Prvý závod novej sezóny na okruhu Sakhir v Bahrajne je za nami. Poďme sa ohliadnúť za uplynulým víkendom, čo priniesol, aké otázky zodpovedal, aké otázky položil na stôl, a akýže vlastne bol prvý závod sezóny 2023.
Voľné tréningy
Voľné tréningy vo Formule 1 sú niečo ako testy pred sezónou. Vidíme autá krúžiť, ale až na výnimky, sa stále len snažíme odhadovať, kde sa, ktorý tím nachádza. Najmarkantnejšie je to počas prvého tréningu. Počas druhého bývajú pretekové simulácie a na konci tretieho sa zvykne skúšať auto pre kvalifikáciu, z čoho sa už dá kde čo vyčítať. Ak nás ale história niečo učí, tak je to to, že tréningy sú hlavne pre jazdcov a tímy aby zbierali dáta a nastavili si auto či už preferenčne pre kvalifikáciu, a teda na jedno rýchle kolo alebo pre rôzne stratégie v pretekoch. Bahrajn je z tohto pohľadu iný, a tak hlavné tempo sa očakáva počas druhého tréningu, ktorý sa ide pri umelom osvetlení, s nižšou teplotou ako tretí, ale hlavne v podobných podmienkach ako kvalifikácia.
V prvom piatkovom tréningu sa sprvoti nič nedialo, až, keď top jazdci si vyskúšali jazdu na najmäkších gumách. Očakávateľne sa do čela časovej listiny pretlačili jazdci RedBullu, avšak ako najväčšie prekvapenie od testov, ich rozdelil Fernando Alonso na Aston Martine, len so 4desatinnou stratou na vedúceho Maxa Verstappena. Iskierku nádeje prinášal Norris pre McLaren fanúšikov, na 4tom mieste. Na opačnej strane spektra zostal Sainz, na poslednom mieste prvého tréningu. Ku koncu druhého tréningu prišli opäť na rad rýchle kolečká, kde sme chceli vidieť kvalifikačné tempo. To napokon bolo rýchlejšie ako budem písať pri prehľade samotnej kvalifikácie, ale predsalen každý fanúšik zbystril pohľadom, keď prvé miesto si zabral Alonso pred Verstappenom a Perezom, na pekné piate miesto sa za štvrtého Leclerca dostal Nico Hulkenberg na Haase. Sobota sa niesla v podobnom duchu, Alonso trhol prvé miesto o púhych päť desatín pred Verstappenom a Perezom, z blízka pozorovaným jazdcami Mercedesu. Predohra pred kvalifikáciou, bola rozbehnutá fantasticky.
Kvalifikácia
Q1
Jazdci sa poriadne opreli do kvalifikácie na závod od prvej odmávanej minúty a ledva sa poriadne rozbehli, už prišla červená vlajka. Na trati ostalo plno karbónového bordelu z auta Charlesa Leclerca. Ferrari sa poodlamovali časti začiatku podlahy spod nosa a aerodynamický kryt nasávania chladenia pre pravú prednú brzdu. Po vyčistení trate a reštarte sa pokračovalo v podobnom duchu. Okruh v Sakhire je známy svojou neustálou evolúiciou. Čím viac sa na nej jazdi, tým viac sa pogumuje a tým má lepší grip. Teda jazdilo sa do poslednej sekundy. V prvom rade treba uznať, že to bola super tesná osemnásťminútovka. Prve a posledné auto delilo len 1.188s. O postupújucom Norissovi a nepostupujúcom Sargeantovi rozhodlo iba to, že svoj čas zajazdil jazdec McLarenu skôr, pretože jeho hodnota bola rovnaká na tri desatinné miesta. Obaja skončili s na tisícinu exaktne rovnakým časom. Buď je to v trati, alebo v súčasných autách, ale tak tesnú Q1 si nespomínam. V každom prípade vyhral Sainz, pred Russellom a Leclercom. Nepostupújici od posledného miesta boli Pierre Gasly na Alpine, určite obrovské prekvapenie, Nyck De Vries, Oscar Piastri, Kevin Magnussen, ďalšie prekvapenie, Haas očakával postup až do Q3. Spolu s nimi ešte nepostúpil, už spomínaný Sargeant na Williamse. Q1 teda odsunula všetkých nováčikov nabok a k nim prihodila matadora Magnussena.
Q2
Azda najzaujímvejšie na prostrednej časti kvalifikácie, bolo tempo oboch jazdcov na čiernych monopostoch Mercedes. Obaja sa neustále sťažovali aké je auto pomalé, Hamilton dokonca, že auto je ešte horšie ako vlaňajšie, ale Q2 tomu nenasvedčovala a komentátori po celom svete vyťahovali často spomínané slovo v spojitosti s Mercedesom z predošlých dominantných rokov - sandbagging. Teda nostenie piesku, v podstate sťažovanie sa akí sme pomalí ako sa nám nedarí a odrazu úžastné výkonu. Nie nestačilo to na výhru v Q2, ale odhalilo už čo to z reálnej rýchlosti čiernych šípov. Prvý vypadávajúci bol Alex Albon, ktorý by možno skončil vyššie, jeho nádeje pochovalo poškodené predné krídlo a ostré kolo ani nezajazdil. Pred ním skončil Tsunoda, potom obaja jazdci Alfa Romeo v poradí Zhou a pred ním Bottas. Na 11tom nepostupujúcom mieste sa ukázal Norris, s veľmi sympatickým výkonom. No sympatickým. Ak za to slovné označenie berieme, totálny súboj s autom a s traťou, tak áno 11te miesto bolo výborné. Ako ukázal závod, mohlo to byť horšie. Ďaleko horšie. Do Q3 teda z prvého miesta odštartoval Leclerc za ním Verstappen a oba Mercedesy. Zo stredu poľa do top ten sa posunul Ocon a Hulkenberg.
Q3
Začnem od posledného desiateho miesta a nie obvykle chronologicky. Desiaty do závodu vyštartoval Nico Hulkenberg, ktorý azda mohol byť vyššie ale vyletel v štvrtej zákrute za bielu čiaru a jeho čas bol anulovaný. Deviaty Ocon a len desatinu pred ním zranený Stroll. Siedmy Hamitlon a šiesty Russell, teda jazdci Mercedesu sa pekne zoradili za seba. Alonso, ktorý bol limitovaný iba na jeden ostrý pokus, keďže nemal ušetrené najmäkšiu sadu pneumatík. Tento mu priniesol piate miesto za Ferrari a Red Bull Racing. Pole position si odniesol Max Verstappen, ktorý podľa zahraničných odborníkov priniesol dokonalé kolo na okruhu Sakhir, trafil všetky apexy, všetky brzdné body, nezaváhal ani na tisícinu sekundy. Niečo vyše desatinu za ním skončil jeho týmový kolega Perez, za nimi jazdci Ferrari v poradí Leclerc a Sainz na štvrtom mieste zo stratou takmer pol sekundy na prvé miesto.
Závod
Max Verstappen ukázal dominantný výkon, v podstate pokračovanie jeho výkonov z poslednej sezóny. Hneď po štarte nepripustil žiadne dišputy a súboje, odštartoval z prvého miesta, zanechal za sebou Pereza aj oba Ferrari, ktoré vyzerali na štarte, že spôsobia všetci traja hromadnú haváriu. Behom niekoľkých kôl si vybudoval náskok na druhého Leclerca, ktorému dával cca pol sekundy na kolo. Podobné tempo si udržal do konca závodu. Jediná kaňka na jeho bezchybnom výkone bol chvíľkový problém s podraďovaním a blokovaním zadných kolies, čo bolo veľmi rýchlo vyriešené naďiaľku, zmeny mapy motora a prevodovky a bolo po probléme. Max vyhral pred svojím týmovým kolegom, ktorý sa dostal po prvých boxoch pred Leclerca, konkrétne v nájazde do prvej zákruty, s pomocou DRS v kole 26. Verstappen vyhral s náskokom takmer 12 sekúnd, a pred tretím autom v cieli, a teda druhým tímom, celkovo o 38,6sekundy. To je bez okolkov dominantný výsledok.
Avšak hrdinom závodu, najsledovanejším jazdcom a ako sa hovorí, jazdcom, ktorý prinášal show, bol nikto iný ako Fernando Alonso. Formula 1 zbožňuje príbehy o tom ako niekto prehiladaný alebo slabý povstane a zadarí sa mu. Alonso prestupoval zo štvrtého tímu do siedmeho, ktorý sa doslova potácal a mnohí si ťukali na čelo a zalamovali rukami, že sa mu darí rovnaký presun ako, keď prišiel z Ferrari do McLarenu v 2015tom. Nestalo sa tak a španielove výkony v závode dvíhali zo sedačiek. Najstarší jazdec však nemal ľahký štart, keď prišiel o pozíciu oproti Hamiltonovi, pravé zadné koleso mu naťukol tímový kolega Stroll a prepadol sa aj za druhého jazdca Mercedesu na siedme miesto. Russella zdolal v 13tom kole, keď Russell oznámil svojmu tímu, že jeho gumy sú mŕtve. Po DRS zóne sa dostal k Russellovi a v šiestej sa už dostal pred neho. Alonso si udržoval istý odstup od Hamiltona a držal svoje tempo, pokým nevošiel do boxov Hamilton pred ním. Následne sa pokúsil o overcut a ostal vonku podstatne dlhšie. Po boxoch sa zakvačil na Hamiltona a podarilo sa mu dostať do DRS zóny. Tú sa mu podarilo využiť smerom do kopca, na štvrtú zákrutu, kde sa myslel, že Mercedes už, už sa skrúti do jeho bočnice, a tak cukol na opačný kraj trate, čo vyzeralo akoby sa dotkli. Tento manéver odovzdal pozíciu späť Hamiltonovi. Alonso si svojho súpera vyčíhal a v 38mom kole, v maximálne nepríjemnej dvoj zatáčke doľava a doľava dolu kopcom, do zatáčky číslo desať, sa mu podarilo prelstiť súpera, vložiť sa dovnútra zákruty a nič netušiaceho súpera pripraviť o piate miesto. Ďaľší v poradí - Sainz. Medzitým sme mali na trati virtuálny safety car, keďže sa Leclercovi pokazilo auto, znútra to znelo akoby sa mu úplne vypla pohonná jednotka. Po reštarte Alonso naháňal Sainza a v 46tom kole naplánoval svoj útok. V tradičnom mieste do štvrtej zákruty to nevyšlo ale v každej jednej krúžil okolo Sainza, akoby nešoféroval 800kilovú formulu ale nejakú motokáru. Opäť to spravil v desiatej zákrute avšak iným spôsobom. Podržal sa za Sainzom na úplne maximum ako sa len dalo, keď sa zoplo DRS, využil aj vzduchový vak a vytiahol sa vedľa v poslednej možnej chvíli. Potom už len kontroloval svoje tempo, aj keď istý čas jazdil na úrovni vedúcich RedBullov. Alonso ku koncu závodu už len rozdával úsmevy spod prilby, z čista jasna oznámil v rádiu, že toto auto je radosť šoférovať, tiež sa stihol zaujímať o zraneného Strolla či dokáže dobehnúť Mercedesy. Na jeho adresu nešetril slovami chvály, potom ako skončil šiesty, s očividnými zdravotnými problémami s nedoliečeným zranením oboch zápästí, len 12 dní pred závodom mal operáciu.
Po testoch bol všeobecne príjimaný názor, že Ferrari nie je síce na úrovni red bullov ale mali by byť suverénne druhí a poriadne potrápiť malinovkárov. Nestalo sa tak, práve naopak, v druhej polke závodu na tvrdých pneumatikách jazdili jazdci z Maranella o jednu sekundu pomalšie ako RBR. Svetlým momentom, bola dvojitá zastávka v boxoch pre oboch jazdcov, ktorá vyšla na výbornú, Fred Vasseur sa hneď pochválil novým stratégom na boxovej uličke. Trápenie dokonal Charles Leclerc v 41. kole, keď sa mu porúčal motor, odparkoval auto pri výjazdovej zóne a spustil spomínaný virtuálny safety car. Sainzovi jeho tempo nestačilo ani na pódium a skončil na štvrtom mieste za Alonsom.
Nezdar Ferrari v podobe Leclercovho odstúpenia sa ani z diaľky nedá porovnať s tým čo predviedol McLaren. Obaja jazdci sa ihneď po štarte prepadávali hlbšie a hlbšie poľom. Oscar Piastri bol prvý odstupujúci jazdec tejto sezóny. Mal problémy s elektronikou vo volante, resp. sa to tak javilo. V 13. kole zavítal do boxov, obdržal nový volant, ale reštart systému sa už nepodarilo. Po prešetrení jeho vozu sa zistilo, že napokon nebol problém vo volante ale v stĺpiku riadenia, ktorý bol prasknutý a spôsoboval problémy s elektrikou v celom aute. Lando Norris, síce dokončil závod na poslednom mieste so stratou dvoch kôl na vedúceho Verstappena, ale jeho auto bolo taktiež pokazené. Norris trpel na poruchu úniku tlaku vzduchu v systéme pohonnej jednotky a prevodovky. Každých desať kôl musel chodiť do boxov na natlakovanie. McLaren svoje pôsobenie neukončil, ako vysvelitl Andrea Stella, Norrisovi, vzali tento závod ako testovací deň aby zbierali dáta o aute, keďže aj v testoch najazdili málinko kilometrov.
Zmiešané pocity si z Bahrajnu určite odnáša zástupca galského kohúta. Oconovi sa nedarilo ako sa len mohlo. Prv sa podľa maršálov postavil zle na štartovom rošte, bol príliš na čiare až cez čiaru na pravej strane, a príliš ostro doprava. Dostal trest 5 sekúnd. Žiaľ mechanici to nevydržali a v čase 4,6s trestu začali pracovať na poškodenom prednom krídle. Pre túto skutočnosť dostal Ocon ďalší trest a k tomu ešte pri odjazde z boxov prekročil maximálnu povolenú rýchlosť a trest sa vyšplhal na 15 sekúnd. Po virtuálnom safety car v 41. kole to Ocon zabalil a odstúpil zo závodu. Na opačnej strane spektra, Gasly, štartujúc z posledného miesta, urobil niekoľko dobrých predbiehacích manévrov, vyšli mu všetky zástavky v boxoch hlavne ich načasovanie. Keďže nebol tak často v šošovkách televíznych kamier, predviedol nenápadný výkon, ktorý ale priniesol dva body, z posledného miesta sa vyškrabal na deviate. Pre nováčika v stajni, s neustále sa vylaďujúcim monopostom je to určite potešujúci výkon a Gasly sa narozdiel od kvalifikácie, veru nemá za čo hanbiť.
Poslední dvaja jazdci, ktorí priniesli body svojím tímom boli Bottas a Albon. Bottas dojazdil na ôsmom mieste, mal pekný závod, bojoval s Mercedesmi a za siedmim Russellom zaostal iba o 16 sekúnd. Jeden veledôležitý bodík doviezol pre Williams Albon, dokázal sa posunúť o päť miest oproti štartu a ku koncu na relatívne zjazdených pneu dokázal mnoho kôl za sebou udržať Tsunodu, ktorý dobiedzal neustále v DRS zóne, o to ťažšie bolo Albonovi brániť sa. Albonov kolega Sargeant dojazdil 12ty, so stratou jedného kola, ale nováčika v takmer najslabšom tíme - resp. z vlaňajška, tento rok to zatiaľ vyzerá na stred poľa - je to pekný výkon. Bottasov partner v Alfe Romeo - Zhou Guanyou skončil šestnásty.
Jazdci Alpha Tauri došli 11ty resp. 14ty v podaní De Vriesa. Tsunoda šiahal po jednom bode, ale ako už bolo napísane, Albon odolal a tak Alpha Tauri odchádza v poli porazených bez bodu. Americký Haas si podelil 13te a 15te miesto, boli takmer neviditeľní. Teda neviditeľní. Nica Hulkenberga si maršáli všímali, dostal čiernobielu vlajku pre porušovanie traťových limitov a následne aj penalizáciu päť sekúnd k celkovému času. Od Haasu toho odborníci čakali oveľa viac. Minimálne osciláciu v strede jazdeckého poľa a niekde okolo posledných bodovaných priečok. Fanúšikovia netflixovského Drive to Survive sa už určite tešia na budúcoročnú sériu s epizódou ako si Gunther Steiner zasa raz dobre zanadáva.
Najbližšia veľká cena je na programe o dva týždne v Saudskej Arábii na okruhu Jeddah.
P.S. Z Bahrajnu
Pretekové tempo Ferrari horšie o jednu sekundu ako RedBull
Najväčší skok zaznamenal Aston Martin. Medziročne zrýchlili v pretekovom tempe o takmer 2.5 sekundy
Geroge Russell sa nechal počuť, že náskok RBR je tak veľký, že podľa britského jazdca vyhrajú všetkých 23 závodov
Toto Wolf sa vyjadril, že je súčasná forma je neakceptovateľná a opúšťajú svoj koncept "bez-bočnicového auta" a prídu s konvenčným riešením, vraj je už hotové, stačí len doriešiť montáž a pripevnenie o podlahu
Šéf McLarenu Zac Brown bol na návšteve v Milton Keynes v centrále RedBullu, na neformálnej obhliadke práve stavanej motorovej fabrike Red Bull Powertrains, diskusie prebiehali ohľadom dodávok motorov pre McLaren od sezóny 2026
Výsledková listina
Pozícia | Jazdec | Tím | Strata | Počet odjazdených kôl |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull | 57 | |
2 | Sergio Perez | Red Bull | 11.987 | 57 |
3 | Fernando Alonso | Aston Martin | 38.637 | 57 |
4 | Carlos Sainz | Ferrari | 48.052 | 57 |
5 | Lewis Hamilton | Mercedes | 50.977 | 57 |
6 | Lance Stroll | Aston Martin | 54.502 | 57 |
7 | George Russell | Mercedes | 55.873 | 57 |
8 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 01:12.6 | 57 |
9 | Pierre Gasly | Alpine | 01:13.8 | 57 |
10 | Alexander Albon | Williams | 01:29.8 | 57 |
11 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 01:30.9 | 57 |
12 | Logan Sargeant | Williams | 1 kolo | 56 |
13 | Kevin Magnussen | Haas | 1 kolo | 56 |
14 | Nyck De Vries | AlphaTauri | 1 kolo | 56 |
15 | Nico Hulkenberg | Haas | 1 kolo | 56 |
16 | Zhou Guanyou | Alfa Romeo | 1 kolo | 56 |
17 | Lando Norris | McLaren | 2 kola | 55 |
Esteban Ocon | Alpine | - | 41 | |
Charles Leclerc | Ferrari | - | 39 | |
Oscar Piastri | McLaren | - | 13 |
Poradie v jazdeckom šampionáte po prvom závode
Pozícia | Jazdec | Body |
---|---|---|
1 | Max Verstappen | 25 |
2 | Sergio Perez | 18 |
3 | Fernando Alonso | 15 |
4 | Carlos Sainz | 12 |
5 | Lewis Hamilton | 10 |
6 | Lance Stroll | 8 |
7 | George Russell | 6 |
8 | Valtteri Bottas | 4 |
9 | Pierre Gasly | 2 |
10 | Alexander Albon | 1 |
Poradie v konštruktérskom šampionáte po prvom závode
Pozícia | Tím | Body |
---|---|---|
1 | Red Bull | 43 |
2 | Aston Martin | 23 |
3 | Mercedes | 16 |
4 | Ferrari | 12 |
5 | Alfa Romeo | 4 |
6 | Alpine | 2 |
7 | Alpha Tauri | 1 |