý príčinný vzťah.
Svet je plný stresu a zhonu. Všetko sa zrýchľuje a to nielen okolo nás, ale aj my sami zrýchľujeme svoje životné tempo (v roku 2007 uskutočnili vedci v 34 zemiach sveta analýzu chôdze a zistil, že priemerný chodec zrýchlil svoju chôdzu o 10% za posledných 10 rokov) Všetky zmeny okolo nás spôsobujú, že svet sa stáva nepredvídateľným miestom a my pátrame po pocite kontroly nad vlastným životom. Vtedy prichádzajú na rad rituály.
Diskusia nad tým, či nám rituály pomáhajú, alebo zväzujú je na krčmové debaty. V každom prípade môžeme povedať, že niektoré rituály jednoznačne zlepšujú náš psychickú pohodu a aj telesné zdravie. Deti z rodín, ktoré praktikovali predvídateľné rutinné činnosti trpia menej často respiračnými ochoreniami a mali celkovo lepší zdravotný stav. Rovnako mali tieto deti aj silnejší pocit uvedomovania si samého seba a užší vzťah k rodičom.
V roku 2007 uskutočnil svetový gigant BBDO Woldwide štúdiu zameranú na bežné rituály v 26 zemiach sveta. Zistili, že väčšina ľudí robí bežné a jasné rituály od okamžiku, kedy ráno vstanú až do chvíle, keď idú spať.
Príprava na boj. Príprava môže zahŕňať všetko od čistenia zubov, pozeranie emailov cez sprchovanie, kúpanie, čítanie novín … čokoľvek, čo nám pomôže upevniť pocit kontroly nad všetkým, čo nás cez deň môže stretnúť.
Hodovanie. Večera so skupinou priateľov, raňajky z rodinou … Nech je tento rituál akýkoľvek, dôležitý je sociálny aspekt spoločného jedla - „spája nás z našim kmeňom“ a mení nás z osamelých bytostí na členov skupiny.
Sexuálna atraktivita. Príjemné a milé rituály, ktoré nás premieňajú zo všedných bytostí na tie najkrásnejšie a najsebavedomejšie stvorenia. Medzi rituály so sexuálnym podtextom patria všetky spôsoby upravovania sa, parádenie, dožadovania sa uistenia a potvrdenia od priateľov – Ako vyzerám? Je to oblečenie dobré?
Ochrana pred budúcnosťou. To sú úkony, ktoré robíme, keď ideme večer spať. Vypneme počítač, zhasneme svetlá, zavrieme okná, nachystanie si vecí na ráno – aby sme niečo nezabudli. Tieto rituály nám pomáhajú cítiť sa bezpečne pred začiatkom nového dňa, kedy sa začína séria rituálov nanovo.
Kniha Nákupologie je zameraná na neuromarketing - strašné až orwelovské slovo ktoré označuje spojenie marketingu a neurovied, teda výskumov prevádzaných najnovšími metódami neinvazívneho zobrazovania toho, čo sa nám deje v mozgu pomocou fMRI a SST. Preto aj o rituáloch pojednáva hlavne cez optiku našich nákupov. Čo majú rituály spoločné s tým ako uvažujeme o nakupovaní? Veľa! Výrobky a značky, ktoré so sebou nesú rituály a povery sú oveľa pútavejšie než tie bez nich. Ste súčasťou komunity Apple? A viete si predstaviť ovládať iný prehrávač ako iPod? A čo Nokia? Naučili ste sa ju ovládať za tie roky – rituál ovládania vás priviazal ku značke – aké je to ovládanie na tých Samsungoch a ostatných značkách nerozumné …
Neradi si pohrávame s miestom v mozgu ktoré obsahuje všetky postupy, ktoré poznáte bez toho, aby ste o nich museli rozmýšľať: jazda na bicykli, parkovanie auta, zaväzovanie šnúrok až po bezproblémové nakupovanie v obchode, ktorý poznám dlho. Chcete niečo predávať a nedarí sa vám? Vymyslite si k tomu rituál!
Keď firma Nestlé uviedla na Japonskom trhu svoju tyčinku Kit-Kat všimli si ľudia, že nánov tyčinky znie podobne ako japonský výraz „Kitto-Katsu“, ktorý by sme mohli preložiť ako „uspieť v každom prípade.“ Japonský študenti začali tyčinky jesť pred skúškami vo viere, že im pomôže ku lepšej známke a to je dodnes hlavným dôvodom úspechu Kit-Kat v Japonsku. Nestlé to ale posunulo ešte ďalej – uviedlo na trh Kit-Kat v modrom obale – aby ľudia pomysleli na oblohu akoby to bolo nebo – a natlačili slogan „Modlidba k Bohu“ …
Vyvolala by v nás nejaká značka rovnyký druh emócií, alebo podnietila rovnyký druh oddanosti a vernosti ako náboženstvo? Odpoveď na túto otázku sa nachádza v nasledujúcej kapitole fascinujúcej knihy Nákupológia.